اجاره کارت سوخت؛ دسته گل جدید مدیریت سوخت دولت

کارت سوخت
کارت سوخت

تامین سوخت در سال های اخیر به یکی از دغدغه های مردم در آستانه سفرهای نوروزی بدل شده، اما امسال شرایط بیش از پیش نگران کننده است؛ تا جایی که کار به اجاره کارت سوخت توسط مردم رسیده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، همان طور که چندی پیش وزارت نفت اعلام کرد، در تعطیلاتت نوروزی امسال، خبری از سهمیه سوخت نوروزی نیست و همین مساله باعث شد که بسیاری نگران تامین سوخت خود باشند. در همین راستا در شبکه های مجازی شاهد آنیم که کارت سوخت به صورت ماهیانه و با قیمت های گزاف برای اجاره گذاشته شده است.

اجاره دادن کارت سوخت در ایام تعطیلات می تواند نشان از آن باشد که مردم دغدغه تامین سوخت خود را دارند و در کنار آن نیز سودجویان به دنبال کسب درآمد از این ماجرا رفته اند. این در حالی است که اسب بخار پیشتر در گزارشی موضوع تشدید کمبود سوخت در سفرهای نوروزی را هشدار داده بود.

همان طور که پیش از این وزیر نفت اعلام کرده بود، کارت هوشمند سوخت جایگاهداران برای مواقع اضطراری و به منظور استفاده افرادی است که کارت سوخت خود را گم یا فراموش کرده اند و به هموطنانی که قصد مسافرت دارند توصیه می کنیم کارت هوشمند سوخت خود را همراه داشته باشند، با این حال کارت سوخت در همه جایگاه های عرضه سوخت نیز تدارک دیده شده و موجود است.

گفته های وزیر نفت حکایت از آن دارد که کارت سوخت جایگاه ها مانند روال قبلی برای زمانی است که کارت سوخت متقاضیان سوخت در دسترس نباشد؛ با این حال او تاکید می کند که مسافران کارت سوخت خود را به همراه داشته باشند.

اما نکاتی که در این بین باید مورد توجه قرار داد این است که هر کارت سوخت شخصی در طول روز می تواند ۲ بار سوخت گیری کند و کسانی که مسافت های طولانی را طی می کنند، ممکن است در بخشی از سفر خود به کارت سوخت جایگاه نیاز داشته باشند؛ آن هم در شرایطی که کارت سوخت جایگاه ها در روزهای عادی سال عموما تا عصر جوابگوی نیاز مردم است و در ساعات شامگاه، به ندرت امکان سوخت گیری با کارت جایگاه های بین شهری ممکن است.
همین مساله می تواند دشواری های بسیاری را برای هموطنان به همراه داشته باشد و این افراد برای سوخت گیری مجدد باید تا بامداد روز آتی منتظر بمانند و از کارت سوخت خود بنزین دریافت کنند.

موضوع دیگر این است که سهمیه سوخت ۶۰ لیتری برای سفرهای نوروزی، با توجه به میزان مصرف خودروهای داخلی رقمی ناچیز است و نمی توان برای یک سفر جاده ای طولانی به آن اتکا کرد. بنزین آزاد نیز مقدار محدودی دارد و اخیرا از ۱۵۰ لیتر و دقیقا پیش از سفرهای نوروزی به ۱۰۰ لیتر کاهش یافته است.

به عبارت دیگر یک خودرو برای سفرهای نوروزی خود تنها ۱۶۰ لیتر بنزین در اختیار دارد و اگر بخواهیم یک سفر جاده ای طولانی را در نظر بگیریم، با توجه به مصرف بالای خودروهای داخلی که رقمی حدود ۱۰ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است، با این حجم بنزین تنها می توان ۱۶۰۰ کیلومتر پیمایش را در نظر گرفت و در بهینه ترین حالت با خودروهای ایرانی آن را می توان به ۲۰۰۰ کلومتر رساند.

بنابراین در تعطیلات نوروزی بسیاری از خودروها به کارت سوخت جایگاه ها نیاز پیدا خواهند کرد که با وجود کاستی های موجود از قبیله سهمیه محدود جایگاه ها و تقاضای زیاد، به نظر نمی رسد که جایگاه ها به خصوص در مسیرهای پرتردد، بتوانند پاسخگوی نیاز متقاضیان باشند؛ مساله ای که می تواند سفرهای نوروزی را به عنوان اصلی ترین تعطیلات کشور برای هم وطنان به خاطره ای تلخ از انتظار طولانی برای دریافت سوخت تبدیل کند.

همین مساله موجب شده است، پدیده ای با عنوان اجاره ماهیانه کارت سوخت متولد شود و سودجویان این بار، بازار سیاهی برای کارت های سوخت ایجاد کنند. بازاری که در پی کمبود سوخت و عدم مدیریت مطلوب عرضه و تقاضای سوخت در کشور ایجاد شده و دودش به چشم مردمی می رود که پس از گذر از یک سال سخت اقتصادی می خواهند چند روزی را به سفر جاده ای بپردازند.

۳.۳ امتیاز از ۱۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.