هزاران ایرانی در تله مرگبار آلودگی هوا

آلودگی هوا
آلودگی هوا

آمارهای موجود نشان می دهد که در بررسی های انجام شده توسط وزارت بهداشت در ۳۳ شهر در سال ۱۴۰۱، بیش از ۲۶ هزار نفر به دلیل مرگ ومیر منتسب به آلودگی هوا جان خود را از دست داده اند و این در حالی است که شواهد از کاهش تعمدی کیفیت بنزین توسط وزارت نفت برای جبران کمبود سوخت حکایت دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست می‌گوید: «در بررسی‌های انجام شده توسط وزارت بهداشت در ۳۳ شهر (سال ۱۴۰۱)، بیش از ۲۶ هزار نفر به‌دلیل مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا جان خود را از دست دادند که خسارت معادل آن ۱۱.۳ میلیارد دلار برآورد شده است، طبق این گزارش تهران بیش از ۶ هزار مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا داشته که خسارت معادل آن ۳ میلیارد دلار است.»

این در حالی است که اخیرا گفته شده که وزارت نفت در راستای جبران کمبود سوخت، کیفیت آن را کاهش می دهد و همین اقدام، آلودگی هوا را تا این حد افزایش داده است.

در این راستا علیرضا نظری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس اعلام کرد که براساس گزارش های ارائه شده، با توجه به افزایش مصرف گازوئیل و بنزین در کشور، به ناچار بخشی از اکتان موجود در بنزین کاهش داده می شود تا بتوان از نظر کمی سقف تولید را برای پاسخگوی به نیاز روزانه افزایش داد. وی گفته است که مسئولین وزارت نفت گزارشی از روند و میزان تولید فرآورده های نفتی شامل گازوئیل، بنزین ارائه دادند که براساس آن، با توجه به افزایش مصرف گازوئیل و بنزین در کشور، به ناچار بخشی از اکتان موجود در بنزین کاهش داده می شود تا بتوانند از نظر کمی سقف تولید را برای پاسخگوی به نیاز روزانه افزایش دهند.

این در شرایطی است که پیرهادی، رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در اظهار نظری گفته بود: «بنا بر گزارش کمیسیون اصل ۹۰ سوخت‌های تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت گاز و … سوخت‌های مطابق استاندارد ملی نیستند.»

خودروهای پرمصرف داخلی و نبود حمل و نقل عمومی کارآمد نیز روز به روز مصرف سوخت را افزایش می دهد و به وضعیت موجود دامن می زند. خودروهایی که در سال های اخیر بدون رعایت استانداردهای مصرف سوخت با تکیه بر انحصار تولید شده اند و با مصرف بی رویه بنزین بی کیفت هوا را هر روز آلوده تر می کنند.

اما ماجرا زمانی هولناک می شود که بدانیم وزارت نفت در پی کمبود بنزینی که سال ها به دلیل ناکارآمدی در بخش خودرو ایجاد شده، اقدام به کاهش کیفیت سوخت کرده است و این اقدام می تواند جان هزاران ایرانی را به خطر بیاندازد. کاهش کیفیت تعمدی سوخت یک حقیقت ترسناک است که مردم را به سمت تله ای مرگبار هدایت می کند.

حال اگر به این چرخه معیوب از دور بنگریم، شاهد آن خواهیم بود که سیاست های نادرست در سال های اخیر به صورت یک زنجیره، کار را به اینجا کشانده است. چرخه ای که از مصرف نامعقول نشات می گیرد و به تولید نامعقول می رسد و همیشه خود را پشت نقاب خودکفایی می پوشاند. نقابی که در این سال ها نه تنها سودی برای کشور نداشته، بلکه با جان و مال مردم نیز بازی کرده است.

۳.۹ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.