پشت پرده کاهش کیفیت بنزین کیست؟

کیفیت بنزین
کیفیت بنزین

وضعیت هوای تهران روز به روز بدتر می شود و شرایط حکایت از آن دارد که ادامه وضع موجود می تواند پیامدهای جبران ناپذیری برای شهر و شهروندان به همراه داشته باشد؛ وضعیتی که بخش عمده ای از آن به دلیل آلایندگی های سوختی ایجاد شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، چندی پیش مدیرعامل جدید شرکت پخش فرآورده های نفتی طی اظهاراتی، بنزین موجود در سطح شهر تهران را هم رده با بنزین سوپر اعلام کرده است، موضوعی که با وضعیت موجود در شهر تهران تناقض های بسیاری دارد. جعفر سالاری نسب گفته بود که بنزین معمولی که در تهران هم اکنون توزیع می شود آن قدر باکیفیت است که تقریباً با بنزین سوپر برابری می کند. کل بنزین توزیعی در تهران با استاندار یورو ۴ وده و اکتان آن ۹۲ است. اگر مردم می دانستند که کیفیت بنزین معمولی توزیعی چه قدر بالاست، به دنبال بنزین سوپر نبودند.
این اظهارات در حالی مطرح شده بود که شواهد نشان می داد وضعیت هوای تهران پیش از سرد شدن هوا و کاهش سوخت گاز در نیروگاه ها به شدت آلوده شده است.

حال اما با وجود پشتیبانی های مسئولان کشور در حوزه سوخت از کیفیت سوخت انجام می دادند، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس اعلام کرد که براساس گزارش های ارائه شده، با توجه به افزایش مصرف گازوئیل و بنزین در کشور، به ناچار بخشی از اکتان موجود در بنزین کاهش داده می شود تا بتوان از نظر کمی سقف تولید را برای پاسخگوی به نیاز روزانه افزایش داد.

علیرضا نظری، سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفته است که مسئولین وزارت نفت گزارشی از روند و میزان تولید فرآورده های نفتی شامل گازوئیل، بنزین ارائه دادند که براساس آن، با توجه به افزایش مصرف گازوئیل و بنزین در کشور، به ناچار بخشی از اکتان موجود در بنزین کاهش داده می شود تا بتوانند از نظر کمی سقف تولید را برای پاسخگوی به نیاز روزانه افزایش دهند.

به گفته او، مطابق گزارش نماینده وزارت نفت، پالایشگاه های شازند، اصفهان، بندرعباس، تبریز، شیراز و ستاره خلیج فارس در برنامه زمان بندی شده باید مسیر لازم برای بهینه سازی تولید و همچنین تولید سوخت براساس استانداردهای یورو۴ را طی کنند.

عدد اکتان به عنوان یکی از مهم ترین مشخصه های سوخت محسوب می شود. درواقع هرچه میزان عدد اکتان بنزین بیشتر باشد، کیفیت آن نیز در سطح بالایی قرار خواهد داشت. اگر عدد اکتان بنزین پایین تر باشد، اشتعال آن سریع تر انجام می شود. ازاین رو هنگامی که بنزین وارد سیلندر موتور می شود، توانایی تحمل فشار بالا را ندارد و فرایند اشتعال آن بلافاصله پیش از جرقه شمع انجام خواهد شد. در چنین شرایطی پیشرانه نمی تواند این اشتعال زودهنگام را برنامه ریزی کند و ضربه هایی که از این اشتعال حاصل می شود، آسیب های جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت.
این اقدام وزارت نفت نشان می دهد که دولت با برنامه، اقدام به کاهش کیفیت سوخت کرده و برای جبران کمبود سوختی که طی سال ها به وجود آمده، این مساله را در دستور کار قرار داده است.

کمبود سوخت در سال های گذشته به واسطه عدم رعایت استاندارد در صنعت خودرو و نیروگاهی و نبود راندمان مطلوب به وجود آمده است. صنایع خودرو و نیروگاهی که ریشه دولتی دارند و بر این اساس می توان دریافت که این کمبودها نیز از سیاست های نادرست دولت نشات می گیرد.

حال کمبودی که به واسطه سیاست های خود دولت ایجاد شده، با یک سیاست نادرست دیگر برای جبران آن همراه شده است و شاهد آن هستیم که کمبود سوخت به بدترین شکل ممکن رفع و رجوع می شود و همین مساله نیز آلودگی هوا را روز به روز شدید تر می کند.

سیاست های نادرست دولت، یکی پس از دیگری کشور را با مشکلات جدیدی رو به رو می کند و احتمالا سیاست بعدی برای کنترل مصرفی که به واسطه خودروهای غیر استاندارد و نیروگاه های فرسوده به وجود آمده، یک سیاست مشابه خواهد بود که مشکلات را تنها برای مدتی کوتاه رفع و رجوع می کند و چاره اساسی برای کار نیست و گذر زمان با سیاست های مشابه، عمق معضلات موجود را هر روز بیشتر می کند.

۴.۱ امتیاز از ۱۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.