بنزین تهران سوپر است، اما تو باور نکن

بنزین تهران
بنزین تهران

مدیرعامل جدید شرکت پخش فرآورده‌های نفتی طی اظهاراتی، بنزین موجود در سطح شهر تهران را هم رده با بنزین سوپر اعلام کرده است، موضوعی که با وضعیت موجود در شهر تهران تناقض‌های بسیاری دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، جعفر سالاری نسب گفته است که بنزین معمولی که در تهران هم‌اکنون توزیع می‌شود آن قدر باکیفیت است که تقریباً با بنزین سوپر برابری می‌کند. کل بنزین توزیعی در تهران با استاندار یورو ۴ وده و اکتان آن ۹۲ است. اگر مردم می‌دانستند که کیفیت بنزین معمولی توزیعی چه‌قدر بالاست، به دنبال بنزین سوپر نبودند.

اما این اظهارات نکات قابل توجهی را به همراه دارد که نگاه به آن ها قابل تأمل خواهد بود. یکی از موضوعاتی که مدیرعامل شرکت ملی پخش فرورده‌های نفتی به آن اشاره کرده این است که کیفیت بنزین توزیع شده در تهران قابل قبول است، اما نکته این که تهران کل کشور نیست و احتمالاً از آن جایی که اخبار مربوط به آلاینده‌ها در سایر استان‌ها به سرعت منتشر نمی‌شود ایشان فقط تهران را در نظر گرفته اند.

با این وجود، در سال‌های اخیر، شاهد آن بوده‌ایم که آلودگی در شهرهای دیگر نیز اگر بیش تر از تهران نباشد کم تر هم نیست و کلان شهرهایی مانند اصفهان و مشهد به شدت از وجود معضلات مربوط به آلودگی هوا رنج می‌برند. اما نکته اصلی صحبت‌های مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی که اتفاقاً به تازگی نیز این سِمت را تحویل گرفته، این است که کیفیت بنزین موجود در تهران با بنزین سوپر برابری می‌کند. این در حالی‌ست که بسیاری بر این باورند که کیفیت بنزین ارائه شده در جایگاه‌های تهران در حد استاندارد نیست و همین مسئله مشکلات بسیاری را برای خودروهای مدرن و توربوشارژ ایجاد کرده است.

در این راستا با یکی از مکانیک‌های تهران، که بیش تر تعمیر خودروهای اروپایی را انجام می‌دهد، گفت‌وگوی کوتاهی داشتیم. وی بر این باور بود که کیفیت پایین بنزین موجود در سطح تهران مشکلات بسیاری را برای موتور خودروهای توربوشارژ و خودروهای اروپایی مانند بنز و ب ام و به وجود می‌آورد و استفاده از بنزین معمولی در بسیاری از موارد به شکستن پیستون‌ها و ترک خوردگی سرسیلندر منجر می‌شود و هزینه‌های بسیاری را به مالکان خودروها تحمیل می‌کند. وی در ادامه می‌گوید خودروهایی که از بنزین سوپر استفاده می‌کنند بسیار کم تر با این مشکلات مواجه می‌شوند و این نشان می دهد بنزین معمولی ارائه شده در جایگاه ها با بنزین سوپر تفاوت های بسیار دارد. از این منظر که بگذریم به کیفیت هوای تهران می‌رسیم، کیفیتی که این روزها زندگی را به کام همه تهرانی‌ها تلخ کرده است و برخی آمارها نشان از آن دارند که حدود ۷۰ درصد آلودگی شهر تهران به خودروها بازمی‌گردد.

اکنون این پرسش مطرح می‌شود که اگر ۷۰ درصد بار این آلودگی روی دوش خودروهاست و سوخت هم بسیار باکیفیت است، ایراد کار به کجا باز می‌گردد؟ اگر سوخت تهران تا این حد که مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی می‌گوید باکیفیت بود، بعید به نظر می‌رسید که کار تهران به این جا کشیده شود و شاخص آلایندگی هر روز بیش تر از روز قبل باشد و مدیران برای رفع اثر این آلایندگی قوانین مربوط به استانداردهای شاخص را تغییر دهند.

تمام این شواهد حاکی از آن است که موضع طرح شده از سوی مدیران مربوط به حوزه سوخت با واقعیت فاصله بسیار دارد و آن چه مشهود است نشان می‌دهد سوخت و خودروهای موجود در سطح شهر تهران نمی‌توانند استانداردهای مربوط به آلایندگی را رعایت کنند و هر یک از مدیران به جای حل اساسی مشکل می‌خواهند تقصیر را گردن دیگری بیاندازند. در این بین، مردم می‌مانند و هوایی که نفس کشیدنش روز به روز سخت ‌تر می‌شود و هزاران نفری که سالیانه جان خود را در این وادی آکنده از دود از دست می‌دهند.

۴ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.