تفاوت های سایپا ساینا S با ساینا EX + تصاویر

تفاوت های سایپا ساینا S با ساینا EX
تفاوت های سایپا ساینا S با ساینا EX

چند وقتی است که عرضه نسخه فیس لیفت ساینا با تیپ S در بازار آغاز شده و تولید این سدان در کارخانه سایپا کاشان و پارس خودرو افزایش یافته است. از سویی با آزاد شدن سندهای در رهن، قیمت ساینا S در بازار آزاد به محدوده ۱۸۸ تا ۱۹۱ میلیون تومان رسیده و هنوز برای بسیاری این سوال مطرح است که چه تفاوت هایی میان ساینا EX و ساینا S گروه خودروسازی سایپا وجود دارد؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، در حال حاضر اختلاف قیمت اختلاف قیمت این دو تیپ ساینا در بازار آزاد حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان است. امروز قیمت ساینا EX با رینگ فولادی و مدل ۱۴۰۰ در بازار آزاد، حدود ۱۷۶ تا ۱۷۹ میلیون تومان است و نسخه پلاس ( آپشنال ) ساینا نیز با قیمتی نزدیک به ۱۹۳ میلیون تومان معامله می شود. برای همین در این محتوا به سراغ معرفی تفاوت های این دو سدان کلاس B پلاس رفته ایم.

ویژگی های ظاهری ساینا S نسبت به نمونه اولیه

ساینا EX نسخه پایه این سدان اقتصادی با ظاهر اولیه به حساب می آید. ساینا S هم نمونه پایه نمونه فیس لیفت این عضو خانواده X200 است و از چند ماه قبل وارد خط تولید سایپا سیتروئن ( سایپا کاشان ) و پارس خودرو شده است.

ساینای فیس لیفت که فعلاً در تیپ S تولید می شود، در نمای بیرونی سپری متفاوت نسبت به ساینا EX دارد و جلو پنجره آن سبکی جدید را نشان می دهد. همچنین چراغ روشنایی روز به ساینا S اضافه شده و برای همین تا حدی ظاهر نمونه جدید این خودرو را به روزتر از ساینا EX کرده است. در نمای جانبی تفاوت خاصی میان این دو خودرو دیده نمی شود. اما در بخش عقب شاهد هستیم که تفاوت های زیادی میان ساینا EX و ساینا S وجود دارد. در بخش عقب ساینای فیس لیفت با سپر جدیدی طرف هستیم و همچنین کاسه چراغ ها و درِ صندوق عقب هم به طور کامل تغییر کرده است. از سویی دیفیوزر هم به سپر عقب ساینا S اضافه شده و تا حدی طرحی اسپرت را به این سدان کلاس B پلاس داده است.

در نمای داخلی تفاوت های میان ساینا EX و ساینا S جزئی تر است. به شکلی که وجه تمایزها به طرح غربیلک فرمان، جلو آمپر و پنل دکمه های سمت چپ داشبورد خلاصه می شوند. در تیپ پایه ساینای فیس لیفت که همان نسخه S است، جلو آمپر شکلی جدید دارد و با گرافیک به روزتر بر روی این خودرو نصب شده است. همچنین غربیلک فرمان از نوع طرح D بوده و شکلی به روزتر از فرمان ساینا EX دارد. البته باید در نظر داشت که این طرح فرمان با دکمه های تنظیمات سیستم صوتی در ساینا آپشنال هم وجود دارد و از سویی نمونه دارای کروز کنترل آن در سال های قبل بر روی ساینا اتوماتیک نصب شده است.همچنین ریموت و سوییچ ساینای فیس لیفت متفاوت از نمونه های قبلی بوده و طرحی جدید را دارد.

چه امکانات بیشتری در ساینا S نسبت به نسخه EX وجود دارد؟

در نسخه S ساینای فیس لیفت که سطح پایه این خودروی ارتقا یافته به حساب می آید، امکاناتی مانند دو کیسه هوای SRS، شیشه ها و آینه های برقی، سنسور پارک عقب، دماسنج محیط، استاندارد ایزوفیکس صندلی ها، تهویه الکتریکی دستی، سیستم صوتی MP3 و USB با چهار باند، بلوتوث، چراغ روشنایی روز، ترمزهای دیسکی جلو و کاسه ای عقب، رینگ فولادی، ترمز ABS، EBD، کامپیوتر سفر، دکمه الکتریکی صندوق پران، تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو، سامانه نمایش وضعیت جعبه دنده و راهنمای تعویض دنده GSI و… وجود دارد.

با نگاهی به فهرست امکانات ساینا S متوجه خواهیم شد که نسخه پایه این خودروی فیس لیفت برخی ویژگی ها را مانند سامانه GSI، چراغ روشنایی روز، کامپیوتر سفر، صندوق پران برقی و… را بیشتر از ساینا EX دارد.

دومین تیپ ساینای فیس لیفت، نسخه G نام دارد که با ویژگی های فنی مشابه به امکاناتی نظیر کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، تریم داخلی چرم و پارچه، رینگ آلومینیومی، سنسور نور، نمایشگر لمسی، دوربین عقب، رهیاب ماهواره ای و… مجهز شده است. همچنین ساینا G در بحث طراحی کابین تا حدی متفاوت از ساینا EX و ساینا آپشنال بوده و جا نمایی برخی امکانات آن متفاوت از نمونه های اولیه این سدان کلاس B پلاس است.

مشخصات فنی ساینا اس و مدل ای ایکس

هر دو این خودروها به خانواده موتور M15 مگا موتور مجهز هستند. این پیشرانه ۱۵۰۲ سی سی حجم دارد و با ساختار ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ، ۸۷ اسب بخار را با گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر تولید می کند. توان این پیشرانه نیز توسط جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ های جلوی ساینا S و ساینا EX می رسد. اما با وجود شباهت های عددی پیشرانه های این دو مدل از ساینا، ساختار فنی این خودروها تا حدی نسبت به هم متفاوت است.

در ساینا S به جای استفاده از دریچه گاز مکانیکی، به صورت استاندارد از نمونه الکتریکی استفاده شده و همچنین ساختار مدریت پیشرانه و برق آن ارتقا پیدا کرده است. با وجود اینکه بازدهی پیشرانه ساینا S مشابه به ساینا EX است، اما به گفته مهندسان مگا موتور تا حد قابل توجهی لرزش پیشرانه نمونه فیس لیفت کمتر از نسخه های قبلی احساس می شود. همچنین این پیشرانه به صورت پایه با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تطبیق دارد و می تواند قواعد آلایندگی استانداردهای جدید را با خود به همراه داشته باشد.

به گفته مهندسان مگا موتور، در آینده نزدیک پیشرانه ارتقا یافته خانواده X200 با نام M15GSI بر روی ساینا S، ساینا G، کوییک S، کوییک G و اطلس نصب می شود. این پیشرانه همان حجم ۱۵۰۲ سی سی را دارد و به سامانه زمان بندی متغییر سوپاپ ها ( VVTi ) مجهز شده است. همچنین ساختار پاشش سوخت و جرقه زنی M15GSI متفاوت از سایر تیپ های M15 بوده و خروجی دود آن از نوع استیل یا همان هدرز است. در این پیشرانه ها بالانسر شفت جدیدی نصب شده و مجموع این تغییرات سبب شده است تا M15GSI قدرتی در بازه ۹۰ تا ۹۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۵ تا ۱۳۸ نیوتن متر تولید کند.

یکی دیگر از تفاوت های فنی ساینا S با ساینا EX، ساختار برق و الکترونیک این خودروها است که در نمونه فیس لیفت این خودرو از سامانه BCM و مدیریت یک پارچه استفاده شده است. این سامانه باعث می شود تا ساینا S در بخش الکتریک قوی تر از نسخه های قبلی باشد و دوام و کارایی بهتری را از خود به نمایش بگذارد. همچنین وجود این ساختار یک پارچه در ساینای فیس لیفت سبب شده تا در صورت تمایل مشتریان، امکان نصب اصولی آپشنی چون کروز کنترل بر روی ساینا S نیز فراهم باشد.

از جمله تغییرات فنی اعمال شده برای ساینای فیس لیفت، ارتقای عایق بندی کابین و بخش محفظه پیشرانه این خودرو است. همین اتفاق سبب گردیده تا نفوذ صدا به کابین ساینا S کمتر از ساینا EX باشد و سکوت بهتری در داخل این خودرو احساس شود. در بخش ساختار سازه ساینای فیس لیفت هم گفته می شود که استحکام بخش عقب و جلوی این خودرو تا حدی بیشتر شده است.

پایگاه خبری اسب بخار

تفاوت ظاهری ساینا S و ساینا EX در چیست؟

ساینا فیس لیفت در حال حاضر با تیپ S در بازار حضور دارد و نسبت به نسخه EX به کاسه چراغ های جدید عقب، سپر جلو و عقب جدید، چراغ روشنایی روز، درِ صندوق عقب جدید، غربیلک فرمان جدید، دیفیوزر و… مجهز شده است.

چه تفاوت فنی میان ساینا S و EX وجود دارد؟

هر دو این خودروها به پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ مجهز هستند و ۸۷ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر تولید می کند. اما در ساینا S از سیستم دریچه گاز جدید و مدیریت پیشرانه ارتقا یافته استفاده شده و همین مسئله باعث بهبود عملکرد پیشرانه M15 یورو ۵ در ساینا S نسبت به ساینا EX شده است.

ساینا S نسبت به ساینا EX با ارتقای کیفی مواجه شده است؟

به گفته مهندسان سایپا و بازرسان کیفی، در ساینا S از عایق بندی تقویت شده کابین استفاده می شود و همچنین دقت مونتاژ اجزای بدنه نیز در آن نسبت به ساینا EX ارتقا پیدا کرده است.

۳.۹ امتیاز از ۱۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.