ساینا S صفر کیلومتر یا کیا ریو کارکرده؟

مقایسه ساینا s و کیا ریو
مقایسه ساینا s و کیا ریو

ساینا S محصولی اقتصادی از نارنجی پوشان سایپاست که در اصل، فیس لیفتی از خودروی ساینا محسوب می‌شود. کیا ریو نیز خودرویی مونتاژی از همین شرکت سایپاست، که بیش از یک دهه از توقف تولید آن گذشته است و نسخه‌های کارکرده آن اکنون در بازار وجود دارد. در این محتوا خواهیم دید کدام خودرو با یک بودجه مشخص ارزش خرید بالاتری دارد. 

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

بازار امروز خودرو در کشور میزبان طیف وسیعی از محصولات است و البته در این چند سال اخیر نیز شاهد روندی صعودی در بخش قیمت هاست. خودروهایی که روزی با بودجه‌ای اندک قابل خریداری بودند، امروز شاهد رشد قیمت بسیار زیادی هستند. خودروهایی که پسوند اقتصادی را به دوش می‌کشند، اما همچنان برای بسیاری از افراد خرید آن ها دشوار است. 

در این بازار بسیاری از افراد به ناچار یا به دلایلی که برای خود دارند به سراغ خودروهای داخلی ارزان قیمت نسبت به رنج بازار می‌روند تا بتوانند خودرویی صفر کیلومتر را در اختیار داشته باشند، اما از طرفی، برخی دیگر ترجیح می‌دهند به جای پرداخت مبلغ یک خودروی صفر داخلی به سراغ نسخه‌های کارکرده از خودروهایی بروند که کیفیت بالاتری از خودروهای داخلی را دارد و با این که دیگر تولید نمی‌شوند، اما همچنان خودروهای قابل اطمینان‌تری هستند. 

ساینا S، همانطور که اشاره کردیم، خودرویی سدان و اقتصادی از سایپاست که در واقع فیس لیفتی از ساینا محسوب می‌شود. ساینا برای اولین بار در سال ۱۳۹۲ در ۳ تیپ معرفی و به بازار خودروی کشور عرضه شد. پس از موفقیت های زیاد این خودروی اقتصادی در بازار خودرو، سایپا تصمیم گرفت نسخه فیس لیفت شده آن را در سال ۱۳۹۹ تحت عنوان ساینا S به فروش رساند. 

با عرضه این خودرو در بازار، موفقیت‌های ساینا بیش تر شد و این خودرو توانست طرف‌داران بسیاری پیدا کند. ساینا اس مانند نسخه پیشین خود در سه تیپ دنده‌ای، اتوماتیک و دوگانه سوز به بازار عرضه شده است. ساینا S نسبت به نسل قبلی نه تنها از نظر ظاهری بلکه در بخش فنی و کابین هم دچار تغییرات مثبتی شده است.

ساینا S
ساینا S

کیا ریو نیز این سوی میدان، از جمله خودروهای مونتاژی موفق سایپاست و طی مدتی که بر روی خط تولید این شرکت حضور داشت توانست به فروش قابل قبولی دست پیدا کند. ریو یکی از معروف‌ترین مدل‌های شرکت کیا موتورز کره است که نسل اول آن در سال ۱۹۹۹ معرفی و به بازار عرضه شد. تولید این خودرو تاکنون طی پنج نسل و با چند فیس لیفت مختلف ادامه داشته و در بیش تر بازارهای جهانی فروش موفقی را تجربه کرده است. 

نسل اول این خودروی سدان شهری تا سال ۲۰۰۲ تولید شد و در نهایت، کیا تصمیم گرفت دستی به سر و روی این خودروی محبوب خود بکشد. به همین دلیل، نسخه فیس لیفت نسل اول کیا ریو در سال ۲۰۰۲ رونمایی شد. در همان سال‌ها بود که شریک دیرینه کیا در ایران (سایپا) تصمیم به واردات این خودرو گرفت. بنابراین در سال ۱۳۸۳ فیس لیفت نسل اول کیا به ایران آمد.

 

کابین کیا ریو

کیا ریو سایپا در دو تیپ LS (دنده‌ای) و SLX (اتوماتیک) با شعار «خانواده ها دوستش دارند، جوان ها می پسندند» تولید شد تا سایپا نشان دهد محصول جدیدش هم برای خانواده‌ها خودرویی مناسب است و هم برای جوانان. تولید ریو در ایران نزدیک به یک دهه ادامه یافت و سرانجام، این سدان محبوب کره‌ای در سال ۱۳۹۱ به علت قانون اجباری شدن استفاده کیسه هوا در خودروها، با خط تولید سایپا خداحافظی کرد و بازنشسته شد.

طراحی ظاهری

در بخش طراحی ظاهری با این که ساینا خودروی جدیدتری نسبت به ریو است، اما تمایز چندانی نسبت به آن ندارد. در نمای جلوی ساینا اس فرم چراغ‌های اصلی نسبت به قبل تفاوتی نکرده است، اما جلوپنجره و سپر خودرو تغییر پیدا کرده‌اند. در این خودرو شاهد چراغ‌های دیلایت هستیم که در کنار مه‌شکن تعبیه شده است. 

در نمای عقب اما تمام اجزای خودرو در مقایسه با ساینا معمولی متفاوت شده‌اند؛ فرم و گرافیک چراغ‌های عقب بزرگ تر و البته کمی زیباتر از قبل شده و همچنین فرم سپر عقب مانند جلو متفاوت شده است. در مجموع، ظاهر ساینا اس در مقایسه با ساینا معمولی بهتر شده است، اما همچنان منتقدان فراوانی دارد. 

کیا ریو این سوی میدان با توجه به سن و سالش به مراتب ظاهری ساده‌تر اما روان‌تر و هماهنگ‌تر از ساینا اس دارد. در بخش جلوی این خودروی کره‌ای، چراغ‌های اصلی ظاهری مثلثی و بزرگ دارند. میان چراغ‌ها یک جلوپنجره باریک و کوچک با نشان کیا قرار گرفته و همچنین سپر جلو نیز تنها میزبان ورودی هوای دیگر موتور است و خبری از مه‌شکن و دیلایت نیست. 

در نمای عقب هم طراحی کاملاً هماهنگ با جلو را شاهدیم که در آن چراغ‌های اصلی مانند جلو به صورت یک تکه و ساده طراحی شده‌اند. همچنین درِ صندوق نیز تنها میزبان محل نصب پلاک است و سپر عقب هم در ساده‌ترین حالت ممکن طراحی شده است و خبری از مه‌شکن عقب و چراغ‌های شب نما نیست. به صورت کلی، ظاهر ریو اکنون دیگر قدیمی شده است، اما همچنان به سبب طراحی اصولی ظاهر قابل قبولی دارد.

کابین

در بخش کابین شرایط کاملاً متفاوت است. ساینا اس با این که خودروی جدیدتری است، اما متأسفانه اصلاً از متریال باکیفیتی در داشبورد و کابین آن استفاده نشده است و بیش تر مالکان از آن ناراضی هستند. از نظر طراحی نیز برخی قسمت‌ها نسبت به نسخه قبلی متفاوت شده است. غربیلک فرمان به صورت Dکات طراحی شده و کلاستر خودرو نیز دستخوش تغییرات مثبتی شده است.، اما دیگر اجزای کابین تفاوتی ندارد و همان ظاهر ساده قبلی را دارند. ارگونومی کابین هم چندان مناسب نیست و تمامی ادوات داشبورد به راحتی در دسترس راننده نیستند، همچنین از نظر فضای کابین، ساینا S نسبت به کیا ریو فضای به مراتب کم تری دارد، اما برای ۴ نفر قابل قبول ارزیابی می‌شود. 

این سوی میدان، نماینده مونتاژی کیا، ریو، با این که سال‌ها از تولیدش زمان گذشته است، اما همچنان کیفیت متریال کابین در صورتی که درست از آن مراقبت شده باشد، در سطح قابل قبولی قرار دارد. داشبورد میانی کیا ریو ظاهر ساده‌ای دارد و تنها یک سیستم پخش ساده، پنل تهویه مطبوع دستی و یک ساعت دیجیتال را در دل خود جای داده است. صفحه کیلومترشمار نیز به صورت تمام آنالوگی است و خبری از کامپیوتر سفری هم نیست.  فضای کابین ریو به لطف نوع طراحی و ارتفاعش بسیار جادار و دل‌باز است و از این نظر، نسبت به ساینا S برتری دارد. همچنین از نظر گنجایش صندوق عقب نیز کیا ریو در مقایسه با ساینا S خودروی پیروز است و فضای بیش تر و البته کارآمدتری را برای مالک فراهم می‌کند. 

مشخصات فنی

ریو

هر دو خودرو در بخش فنی تقریباً در یک سطح قرار دارند، اما همچنان برتری با کره‌ای سالخورده است تا خودروی صفرکیلومتر ملی! کیا ریو زیر کاپوت خود یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی را جای داده که توانایی تولید ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت و گشتاور نسبتاً مناسب توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلوی خودرو منتقل می‌شود. 

حداکثر سرعت کیا ریو ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت است و مصرف سوخت آن، که یکی از نقاط قوتش محسوب می‌شود، به صورت ترکیبی حدود ۶.۹ لیتر است. یکی دیگر از نقاط قوت ریو شتاب آن است، که در نسخه دنده دستی ۱۱.۶ ثانیه است، که نسبت به خودروهای هم‌رده‌اش عددی قابل قبول و منطقی است. از نظر تعلیق نیز کیا ریو خودرویی نرم و بی آزار است، که در جاده ضربه های کمی را به اتاق منتقل می‌کند.

شرایط فروش فوری و فوق العاده محصولات سایپا ویژه آبان 1400
شرایط فروش فوری و فوق العاده محصولات سایپا ویژه آبان ۱۴۰۰

ساینا S، این سوی رقابت، به نسل جدید پیشرانه معروف M15 مگاموتور مجهز شده است، پیشرانه‌ای که ابتدا از نوع ۴ سیلندر اما ۸ سوپاپ بود و سایپا آن را روی بسیاری از محصولات خود گذاشته بود. انتظار می‌رفت نسل جدید این پیشرانه، که بر روی ساینا S نیز قرار گرفته است، حداقل ۱۶ سوپاپ می‌شد اما این اتفاق رخ نداد و تنها برخی ادوات موتور تغییر پیدا کردند.  این پیشرانه همچنان از نوع ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۸ سوپاپ تنفس طبیعی است که توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور را دارد، اما دریچه گاز در آن برقی شده و همچنین استاندارد آلایندگی آن نیز یورو۵ است. جعبه دنده ساینا اس از نوع ۵ سرعته دستی و یا اتوماتیک CVT است، که نیروی پیشرانه را به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌کند. مصرف سوخت ساینا S حدود ۷ لیتر به صورت ترکیبی است و همین مورد یکی از بزرگ ترین نکات مثبت این خودروی سدان کوچک شهری است.

در مجموع، با این که پیشرانه ساینا S از مصرف کمی برخوردار است، اما نسبت به ریو، که همان مصرف سوخت ترکیبی را دارد، قدرت و گشتاور کم تری تولید می‌کند. همچنین استهلاک کیا ریو به مراتب از ساینا S کم تر است، اما در مقابل، پیدا کردن قطعات یدکی برای ساینا S آسان تر است و همچنین نسخه‌های کارکرده این خودرو نیز شامل گارانتی می‌شوند. 

امکانات رفاهی و ایمنی

در بخش امکانات رفاهی و ایمنی برد با نماینده تازه نفس و داخلی سایپا، ساینا S، است. این خودرو به امکاناتی نظیر سامانه نمایش وضعیت جعبه دنده و راهنمای تعویض دنده GSI، تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو، دکمه الکتریکی صندوق پران، کامپیوتر سفر، ترمز ABS ،EBD، رینگ فولادی، کاسه‌ای عقب، ترمزهای دیسکی جلو، چراغ روز، بلوتوث، سیستم صوتی MP3 و USB با چهار باند، تهویه الکتریکی دستی، استاندارد ایزوفیکس صندلی‌ها، دماسنج محیط، سنسور پارک عقب، شیشه‌ها و آینه‌های برقی و دو کیسه هوای SRS مجهز شده است.

در مقابل، کیا ریو چندان خودروی پرآپشنی نیست، که البته جز این هم نمی‌توان از خودرویی اقتصادی مربوط به بیش از یک دهه قبل انتظار داشت. کیا ریو نیز به امکاناتی نظیر پنجره‌های برقی عقب و جلو، مه شکن عقب، فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه و تنظیم صندلی‌های جلو در شش جهت مجهز شده است و حتا خبری از ایربگ‌های جلو و تنظیم برقی آینه‌ها در آن نیست. اگر ملاک شما خرید یک خودروی با حداقل امکانات روز است پس ریو خودروی مناسبی نیست. 

مزایا و معایب کیا ریو

  • استهلاک پایین
  • سواری نرم
  • پیشرانه کم مصرف
  • شتاب قابل قبول
  • تهویه مناسب
  • ایمنی پایین
  • تجهیزات بسیار کم
  • سایز کوچک تایرها
  • عایق بندی نه چندان مناسب

مزایا و معایب ساینا S

  • مصرف مناسب
  • فراوانی قطعات
  • خدمات پس از فروش
  • امکانات خوب در مقابل ریو 
  • کیفیت ساخت پایین
  • ارگونومی نامناسب
  • خرابی‌های متعدد 
کیا ریو چه مشخصاتی دارد؟

یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی را جای داده است، که توانایی تولید ۹۷ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت و گشتاور نسبتاً مناسب توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلوی خودرو منتقل می‌شود. 

ساینا S چه مشخصاتی دارد؟

 پیشرانه ساینا S نوع ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۸ سوپاپ تنفس طبیعی است، که توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۳۰ نیوتن متر گشتاور را دارد، اما دریچه گاز در آن برقی شده و همچنین استاندارد آلایندگی آن نیز یورو۵ است. جعبه دنده ساینا اس از نوع ۵ سرعته دستی و یا اتوماتیک CVT است، که نیروی پیشرانه را به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌کند.

۳.۹ امتیاز از ۳۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.