ترمز ای بی دی (EBD) چیست؟

ترمز ای بی دی EBD
ترمز ای بی دی EBD

ترمز ای بی دی (EBD) نیروی ترمز را در چرخ های خودرو متناسب با وزنی که بر روی هر چرخ قرار دارد اعمال می کند و از این طریق مسافت طی شده در ترمز گیری را کاهش می دهد.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

به کارگیری تکنولوژی در سیستم ترمزی خودروها پیشرفت بسیاری کرده است و در بین خودروسازان می بینیم که تقریباً همه آن ها از سیستم های الکترونیکی ترمزی برای خودروها و محصولات خود استفاده می کنند. در این میان، برخی از آپشن ها و سیستم های الکترونیکی که جنبه رفاهی دارند با وسواس بیش تری انتخاب می شوند و آن ها را بیش تر در خودروهای لوکس هر برند می بینیم.

امروز دیگر در بخش سیستم ترمزی هر خودرو از ABS و EBD استفاده می شود تا امنیت خودروها در زمینه ترمزگیری بیش تر شود. در این میان، سیستم ترمز کمکی (Brake Assist)، ترمز خودکار و… نیز وجود دارند که در برخی از خودروها به عنوان آپشن هستند و می توان این امکانات را سفارش گذاری کرد.

حتماً بخوانید:

ترمز کمکی یا Brake Assist چیست و چه کاربردی دارد؟

ای بی اس (ABS) یا ترمز ضد قفل چیست؟

سیستم ترمز ای بی دی (EBD) چیست؟

ترمز ای بی دی EBD
ترمز ای بی دی EBD

سیستم ترمز EBD، که مخفف عبارت Electronic Brake Force Distribution است، به گونه ای طراحی شده که با استفاده از وزن واردشده به هر چرخ می تواند تشخیص دهد چه میزان نیروی ترمزی به آن چرخ وارد شود تا خودرو هم کنترل پذیر تر شود و هم سیستم ترمزی بتواند خودرو را در طی مسافت کم تری متوقف کند.

ترمز ای بی دی (EBD) چگونه کار می کند؟

در زمان ترمزگیری های اورژانسی و حساس در خودروهایی که EBD ندارند، سیستم ترمز نمی تواند به درستی کار کند و بازده خوبی نخواهد داشت، زیرا نمی تواند در کوتاه ترین مسافت طی شده ممکن، خودرو را متوقف کند و احتمال برخورد و تصادف خودرو بالا می رود. سیستم EBD می تواند در طول ترمزگیری میزان بار قرارگرفته بر روی هر چرخ را با استفاده از سنسور سرعت (Speed Sensor) به کاررفته در چرخ محاسبه کند و متناسب با آن از طریق ماژول نیروی ترمز (Brake Force Modulator)، روغن ترمز را با فشارهای مختلف به چرخ ها منتقل کند. به این ترتیب، در شرایط مختلف که بارهای مجزا بر روی هر چرخ اعمال می شود بخش کنترلی می تواند نیروهای ترمزی متفاوت را به چرخ ها بدهد و طوری این تقسیم نیرو را تنظیم کند تا خودرو هم از کنترل خارج نشود و هم در مسافت کم تری متوقف شود.

برای عملکرد EBD از چه سنسورها و کنترل کننده هایی استفاده می شود؟

سنسور سرعت (Speed Sensor)

ترمز ای بی دی EBD
ترمز ای بی دی EBD

سیستم ترمز ای بی دی برای فهمیدن میزان لغزش چرخ ها نیاز دارد سرعت هر چرخ را بداند و سپس با تجزیه و تحلیل آن داده ها متوجه شود که کدام چرخ چه سرعتی دارد و از میان آن ها کدام یک در حال لغزیدن (Skid) است. از این طریق می توان تشخیص داد که بار روی هر چرخ چه میزان است و سپس تغییری در میزان نیروی ترمزی مربوط به هر چرخ اعمال می شود تا ترمزگیری دقیق تر انجام شود. فهمیدن وزن روی هر چرخ با استفاده از سنسور سرعت این گونه است که در صورت قرار گرفتن وزن زیاد بر روی هر چرخ، سرعت آن چرخ نسبت به دیگر چرخ ها کم تر می شود و هر چه وزن قرار گرفته کم تر باشد، سرعت چرخ بیش تر است.

ماژول نیروی ترمز (Brake Force Modulator)

ترمز ای بی دی EBD
ترمز ای بی دی EBD

ماژول نیروی ترمز به کاررفته در خودروها می تواند میزان فشار روغن های متفاوت را به چرخ ها تحویل دهد و به همین دلیل هر چرخ می تواند نیروی ترمزی متفاوتی را در کلیپرهای خود داشته باشد. این بخش پس از تحلیل های ECU وارد عمل می شود و دستورات ECU را اجرا می کند.

بخش کنترلی (Electronic Control Unit)

این بخش کنترلی کوچک اطلاعات گرفته شده را تجزیه و تحلیل می کند و سپس به ماژول ترمزی دستور می دهد که چه میزان ترمز به هر چرخ اعمال کند.

تأثیرگذاری ترمز EBD در چه مواقعی بیش تر خودش را نشان می دهد؟

تأثیرگذاری این سیستم در زمان هایی که وزن های قرارگرفته روی هر چرخ به واسطه نشستن افراد با جرم های مختلف در خودرو متفاوت می شود و یا در مواقع مهم تری مانند پیچیدن که وزن خودرو روی دو چرخ متمایل است مشخص می شود. در صورت فعال شدن سیستم  ترمز ای بی دی شما احساس می کنید پدال ترمز در حال لرزش است که این اتفاق بیش تر در زمان پیچیدن و در ترمزهای ناگهانی حس می شود.

عملکرد این سیستم در هنگام پیچیدن آن جا مشخص می شود که وزن خودرو به سمت خارج پیچ متمایل می شود و وزن از روی چرخ های درون پیچ برداشته می شود. به همین دلیل نیاز است نیروی ترمزی هر چرخ متفاوت شود تا خودرو هم بتواند بهتر کنترل شود و هم بازدهی ترمز بیش تر شود. البته باید گفته شود ترمز ای بی دی بیش فرمانی و کم فرمانی هایی که ممکن است در طول رانندگی پیش بیاید را هم کم تر می کند و فرمان پذیری نرمال تر می شود.

تفاوت ترمز ABS و EBD چیست؟

ای بی دی نسخه پیشرفته تر و مکمل ABS است و در بیش تر خودروهای روز از هر دوی آن ها استفاده می شود. ABS با استفاده از سنسور سرعت از قفل شدن چرخ ها جلوگیری می کند و EBD نیروی ترمزی درست و دقیق را از طریق پمپ روغن ترمز برای هر چرخ ارسال می کند. به طور کلی، این دو سیستم مکمل هم هستند و نمی توان گفت که یکی نسبت به دیگری برتری خاصی دارد یا نه.

محمد جبارزاده شیاده

پایگاه خبری اسب بخار

سیستم ترمز ای بی دی (EBD) چیست؟

سیستم ترمز EBD یا Electronic Brake Force Distribution به گونه ای طراحی شده است که با استفاده از وزن وارد شده به هر چرخ ، می تواند تشخیص دهد که چه میزان نیروی ترمزی به آن چرخ وارد شود تا خودرو هم کنترل پذیر تر شود و هم سیستم ترمزی بتواند خودرو را در طی مسافت کمتری متوقف کند.

ترمز ای بی دی (EBD) چگونه کار می کند؟

سیستم EBD می تواند در طول ترمز گیری میزان بار قرار گرفته بر روی هر چرخ را با استفاده از سنسور سرعت ( Speed Sensor ) بکار رفته در چرخ ، محاسبه کند و متناسب با آن از طریق ماژول نیروی ترمز ( Brake Force Modulator ) ، روغن ترمز را با فشار های مختلف به چرخ ها منتقل کند.

تفاوت ABS و EBD چیست؟

ای بی دی نسخه پیشرفته تر و مکمل ABS است و در بیشتر خودرو های روز از هر دوی آن ها استفاده می شود. ABS با استفاده از سنسور سرعت از قفل شدن چرخ ها جلوگیری می کند و EBD نیروی ترمزی درست و دقیق را از طریق پمپ روغن ترمز برای هر چرخ ارسال می کند.  به طور کلی این دو سیستم مکمل هم اند و نمی توان گفت که یکی نسبت به دیگری برتری خاصی دارد یا نه.

۳.۳ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.