سایپا آپشن های نامرئی را هم حذف می کند ؛ بازی با جان مردم

حذف آپشن سایپا
حذف آپشن سایپا

حذف آپشن توسط خودروسازان دولتی به یک امر مرسوم تبدیل شده، که اخیراً این مسئله جدی تر شده است و شاهد حذف برخی قطعات از خودروها هستیم.

مدیران 777 مدیران 777

شاید به خاطر داشته باشید که اولین گام در مسیر حذف آپشن را سایپا با حذف زه درهای پراید برداشت و پس از آن بود که قبح چنین حرکتی شکسته شد. بعد از حذف زه های پراید، این دو خودروساز دولتی به مرور بیش تر در این زمینه پیشروی کردند و حتا دست به حذف یکی از آپشن های ایمنی یعنی ایربگ شاگرد هم زدند، اما پس از اجبارهای سازمان استاندارد دوباره مجبور به در نظر گرفتن امکانات ایمنی شدند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

پس از بسته شدن مسیر حذف آپشن های ایمنی، این دو خودروساز به سراغ آپشن های رفاهی و برخی قطعات ظاهری رفتند و آن ها را با خیال راحت و بدون این که ذره ای خجالت بکشند، یکی پس از دیگری به بهانه تحریم و برخی بهانه های غیرمنطقی دیگر حذف کردند. برای مثال، حذف سانروف و رینگ از دنا پلاس، حذف رینگ ۲۰۷، تغییر ترمز دیسکی به ترمز کاسه ای در بسیاری از خودروها، استفاده کردن از غربیلک فرمان های ارزان تر توسط سایپا و… نمونه هایی از این کلاهبرداری هایی بوده که در چند سال اخیر توسط ایران خودرو و سایپا رخ داده و داد مشتریان را درآورده است.

بیشتر بخوانید: تفاوت ترمز دیسکی با ترمز کاسه ای چیست؟

به این ترتیب، با توجه به گذشته این دو خودروساز، باید احتمال هر تغییری را داشته باشیم و هیچ حذف آپشن و یا قطعه ای نباید برای‌مان عجیب باشد، زیرا تجربه ثابت کرده که امنیت و رفاه خریداران خودروهای داخلی به هیچ وجه برای خودروسازان مهم نبوده است و نخواهد بود.

پس اگر در آینده ای نه چندان دور دیدیم که یکی از خودروهای داخلی حتا تایر هم ندارد نباید متعجب شویم، زیرا حذف تایر هم ممکن است برای ایران خودرو و سایپا عادی تلقی شود و به بهانه های مختلف، این تغییر را توجیه کنند.

سایپا کدام آپشن نامرئی را حذف کرده است؟

حذف آپشن سایپا
حذف آپشن سایپا

اکنون سایپا در اقدامی جدید و زیرکانه، عایق میان منبع اگزوز و کف صندوق ساینا S دوگانه سوز را حذف کرده است تا کمی در هزینه هایش صرفه جویی کند. این شرکت به خیال خود فکر کرده با حذف برخی از قطعاتی که در دید نیستند می تواند بدون دردسر و سر و صدا، پروژه کاهش هزینه های تولید را پیش ببرد، اما متأسفانه این بار هم با وجود زیرکانه بودن حذف آپشنی که صورت داده است، دستش رو شد.

توجه داشته باشید که ما فقط از حذف این قطعه باخبر شده ایم، شاید برخی دیگر از قطعات هم تا به حال حذف شده اند و ما از آن ها بی خبریم. در هر صورت بالاخره ماه پشت ابر باقی نمی ماند و هر حرکت و ترفند زیرکانه خودروسازان یک روز برملا خواهد شد.

مدارک ارسالی یکی از مخاطبان اسب بخار

در تصاویر ارسالی از طرف یکی از مخاطبان اسب بخار مشخص است که حذف این عایق حرارتی واقعیت دارد، زیرا زیربندی خودرو بیش از اندازه تمیز است و از طرفی دیگر، ساینا S دوگانه سوز به تازگی وارد بازار شده است و خودروی مورد نظر مدل قدیمی نیست.

با نگاه به یکی از عکس ها، کاملاً واضح است که در اثر انتقال حرارت منبع اگزوز به کف صندوق، نمد یا موکت کف این خودرو بیش از اندازه گرم شده و به بدنه چسبیده است. به این ترتیب، با توجه به عکس های ارسالی و سوءسابقه ای که ایران خودرو و سایپا در حذف آپشن و قطعه دارند، به احتمال زیاد حذف عایق میان منبع اگزوز و کف صندوق ساینا S دوگانه سوز واقعیت دارد. در هر حال، پس از گذشت سال ها تجربه در امر حذف آپشن ها، این دو شرکت حرفه ای شده اند و فهمیده اند که باید به سراغ حذف قطعات و آپشن های نامرئی بروند تا هم کسی متوجه نشود و هم هزینه های‌شان کاهش یابد.

حذف آپشن سایپا
حذف آپشن سایپا

حذف عایق حرارتی میان منبع اگزوز و کف صندوق چه‌قدر خطرناک است؟

با توجه به حساسیت مخزن گاز خودروهای دوگانه سوز، برای خود منبع ها هم یک لایه عایق در نظر می گیرند، به این ترتیب، احتمال گرمایش بیش از اندازه مخزن پایین است، اما در هر صورت حذف چنین قطعه ای می تواند خطرآفرین باشد و جان راننده و سرنشینان حاضر در خودرو را به خطر بیاندازد.

خریداران خودروهای صفر داخلی حتماً بخوانید

با توجه به شرایط موجود، خودروسازان تمام تلاش خود را می کنند تا هر خودروی تولیدی برای‌شان ارزان تر تمام شود، به همین دلیل، احتمال حذف برخی آپشن ها و قطعات مهم هم از این به بعد بیش تر می شود، از این رو، خریداران خودروهای صفر و کم کارکرد داخلی باید هوشیارتر باشند. 

به هر حال، توصیه ما به خریداران خودروهای داخلی این است که حتا کوچک ترین و بی اهمیت ترین بخش های خودروی خود را هم مورد بررسی قرار دهید و در صورت مشاهده تغییرات غیرعادی، حتماً در وهله اول آن را با یک کارشناس و یا مکانیک در میان بگذارید تا اگر تغییر رؤیت‌شده خطرآفرین است، سریعاً مشکل را حل کنید، سپس تغییراتی که صورت گرفته است و مشاهده کرده اید را با ما در میان بگذارید تا پیگیر آن شویم و علت را بیابیم.

سایپا کدام آپشن نامرئی را حذف کرده است؟

سایپا در اقدامی جدید و زیرکانه، عایق میان منبع اگزوز و کف صندوق ساینا S دوگانه سوز را حذف کرده است تا کمی در هزینه هایش صرفه جویی کند. این شرکت به خیال خود فکر کرده است با حذف برخی از قطعاتی که در دید نیستند می تواند بدون سر و صدا، پروژه کاهش هزینه را پیش ببرد، اما متأسفانه این بار هم دستش رو شد.

حذف عایق حرارتی میان منبع اگزوز و کف صندوق چه‌قدر خطرناک است؟

با توجه به حساسیت مخزن گاز خودروهای دوگانه سوز، برای خود منبع ها هم یک لایه عایق در نظر می گیرند، به این ترتیب، احتمال گرمایش بیش از اندازه مخزن پایین است، اما در هر صورت، حذف چنین قطعه می تواند خطرآفرین باشد و جان راننده و سرنشینان حاضر در خودرو را به خطر بیاندازد.

توصیه ما به خریداران خودروهای داخلی چیست؟

با توجه به شرایط موجود، خودروسازان تمام تلاش خود را می کنند تا هر خودروی تولیدی برای‌شان ارزان تر تمام شود، به همین دلیل، احتمال حذف برخی آپشن ها و قطعات مهم هم از این به بعد بیش تر می شود، از این رو، خریداران خودروهای صفر و کم کارکرد داخلی باید هوشیارتر باشند. 

۴.۴ امتیاز از ۲۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.