پیشرانه جدید سایپا در نمایشگاه قطعات خودرو معرفی شد + مشخصات

پیشرانه جدید سایپا و مگا موتور M15GSI
پیشرانه جدید سایپا و مگا موتور M15GSI

روز گذشته با آغاز به کار نمایشگاه قطعات خودروی تهران ۱۳۹۹، پیشرانه جدید سایپا به غرفه شرکت مگا موتور آمد و این موتور ارتقا یافته با نام M15GSI در معرض دید عموم قرار گرفت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، پیشرانه جدید سایپا و مگا موتور نسخه ارتقا یافته موتور M15 به حساب می آید که با کد فنی M15GSI در این خودروساز ساخته شده است. آن طور که مهندسان مگا موتور و سایپا می گویند، این پیشرانه ارتقا یافته قرار است تا بر روی محصولات جدید خانواده X200 نصب شود. در حال حاضر محصولات جدید این پلتفرم سایپا، ساینا فیس لیفت و کوییک فیس لیفت نام دارند که فعلا در تیپ پایه ( نسخه S ) وارد خط تولید سایپا و پارس خودرو شده اند.

موتور M15GSI چه تفاوت هایی با M15 دارد؟

پیشرانه جدید سایپا نسبت به نسخه پایه با برخی تغییرات ساختاری همراه شده است. خروجی دود موتور M15GSI نسبت به M15 متفاوت است و از نوع استیل ( هدرز ) به حساب می آید. همچنین سر سیلندر این پیشرانه ارتقا یافته متفاوت از نمونه پایه بوده و پاشش سوخت و جرقه زنی هم در M15GSI تغییراتی را داشته است. رینگ های پیشرانه جدید سایپا هم نسبت به M15 معمولی تقویت شده و می تواند عملکرد بهتری را در طولانی مدت از خود نشان دهد.

از دیگر تغییرات اعمال شده برای پیشرانه M15GSI ، استفاده از دریچه گاز برقی به صورت استاندارد است. پیش از این پیشرانه M15 تنها در نسخه های اتوماتیک ساینا و کوییک دارای دریچه گاز برقی بوده و از چند هفته قبل هم با آغاز تولید ساینا S و کوییک S ، دریچه گاز برقی بر روی این خودروها هم دیده شده است.

اما یکی از اصلی ترین تغییرات قابل مشاهده در موتور M15GSI سایپا و مگا موتور، تجهیز این پیشرانه به سامانه VVT یا همان زمان بندی متغییر سوپاپ های سوخت است. همچنین در موتور M15GSI با از بالانسر بهبود یافته ای نسبت به M15 معمولی استفاده شده است.

موتور M15GSI چه مشخصاتی دارد؟

پیشرانه جدید و ارتقا یافته سایپا برای خانواده X200 ، همچنان دارای حجم ۱۴۹۷ سی سی ( ۱.۵ لیتر ) است و ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ در آن دیده می شود. این پیشرانه به صورت پایه استاندارد آلایندگی یورو ۵ را دارد و امکان تطبیق آن با استاندارد آلایندگی یورو ۶ هم فراهم است.

موتور M15GSI می تواند تا ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را با قدرت ۸۸.۴۴ تا ۸۹.۷۲ اسب بخار تولید کند. البته به گفته مهندسان مگا موتور و سایپا، فعلا این ویژگی ها مربوط به نسخه های اولیه پیشرانه M15GSI است و می توان در نسخه تجاری با توجه به نوع خودرو، قدرتی در بازه ۸۹ تا ۹۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۵ تا ۱۳۸ نیوتن متر از این پیشرانه دریافت کرد.

حداکثر قدرت اسب بخار پیشرانه جدید سایپا در ۲۲۵۰rpm قابل بهره برداری است و بیشترین گشتاور در ۴۰۰۰rpm در اختیار راننده قرار می گیرد. همچنین به گفته مهندسان این خودروسازی موتور M15GSI نسبت به M15 معمولی، حدود ۷ درصد مصرف سوخت کمتری را در محصولات خانواده X200 دارد.

پیشرانه جدید سایپا و مگا موتور M15GSI
پیشرانه جدید سایپا و مگا موتور M15GSI

پیشرانه M15GSI چه ویژگی هایی دارد؟

پیشرانه جدید سایپا قرار است تا در سال ۱۴۰۰ بر روی محصولات اقتصادی این خودروساز نصب شود و ابتدا بر روی خانواده ساینا فیس لیفت و کوییک فیس لیفت قرار خواهد گرفت. به گفته مهندسان مگا موتور در کنار نصب پیشرانه M15GSI بر روی ساینا و کوییک فیس لیفت، تغییراتی در نسبت و ضرایب جعبه دنده، پلوس و… اعمال شده است.

برای همین با توجه به مشخصات موتور M15GSI و تفاوت های آن با M15 معمولی، می توان توقع داشت که صدای تولیدی این پیشرانه تا حد قابل توجهی کمتر از نسخه های قبلی باشد. زیرا ساختار VVT و از سویی وجود خروجی دود جدید، این امکان را برای همه پیشرانه ها فراهم می کند که نسبت به نسخه پایه خود چند دسی بل صدای کمتری را تولید کنند.

مصرف سوخت کمتر، شتاب اولیه بهتر، لرزش موتور کمتر، آلایندگی کمتر، قدرت حرکتی بیشتر و… از جمله ویژگی هایی است که برای پیشرانه جدید سایپا و مگا موتور بیان می شود.

برنامه های آتی سایپا و مگا موتور برای تولید موتورهای جدید:

با این وجود توقع می رود که گروه خودروسازی سایپا و شرکت مگا موتور در آینده نزدیک پیشرانه های به روزتری را برای محصولات داخلی معرفی کنند و بتوانند از فناوری های روز جهان در پیشرانه های بومی استفاده نمایند. البته روز گذشته و در حاشیه اولین روز نمایشگاه قطعات خودروی تهران ۱۳۹۹، یکی از مهندسان شرکت سایپا در پاسخ به سوال خبرنگار اسب بخار مبنی بر این که ” چه برنامه هایی برای پیشرانه های جدیدتر دارید؟ ” گفت: « بزودی خانواده جدید پیشرانه های ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ سایپا را معرفی خواهیم کرد که در برخی نسخه ها فناوری توربو شارژر دارند. همچنین پروژه پیشرانه های ۳ سیلندر و ۱۲ سوپاپ این شرکت که فناوری توربو ، پاشش سوخت مستقیم ( GDI ) و استاندارد آلایندگی یورو ۶ را به صورت پایه دارند، بزودی به صورت رسمی معرفی می شود و خانواده موتور جدیدی برای محصولات سایپا وارد مرحله تولید خواهد شد ».

پایگاه خبری اسب بخار

۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.