نقش فاطمی امین در ثبات بازار خودرو

سید رضا فاطمی امین وزیر صمت پیشنهادی و برنامه ثبات بازار و صنعت خودرو
سید رضا فاطمی امین وزیر صمت پیشنهادی و برنامه ثبات بازار و صنعت خودرو

سید رضا فاطمی امین از سوی رئیس جمهور به عنوان سکاندار وزارت صمت به مجلس معرفی شده است. ولی به نظر می رسد هنوز نیامده باید خود را با چالش های بسیار صنعت و بازار خودرو آماده کند. در حال حاضر برنامه های آتی وزیر صنعت جدید، می تواند نقش بسیاری در ایجاد ثبات در بازار خودرو داشته باشد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، صنعت خودروی کشور و بازار سال های اخیر آن در حالی به دولت سیزدهم رسیده است که همزمانی مذاکرات احیای برجام و آماده شدن کشور برای انتخابات ریاست جمهوری در ماه های ابتدای سال، همانند سایر بخش های تجاری – صنعتی و اقتصادی کشور برای صنعت و بازار خودرو هم دوگانه بیم و امید را ایجاد کرده بود.

برخی از احیای برجام و برچیده شده سفره پر رنگ و لعاب رانت و دلالی بیمناک بودند. برخی نیز به حق نگران از دست رفتن  دستاوردهای تعمیق داخلی سازی در دوران تحریم بودند. برخی نیز امیدوار به بازگشایی گره بسته مرزهای اقتصادی تحریم بودند. در این میان بازار خودرو نیز در رکود به سر می برد و کج دار و مریز راه خود را می رفت. اما با بازگشت ابرهای تیره در آسمان مذاکرات، بازار خودرو باز حرکت به سمت افزایش قیمت ها را آغاز کرد. حرکتی که باز هم باعث بر هم خوردن ثبات نسبی این بازار خواهد شد و دوباره بی نظمی و هیاهو را به این بازار و در پی آن به صنعت خودروسازی کشور وارد خواهد کرد.

البته این سوی روشن داستان است و با دامنه دار شدن این روند سوی تاریک ماجرا خود را نشان خواهد داد. خاصه اینکه طی روزهای اخیر نیز فولاد هم یک جهش ۲۰ درصدی را در بورس کالا تجربه کرده است. این مورد نیز کمک می کند که سوی تاریک این داستان خود را زودتر از آنچه تصور شود، به ما نشان بدهد. چرا که با افزایش قیمت خودرو در بازار و گسترده شدن آن برای دلالان، صدای ساز ناخرسندی خودروسازان بیش از پیش بلند تر خواهد شد. آن ها نیز با دلایلی نظیر افزایش زیان انباشته، افزایش فاصله قیمت کارخانه و بازار، نیاز به تولید بیشتر و در نتیجه زیان بیشتر، خواهان افزایش قیمت محصولات خود خواهند شد.

این عمل در نفس خود باعث برهم خوردن بیشتر آرامش روانی بازار و همچنین مردم می شود. چرا که هر بار زمزمه افزایش قیمت ها به گوش رسیده است، تقاضا (مصرفی و دلالی) نیز افزایش بیشتری یافته اند. چرا که عموم جامعه می دانند افزایش بیشتر قیمت ها برای آن ها سود بیشتری در پی خواهد داشت و اگر متقاضی مصرف کننده واقعی باشد، می داند که باید برای داشتن خودرو در آینده هزینه بیشتری را صرف کند. نتیجه این تفکر منجر به سرعت بخشیدن به افزایش قیمت ها خواهد شد و می بینیم که دوباره باز این سیکل معیوب تکرار و تکرار می شود. خودروساز درخواست افزایش قیمت می دهد، شورای رقابت مقاومت می کند. نهاده ها تولید هم به تبع افزایش تقاضا، با رشد قیمت مواجه می شوند، فشار کمبود سرمایه و ارز بیشتر می شود، مطالبات زنجیره تامین بیشتر می شود، خطوط تامین با اشکال مواجه می شوند و در این میان رانت خواران کوچک و بزرگ سورچرانی کرده و از جیب ملت، صفرهای حساب هایشان را بیشتر می کنند.

در این میان از بین مشکلات و مصایب خرد و کلانی که گریبان صنعت خودرو کشور را گرفته است، به نظر می رسد وزیر پیشنهادی صمت (هر چند هنوز رای اعتمادی داده نشده است و فعلاً مجلس در حال بررسی آن است، اما با توجه به همدلی و یکدستی میان مجلس و دولت به نظر می رسد که فاطمی امین به احتمال زیاد ساکن خیابان سمیه خواهد شد) اولین کاری که وی باید انجام دهد، تعیین تکلیف قیمت و قیمت گذاری و فراهم کردن بستر ثبات در صنعت و بازار خودرو باشد. امری که به نظر می رسد برای وی قابل درک لمس است؛ چون وزیر پیشنهادی صمت معاونت برنامه ریزی وزارت صمت را در کارنامه دارد و با فرایندها و ساختارها بیگانه نیست. از سوی دیگر وی مدیریت سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی را تجربه کرده است و به بیان ساده، فاطمی امین باید امنیت را به این صنعت بازگرداند. صنعتی که طی سال های اخیر بیشتر بر اساس وعده های بی سرانجام دچار سرگردانی و نابسامانی شده است.

بنابراین آنچه بیش از هر چیز در شرایط فعلی نیاز صنعت خودرو است، ارائه راهکاری عملی و قابل اجرا است. در غیر این صورت باز هم در بر پاشنه قبلی خواهد چرخید و مانند سال های اخیر، بهای بی تدبیری و شعارگرایی را مردم باید بپردازند. بهایی که هم به اقتصاد خانوارهای این جامعه صبور لطمه می زند و هم اقتصاد کلان کشور را مختل می کند. در واقع صنعتی که قرار است نفع عمومی داشته باشد و بستر جهش اقتصادی کشور را فراهم کند، تنها برای گروه و عده ای خاص منفعت و عایدی خواهد داشت. امری که به شدت با وعده های رئیس جمهور منتخب و همچنین اصل عدالت ناسازگاری دارد. به بیان واضح و ساده فاطمی امین باید رابطه و اعتقاد خود به قیمت گذاری دستوری را مشخص کند. در خلال این تفکر است که به راحتی می توان فهمید که صنعت خودرو در دوران تصدی وی به مسیر توسعه و پیشرفت خواهد رسید یا خیر؟

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.