دستاورد عزل فاطمی امین ؛ هیچ

رأی اعتماد فاطمی امین
رأی اعتماد فاطمی امین

یک سال از استیضاح اولین وزیر صمت دولت رئیسی گذشته است. وضعیت بازار خودرونشان می دهد که  رفت و آمدها،  تغییرو تفاوتی ایجاد نکرده است. در واقع به جرات می توان گفت که  دستاوردعزل فاطمی امین هیچ بوده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، فاطمی امین پس از انجام ماموریت موفق جلب و جذب نقدینگی در اسفند ۱۴۰۱ و نشان دادن در باغ سبز واردات و کنترل بازار،با خشم مجلس مواجه شد.

مدیران 777 مدیران 777

البته مجلسیان مخالف او ،یک باردر آبان و یک بار دیگر در اسفند قصد داشتند که وی را زیرتیغ استیضاح ببرند. بعدها مشخص شد که شر استیضاح آبان با ظرافتی خاص از سروی گذشته است.فاطمی امین همچنین موفق شد که از اسفند به سلامت عبور کرده و سال ۱۴۰۲ را باز هم در قامت وزیر صمت آغاز کند.

اما از همان ابتدای سال،بازار از در ناسازگاری وارد شد.بر خلاف رویه هر ساله ، افزایش شدید قیمت ها از دومین هفته فروردین آغاز شد. امری که بر آتش خشم مجلسیان دمید و شعله هایش دامن فاطمی امین را گرفت.

او نیز برای خواباندن این آتش تلاش های زیادی کرد.رونمایی از محصولاتی که تا به امروز به بازار نیامده اند و آماده کردن لایحه واردات خودروهای دست دوم از جمله اقدامات فاطمی امین برای راضی کردن نمایندگان ناراضی به شمار می آید که افاقه نکرد.

او در ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ عزل شد و دیگر نقشی به عنوان وزیر صمت در کابینه رئیسی نداشت.

کمتر از ۲ ماه بعد،علی آبادی که توانسته بود در روز کارگر،حسابی خود را به رئیسی نشان بدهد، به عنوان وزیرصمت جدید،بر صندلی صدارت نشست.

اما دراین یکسال و دو روز گذشته در عمل هیچ تفاوتی ایجاد نشده است.حرف ها همان حرف های قدیم و با ادبیات دیگراست.وعده ها همان و عمل نشدن ها نیز همان مانده است. خودروی بنزینی جای خود را به خودروی برقی داده است. تا به امروز از واردات ۲۰۰ هزار دستگاهی فاطمی امین و تیم سابق خودرویی اش خبری نشده است. از واردات ۱۰۰ هزار دستگاهی خودروی برقی هم هیچ اثری نیست.

واردات در همان مسیر پیش می رود و روی کاغذ همه چیز گل و بلبل است. با گذشت بیش از یک سال ونیم از آغاز دور جدید واردات ،تا امروز کمتر از ۱۰ هزار دستگاه تحویل شده است. تفاوت عمده ماجرا این است که از میان ۳۰ هزار متقاضی خرید خودروهای وارداتی ، بخت با ۱۵ هزار نفر یار بوده است و آنها فعلا توانسته اند خودروی مد نظرشان را انتخاب کنند. در این یک سال مهیا شدن شرایط انتخاب دستاورد تلقی می شود. دستاوردی که خود باعث سرافکندگی و ناتوانی بیشتراست. از واردات خودروهای دست دوم هم خبری نیست و در کشوی میز معاون اول بایگانی شده است.  بازار خودرو هم به هیچ عنوان اثر رشد تولید را حس نمی کند و قیمت ها نیز بازهم گوش به فرمان دلار هستند.

در این جا این سوال پیش می آید که رفت و آمدها در وزارت صمت دقیقا چه نتیجه ای داشته است ؟ مشکلات و چالش ها همان است که بود.وضعیت در بهترین حالت و با اغماض به همان شکل مانده است. مردم همچنان چشم انتظار هستند .فقط نسبت به گذشته صدای اعتراض ها کمتر شده باشد. شاید این مساله هم مانند رقم های اختلاس ها و نوع برخورد با آنان برای مردم عادی شده است و دیگر به کارایی متولیان صمت و حمکرانی اقتصادی کشور چندان چشم امیدی ندارد.

۳.۷ امتیاز از ۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.