آینده بازار خودرو ؛ التهاب دوباره بعد از رکود

عدم تأمین ارز خودروسازان
عدم تأمین ارز خودروسازان

اگر وضعیت خودروسازان در خصوص عدم تأمین ارز همین طور باقی بماند به رغم تلاش و خواسته تمام طرف های درگیر در صنعت خودروسازی کشور، آینده بازار خودرو التهاب دوباره بعد از رکود فعلی خواهد بود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، برخلاف آن چه متولیان ادعا می کنند، مشکل ارز بسیار حادتر از آن چیزی است که به نظر می رسد. البته در حال حاضر با توجه به سفارش گذاری های صورت گرفته این مسئله خود را آنچنان نشان نخواهد داد و فعلاً در قالب نامه نگاری های رسمی و رایزنی ها و جلسات خصوصی مطرح می شود، اما اگر در برای تولیدکنندگان بر همین پاشنه بچرخد، زمستان سخت در راه خواهد بود.

وضعیت امروز مشابه چهار سال قبل

وضعیت امروز خودروسازان مشابه چهار سال قبل شده است، یعنی زمانی که رفته رفته تحریم ها اثرگذاری خود را آغاز کردند. اصلی ترین بحرانی که می توان آن را نشانه ای از بی تدبیری در دولت تدبیر و امید دانست، این بود که متوجه محدودیت انبارها و ظرفیت تولید نشدند.

به بیان دیگر، به رغم این که تحریم ها از سال ۹۷ آغاز شد، اما بحران و مشکلاتی که همچنان دامن‌گیر این صنعت است از سال ۹۸ آغاز شد؛ زمانی که موجودی انبارها به انتها رسید و تازه به فکر افتادند که تحریم هستیم و نمی توانیم از هر کشوری که بخواهیم قطعه تهیه کنیم؛ دیگر امکان نقل و انتقال پول و حمل و نقل کالای خریداری شده وجود ندارد. درست در این زمان بود که تمام عوامل دست به دست هم دادند تا شعله های آتش قیمت تمام وجود بازار خودرو را فرا بگیرد.

کفتار و کرکس به جای ققنوس

از دل این شعله ها نه تنها ققنوسی زاده نشد بلکه سرمنشاء زایش صدها هزار کرکس و کفتار شد که از رانت های پنهان تغذیه می کردند و هر روز فربه و فربه تر می شدند و شکرانه این خوان بی زحمت، تیره تر شدن آینده مردم و مصرف کنندگان واقعی بازار خودرو بود. با وضعیت فعلی گویا باز هم قرار است به همان دوران بازگردیم. دورانی که هنوز یادگارهایش باقی مانده است.

آش شور کمبود ارز

در این شرایط، آش شور کمبود ارز به اندازه ای بغرنج شده است که غول های جاده مخصوص هم نسبت به آن نگران و دلواپس شده اند. البته فعلاً یک نامه منتشر شده است و مشخص نیست در چند نامه دیگر و در چند جلسه این موضوع مطرح شده است.

البته از نظر وزارت صمت «همه چی آرومه» و مشکل خاصی وجود ندارد. اوایل خرداد، در همین رابطه، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت پس از دست به دست شدن نامه مدیرعامل ایران خودرو، علیمردان عظیمی، گفت: «در جلسات متعددی که طی یک ماه گذشته با حضور مدیران شرکت‌های خودروسازی، وزارت صمت، مدیران بانک مرکزی و سازمان توسعه تجارت و با حمایت‌های سرپرست وزارت صمت برگزار شد، مسائل مرتبط با تأمین ارز صنایع خودرو و قطعه سازی کشور مرتفع شد. وی با اشاره به نامه نگاری ماه گذشته خود برای تأمین ارز صنایع خودرو و قطعه سازی افزود: «تعاملاتی از این دست در وزارت صمت در سال رشد تولید طبیعی است و همواره تلاش می شود با پیش بینی مشکلات احتمالی، مدیریت بهینه در راستای رفع آن ها انجام شود.»

منو.چهر منطقی ادامه داد: «بی شک با همین حساسیت‌ها ‌و پیگیری های وزارت صمت بود که در سال گذشته بعد از چهار سال متوالی، دولت سیزدهم توانست تا به یکی از بالاترین رشدهای تولید خودرو در دنیا دست یابد و اکنون امید است با تداوم این روند و حمایت‌ سایر دستگاه‌های مرتبط با تأمین نقدینگی و مواد اولیه تولید و تجارت، افزایش تولید و عرضه بیش از پیش خودرو در کشور را شاهد باشیم.»

اما آن گونه که به نظر می رسد این مشکل نه تنها به مسئله ای حاد برای غول های جاده مخصوص بدل شده است، بلکه بخش خصوصی را نیز با چالشی جدی مواجه کرده است. با این حال، با توجه به سفارش گذاری های انجام شده، همچنان این بخش از توان تولید و ایفای تعهدات را دارد، اما اگر به طور عاجل اقدام و تصمیمی درست اتخاد نشود، به احتمال زیاد نیمه دوم سال بازار خودرو باز هم با التهاب و آشفتگی و تلاطم همراه خواهد شد، چراکه پس از ثبت خرید  از طرف خارجی و ارسال ارز از سوی تولیدکنندگان نزدیک به سه ماه طول می کشد که قطعات منفصله  برسد. به همین دلیل اگر مشکل تأمین ارز حل نشود، امکان ایفای به موقع تعهدات نیمه دوم سال وجود نخواهد داشت و درخواست های خرید به حالت تعلیق درخواهند آمد.

این در حالی است که خودروسازان بخش خصوصی به درخواست وزارت صمت و براساس دستورالعمل های ابلاغ شده هزینه هایی در راستای افزایش ظرفیت تولید متحمل شده اند. همچنین با توجه به  تقاضای ثبت شده در سامانه یکپارچه موظف هستند که به تعهدات ایجادشده پاسخ دهند، اما در حالی که آن ها همچنان به نوعی خودشان در تعلیق قرار دارند، حالا مشکل کمبود و عدم تخصیص ارز، بازار و تولید را با چالشی سخت همراه خواهد کرد.

۳.۷ امتیاز از ۱۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.