خبر خوب احتمالی برای بازار ارز و خودرو با احیای برجام

بازار ارز و خودرو
بازار ارز و خودرو

با توجه به نفوذ ریزپرنده به آسمان اصفهان و تبریز به نظر می رسید اولین روز کاری هفته با افزایش قیمت ها در بازار همراه شود، اما ادعای یک نشریه انگلیسی مبنی بر احیای برجام می تواند به عنوان خبر خوب احتمالی برای بازار ارز و خودرو تلقی شود و مانع از تلاطم بازارها شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، صبح روز جمعه اخباری مبنی بر تهاجم رژیم صهیونیستی به ایران از سوی رسانه های مختلف مخابره شد. البته با روشن شدن ابعاد و جزییات ماجرا مشخص شد که خبری از تهاجم نبوده است و  تنها چند ریزپرنده به سمت برخی اهداف رها شده اند. این ریزپرنده ها نیز توسط پدافند نیروهای مسلح ساقط و خسارتی به همراه نداشته اند.

با این حال با توجه به احتمال افزایش تنش ها و بالا رفتن سطح درگیری ها در منطقه به نظر می رسیدکه اولین روز کاری هفته تحت تأثیر این موضوع و افزایش نرخ ارز و سرایت آن به سایر بازارها آغاز شود. با این حال با توجه به ادعای یک نشریه انگلیسی مبنی بر احیای برجام به احتمال بسیار زیاد بازار خودرو با تلاطم و تشنج همراه نخواهد شد.

در همین رابطه پایگاه خبری انتخاب به نقل از نشریه انگلیسی آی نوشت: «یک منبع نزدیک به دولت بایدن گفت که کاخ سفید در حال بررسی توافق هسته‌ای جدید با ایران در ازای لغو برخی تحریم‌های اقتصادی علیه تهران است تا از یک جنگ تمام عیار در منطقه جلوگیری کند.» این منبع گفت: «یک دیدگاه در داخل دولت این است که رئیس جمهور فرصتی را برای آغاز مذاکرات دیپلماتیک برای احیای مجدد توافق هسته‌ای ایران می‌بیند.»

رئیس‌جمهور جو بایدن همه گزینه‌ها را «روی میز» نگه می‌دارد و در نظر دارد توافق برای جلوگیری ایران از تولید سلاح‌های هسته‌ای به عنوان بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌تر برای جلوگیری از جنگ همه‌جانبه در خاورمیانه را احیا کند.

 در ادامه این مطلب آمده است: «وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا به ما گفت است که بایدن «به هر طریقی» تضمین خواهد کرد که «ایران هرگز به سلاح هسته‌ای نرسد.»

 یک منبع نزدیک به دولت بایدن گفت که کاخ سفید در حال بررسی توافق هسته‌ای جدید با ایران در ازای لغو برخی تحریم‌های اقتصادی علیه تهران است تا از یک جنگ تمام عیار در منطقه جلوگیری کند.

 این منبع گفت: «یک دیدگاه در داخل دولت این است که رئیس جمهور فرصتی را برای آغاز مذاکرات دیپلماتیک برای احیای مجدد توافق هسته ای ایران می بیند.»

 این منبع افزود: «تا آن جایی که من درک می کنم، این به عنوان راهی برای مماشات با اسرائیل و ایران در نظر گرفته می شود.»

 سخن‌گوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سؤال که آیا بایدن در حال بررسی مذاکرات دیپلماتیک برای احیای مجدد توافق هسته ای با ایران است یا خیر، گفت: «همان طور که رئیس جمهور و وزیر امور خارجه (آنتونی بلینکن) به صراحت گفته اند، ایالات متحده آمریکا به هر طریقی تضمین خواهد کرد که ایران هرگز سلاح هسته ای نخواهد داشت. دولت بر این باور است که یک مسیر دیپلماتیک بهترین راه رو به جلوست.»

در این شرایط و احتمال تلاش برای احیای برجام از یک سو، اثر کوتاه مدت بر بازار خواهد گذاشت و مانع از افزایش قیمت ها یا حداقل شدت گرفت رشد آن خواهد شد و از سوی دیگر در صورت تأیید این خبر و اعلام رسمی احیای برجام و لغو برخی تحریم ها، به عنوان یک عامل بلندمدت می تواند مسیر جدید برای حرکت قیمت ها تعریف کند.

البته هنوز صحت این خبر تأیید و جزییات دیگری از آن منتشر نشده است، اما در صورت احیای برجام اگر لغو برخی تحریم ها از جمله بانکی و صنعت خودروسازی در دستور کار قرار بگیرد، تأثیر صددرصدی بر بازار خودرو خواهد گذاشت. هر چند هنوز سایه تنش ها بر سر منطقه سنگینی می کند، اما انتشار این خبر نشان می دهد که بسیاری از کشورهای دور و نزدیک مانند ایران به هیچ وجه قصد ندارند که تنش ها افزایش پیدا کند. این دیدگاه می تواند پیام مثبت و آرامش بخش را به بازار مخابره و مانع از تأثیر ترس، نگرانی و پیش بینی های منفی شود.

۳.۸ امتیاز از ۷۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.