استاندارد یورو 7؛ زنگ خطری برای خودروسازان ایرانی؟

استاندارد یورو 7
استاندارد یورو ۷

طرح پیشنهادی برای استاندارد آلایندگی یورو ۷ به تازگی توسط کمیسیون اروپا ارائه شده است. در این گزارش، استاندارد یورو ۷ و تأثیر آن بر صنعت خودروی ایران را بررسی می کنیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

پیش تر هم خبرهایی مبنی بر این که استاندارد جدید یورو ۷ به زودی اجرایی می شود را خوانده بودیم. این استاندارد قرار است جایگزین استاندارد یورو ۶ شود که از سال ۲۰۱۴ اجرا شده بود. مهم ترین نکته در مورد استاندارد یورو ۷ این است که قوانین آن زمینه تمام برقی شدن خودروهای قاره سبز را فراهم می کند و پایانی برای خودروهای بنزینی در اروپا خواهد بود. براساس آن چه در طرح پیشنهادی یورو ۷ مطرح است می بایست در سال ۲۰۳۵ تمام فروش خودرو در اروپا مختص به خودروهای برقی باشد و زمزمه های اجرایی شدن استانداردهای جدید از چند سال پیش باعث شده است تمام خودروسازان هر چه زودتر پروژه های برقی سازی خودشان را پیش ببرند، اما موضوع فقط مهلت برقی سازی نیست و این استاندارد نکات مهم دیگری دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

پیش از ۲۰۳۵ چه تغییراتی خواهیم داشت؟

براساس طرح پیشنهادی ارائه شده برای استاندارد یورو ۷، قرار است استاندارد آلایندگی برای خودروهای دیزلی و بنزینی به‌روزرسانی شود. همچنین قوانین سخت تری را برای کامیون ها و اتوبوس ها خواهیم داشت. علاوه بر این، استانداردهای سختگیرانه تری برای آلایندگی های ناشی از ترمز و تایر وضع می شود. مقررات گفته شده قرار است برای خودروهای سواری و ون در سال ۲۰۲۵ اجرایی شود و برای کامیون ها، کشنده ها و اتوبوس ها در سال ۲۰۲۷ به اجرا خواهد رسید.

خودروسازان مطرح دنیا در برابر این قوانین واکنش تندی داشته اند و آن ها را سختگیرانه عنوان کرده اند. خودروسازان عقیده دارند هزینه استانداردسازی محصولات برای قوانین جدید می تواند برای برقی سازی انجام شود. آن ها می گویند اگر قرار است خودروها تا سال ۲۰۳۵ تمام برقی باشند دیگر لزومی به قوانین سختگیرانه تر برای آلایندگی نیست. بر همین اساس، کارلوس تاوارس، مدیر عامل گروه خودرویی استلانتیس می گوید: «استاندارد های اولیه یورو ۷ انحرافی آشکار از مسیر اصلی برقی سازی خودروهاست

باید به این موضوع دقت کرد که خودروهای اروپایی در سال های اخیر تورم قابل توجهی را در بحث قیمت داشته اند. این تورم ناشی از استانداردسازی های جدید و البته شرایط تأمین قطعه بوده است و اعمال استانداردهای جدید می تواند باز هم قیمت پایه خودروها را افزایش دهد. استانداردهای جدید یورو ۷ به طور مشخص آلایندگی ناشی از اکسیدهای نیتروژن و آلایندگی ناشی از تایر و ترمز را هدف قرار گرفته است که براساس نظر کمیسیون اروپا، این استانداردها پیش نیازی است که خودروسازان باید برای رسیدن به برقی سازی آن را بگذرانند. اعمال این استانداردها نتایجی خواهد داشت که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.

اعمال استانداردهای یورو ۷ چه نتایجی خواهد داشت؟

اتحادیه اروپا می گوید حدود ۷۰ هزار مرگ زودرس در سال ۲۰۱۸ ناشی از آلایندگی ریزگردها و اکسیدهای نیتروژن بوده و حدود ۳۹ درصد این آلایندگی ناشی از کارکرد خودروهای قاره سبز است. این یعنی با اعمال استانداردهای جدید قطعاً کیفیت هوا در اروپا بهتر خواهد شد. براساس پیش بینی های اتحادیه اروپا، این استانداردها می تواند جان هزاران نفر در آینده را نجات دهد. صنایع کنترل آلایندگی هوا از جمله صنایعی هستند که از استانداردهای جدید استقبال می کنند. البته این موضوع چنان هم عجیب نیست، چراکه این صنایع تولید قطعاتی مثل کاتالیست های جدید را پیش می برند و استانداردهای جدید می تواند فروش آن ها را بیش تر کند و حاشیه سود آن ها را بالاتر ببرد. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که با برقی سازی کامل خودروها، این صنایع افت بسیار شدیدی را خواهند داشت.

تولیدکنندگان تایر و سیستم های ترمز از جمله دیگر صنایعی هستند که به طور مستقیم تحت تأثیر استاندارد یورو ۷ قرار خواهند گرفت. براساس قوانین جدید می بایست انتشار ذرات معلق ناشی از تایر و ترمز کاهش داشته باشند و این یعنی کمپانی ها سود خواهند کرد که تکنولوژی به‌روزتری در این مورد داشته باشند. برای مثال، میشلن و برمبو دو نشانی هستند که پیشرفت های خوبی در این زمینه داشته اند و قطعاً با اعمال استانداردهای جدید با جذب مشتریان جدید، سود بسیار قابل توجهی در این زمینه خواهند داشت و برای عصر تمام برقی آماده تر خواهند بود.

اما تأثیر اصلی و مهم استانداردهای جدید متوجه خودروسازان اروپا می شود. آن ها می بایست بپذیرند که تحقیق و توسعه جدید را در این زمینه آغاز کنند و این یعنی هزینه بیش تر برای آن ها رقم می خورد. همچنین با برقراری استانداردهای جدید، قیمت خودرو افزایش خواهد داشت و روند فروش ممکن است کاهشی شود و یا افزایش مورد انتظار را نداشته باشد، اما به هر ترتیب گویا خودروسازان باید این روند را به عنوان دوران گذار از عصر سوخت های فسیلی به برقی بپذیرند.

استاندار یورو ۷ و صنعت خودروی ایران

استاندارد سوخت در کشور ما مبنای اروپایی داشته است. برای مثال، در حال حاضر استاندارد تولید موتور در ایران مبنای یورو ۵ را دارد. البته که استاندارد تولید سوخت در تمام ایران یورو ۵ نیست و این دوگانگی آسیب های جدی را دارد که بعداً در گزارشی به آن خواهیم پرداخت، اما نکته این است که برای پیشرفت صنعت خودرو در سال های اخیر سعی داشته ایم به استانداردهای روز اروپا نزدیک شویم و حالا استانداردهای جدید این قاره با سخت‌گیری های جدی، به سمت تمام برقی سازی خودروها می رود. این یعنی اگر صنعت خودروی ما بخواهد به سمت پیشرفت و رسیدن به بازارهای جهانی پیش برود، باید برقی سازی را در اولویت سرمایه گذاری های خود قرار دهد. این در حالی است که در این سال ها کوچک ترین قدمی را در این راستا ندیده ایم. البته همیشه نمونه های اولیه از خودروهای برقی در سال های اخیر معرفی شده اند، اما هرگز به تولید انبوه نرسیده اند. باید در نظر داشت که فراهم کردن زیرساخت برقی ها و فرهنگ سازی در مورد آن ها سال ها زمان می برد و صنعت خودروی ایران هنوز اولین قدم را هم در این مسیر برنداشته است.

در روزها و هفته های اخیر بارها این جمله را از سیاست‌مداران کشور شنیده ایم که ایران در مسیر پیشرفت است. پیشرفت خودروسازی در جهان امروز با سرمایه گذاری و یا جذب سرمایه برای تولید خودروهای برقی آینده تعریف می شود و صنعت خودروی ایران بر این اساس فعلاً چنین سمت و سویی ندارد. البته باید گفت قیاس بازار در حال توسعه ایران با بازاری توسعه یافته مثل اروپا اساساً قیاس درستی نیست، اما متأسفانه بازارهای در حال توسعه دیگر، حالا مدت هاست که برقی سازی را شروع کرده اند و ما در این مسیر از آن ها عقب تر هستیم. اگر سیاست‌مداران و صنعتگران ما نگاهی بلندمدت به صنعت خودرو داشته باشند باید بپذیرند که برقی سازی و یا تدارک زیرساخت آن حالا از نان شب برای این صنعت واجب تر است و باید در این راستا سرمایه گذاری انجام شود.

این نکته را در نظر بگیرید که بازارهای در حال توسعه دنباله‌روی بازارهای توسعه یافته هستند. این یعنی اگر امروز قانونی در مورد آلایندگی و یا برقی سازی در فلان بازار توسعه یافته تصویب می شود، در فردایی نه چندان دور این قوانین در بازارهای در حال توسعه اجرایی خواهد شد. این یعنی هر خودروسازی که بخواهد سهمی از بازار جهانی آینده داشته باشد و به بازارهایی فراتر از داخل فکر کند، باید خودش را در مسیر استانداردهای جدید قرار دهد و در غیر این صورت، پایانی تلخ را تجربه خواهد کرد.

۴.۴ امتیاز از ۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.