توقف تولید سمند و چند سوال اساسی

توقف تولید سمند و چند سوال اساسی
توقف تولید سمند و چند سوال اساسی

روز گذشته بود که ایران خودرو طی مراسمی پایان تولید سمند را پس از ۲۰ سال بصورت رسمی اعلام کرد. اما حالا سوال های اساسی در مورد این توقف تولید وجود دارد که در این مقاله به آن می پردازیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

قبل از هر چیز بیایید به روند جهانی تولید خودرو در کشورهای توسعه یافته نگاهی داشته باشیم. در جهان امروز خودروسازان مطرح دنیا در مدت زمان هایی کوتاه، محصولات جدید به بازار معرفی می کنند. طبق آمار، در خودروسازان سطح اول دنیا سن هر نسل از هر مدل خودرو به میانگین شش سال رسیده است. برای مثال یک سدان اقتصادی در دنیای امروز خودرو نمی تواند به طور میانگین عمری بالاتر از ۶ سال داشته باشد و باید نسل جدیدتر و پیشرفته تر از آن به بازار بیاید. جالب اینجاست میانگین ارائه فیس لیفت دقیقا در حوالی سه سال قرار می گیرد. یعنی یک خودروساز به روز در جهان، باید برای بقای محصولات خود را هر ۶ سال جایگزین کند و هر سه سال فیس لیفتی برای مدل هایش ارائه دهد. با این مقدمه می توان فهمید که ما کجاییم و دنیا کجاست؟

آیا تولید سمند واقعاً متوقف شد؟

سمند اولین خودروی ملی ایران بود که ۲۰ سال پیش معرفی شد. خودرویی که همه می دانیم اساس ساختاری پژو ۴۰۵ را داشت. اما به هر حال با تغییرات نسبتاً بنیادی می توانستیم به آن خودروی ملی بگوییم. تولید سمند در آن زمان اتفاق بزرگی بود و توقف تولید آن هم به همان اندازه مهم است. اما آیا سمند دیگر تولید نمی شود؟ جواب ساده این است که بگوییم سمند تولید نمی شود، اما اگر دقیق تر و کارشناسی تر به قضیه نگاه کنیم می فهمیم که عملاً سمند با اَشکال مختلف در حال تولید است! سورن ارائه یک فیس لیفت جزئی از سمند بوده است و انتظار این بود که با ارائه آن دیگر خبری از سمند معمولی نباشد. اما ما همیشه برخلاف باقی دنیا حرکت می کنیم و در این مورد هم در کنار تولید یک فیس لیفت، محصول قدیمی تر را هم (گه گاه با ایجاد تغییرات جزئی) ادامه دادیم. در این سال ها ایران خودرو خانواده دنا را هم به تولید رساند. خودرویی که می توان گفت یک فیس لیفت عمیق تر از سمند بود. اما چرا می گوییم فیس لیفت؟ چون اساس پلتفرم در این خودرو تغییری نداشته است. البته همیشه به ارائه این مدل ها بیان شده که این خودروها پلتفرم جدید و بومی سازی شده دارند. اما اهل فن می دانند که این تغییرات را نمی توان به عنوان تغییر پلتفرم در نظر گرفت. پس در نتیجه ایران خودرو سمند را با چهره قدیمی تولید نمی کند، اما زیرشاخه های این محصول همچنان پرقدرت تولید می شوند.

تکلیف سمند پلاس چه می شود؟

خرداد سال گذشته بود که در اسب بخار از تولید سمند پلاس و یا همان سمند بهینه خبر دادیم. خودرویی که قرار بود جایگزین سمند شود و با تغییراتی این خودرو را به روزتر جلوه بدهد. جدای از این که تولید این خودرو منطقی بود یا نه، حال سوالی پیش می آید که ایران خودرو چرا باید برای محصولی که قرار است یک سال دیگر توقف تولید شود یک نسخه پلاس و یا بهینه تولید کند؟ سوال دیگر اینجاست که تولید این خودرو چرا ادامه دار نبود و چرا هرگز به بازار نیامد؟ دو خودروساز بزرگ ما این سال ها با بازی با کلمات و اضافه کردن پسوندهای مختلف مانند پلاس، R، MC و… همیشه خواسته اند یک محصول را در لباس های مختلف به بازار بیاورند. اما همه می دانیم که این به معنای پیشرفت نیست. حتی اگر اضافه شدن پسوند را به عنوان ارائه یک محصول جدید در نظر بگیریم، چه منطقی پشت توقف تولید سمندی است که قرار بود نسخه پلاس یا بهینه آن وارد بازار شود؟ تصور کنید در شرایط اقتصادی فعلی و تحریمی چه هزینه ای برای تولید سمند پلاس شده و حالا می بینیم این خودرو اصلاً قرار نبوده که به تولید برسد. این هم از آن دسته از اتفاق هایی است که فقط در صنعت خودروی ایران دیده می شود.

تعاریف ساده ای که خودروسازان نمی دانند!

به نظر می رسد که مدیران خودرویی ما درکی از تعاریف ساده صنعت خودرو در ایران ندارند. در کشور ما با اضافه کردن پسوند به یک خودرو، مدل جدیدی تعریف می شود. این مدیران و مسئولان حتی نمی دانند در همه جای دنیا وقتی فیس لیفتی برای یک خودرو معرفی می شود، دیگر نسخه قبل تولید نمی شود. کاش مدیران ما بدانند که طول عمر یک نسل از خودرو در جهان امروز نزدیک ۶ سال است و نه ۲۰ سال! و در آخر کاش مدیران و مسئولان بپذیرند با ذکر نکته های فوق امروز نمی توان توقف تولید سمند را به فال نیک گرفت و به آینده این صنعت امیدوار بود.

محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار

۱ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.