خودروسازان از بازار آزاد تنها گران کردن را می خواهند

خودروسازان
خودروسازان

خودروسازان بارها اعلام کرده اند که تولیدشان ضررآفرین است و زیان انباشته قابل توجهی دارند؛ چرا که قیمت گذاری در این صنعت دستوری است و اگر بازار آزاد باشد، می توان صنعت خودرو را شکوفا کرد، اما آیا حقیقتا خودروسازان به دنبال بازار آزادند؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، خودروسازان بارها در این خصوص اذعان داشته اند که بازار خودرو در کشور آزاد نیست و قیمت گذاری دستوری ضررهای بسیاری را برای تولیدکنندگان خودرو به همراه داشته است. اما حقیقت این است که درک درستی از بازار آزاد در خودروسازان وجود ندارد و چیزی که خودروسازان از آن صحبت می کنند، تنها گرانی است، نه بازار آزاد.

بازار آزاد تعاریفی را در بر می گیرد که بر اساس آن تولیدکنندگان باید در یک بازار رقابتی فعالیت کنند. به این صورت که محصولات تولیدی باید با محصولات مشابه که از تولیدکنندگان مشابه تولید می کنند باید رقابت کند، حال این تولیدکننده می تواند در کشوری دیگر و با تکنولوژی روز کار کند و حتی برای بازار موجود، محصولی خاص را به تولید برساند.

برای مثال زمانی را تصور کنید که خودرویی در داخل با تکنولوژی داخلی تولید شود و با قیمت یک میلیارد تومان به فروش برسد. در کنار این خودرو، یک تولیدکننده به روز صاحب نام از یک بازار بین المللی با راه اندازی نمایندگی خود در کشور به ارائه محصولی با قیمت مشابه و با ایمنی و تکنولوژی بالاتر به فروش برساند. در چنین بازاری تولیدکننده داخلی امکان رقابت را نخواهد داشت و یا ناچار به توقف تولید می شود و یا قیمت خود را کاهش می دهد.

این شرایطی است که بازار آزاد به همراه خواهد داشت و تولیدکنندگان تنها در صورتی امکان فروش خواهند داشت که توسعه و بهبود کیفی محصولات خود را در دستور کار قرار دهند.

کارشناسان بر این باورند که در اروپا بازه زمانی نوآوری در کارخانه های تولیدی از ۴ تا ۷ سال است و تولیدکنندگان اگر تا ۷ سال هیچ نوآوری ای نداشته باشند، به ناچار از چرخه تولید خارج می شوند و این در حالی است که محصولی مانند نیسان آبی حدود ۴۰ سال است که در کشور تولید می شود و در یک بازار رقابتی امکان چنین اقدامی وجود ندارد.

در یک بازار رقابتی شما نمی توانید توسعه تکنولوژیک را حذف کنید و تنها فروش را در دستور کار قرار دهید؛ چرا که در این صورت شرکت های تولیدکننده دیگر جای شما را خواهند گرفت. اما در ایران به دلیل وجود انحصار برای خودروسازان، سال هاست که بدون هیچ پیشرفت خاصی، تولیدات بی هیچ مشکلی به فروش می رسد.

حال اگر هم خودروسازان موضوع قیممت گذاری دستوری را مورد انتقاد قرار می دهند، تنها می خواهند که سود خود را بیشتر کنند؛ چرا که سال ها انحصار، و رانتی که در راستای حفظ این انحصار ایجاد شده، چاه ویلی از هزینه های نامربوط به تولید برای این شرکت ها ایجاد کرده و هر چقدر هم گران بفروشند باز هم خواهند گفت که ضررشان ادامه دارد.

این در حالی است که اگر بازار واقعا به سمت آزاد شدن پیش می رفت، تولیدکنندگان خودروی داخلی هیچ گاه امکان رقابت و تولید و فروش با شرایط کنونی را نداشتند و تنها چیزی که از بازار آزاد می خواهند این است که تولیدات خود را گران تر بفروشند.

۴ امتیاز از ۱۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.