خودرو هست اما نه برای مردم!

انبار خودروسازان
انبار خودروسازان

انتشار صورت جلسه ای بین خودروسازان، وزارت صمت و قطعه سازان اخیرا در بازار خودرو سروصدا کرده است که بر مبنای آن قرار بود به بهانه بهبود نقدینگی خودروسازان، تنظیم بازار خودرو و کاهش قیمت در آن و همچنین توقف زیان دهی خودروسازان مقرر شده که وزارت صمت زمینه قانونی برای فروش حداقل ۱۲۰ هزار دستگاه محصولات دو خودروساز را با در نظر گرفتن شروطی و به نرخ ۵ درصد زیر نرخ بازار فراهم کند. مساله ای که پرسش های بسیاری را بر می انگیزد و یکی از آنها این است که این ۱۲۰ هزار خودرو چگونه به عنوان مازاد تولید مطرح شده اند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، آن طور که صورت جلسه منتشر شده در خصوص تصمیمات جدید پیرامون عرضه خودرو نشان می دهد، نقطه آغاز تصمیم خودرویی اخیر، ریشه در پرداخت مطالبات قطعه سازان دارد؛ این در حالی است که مجموع بدهی خودروسازان به قطعه سازان حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان است.

در این راستا تصمیم بر آن شد که این اقدامات شامل عرضه خودروهای مازاد بر تعهدات سامانه یکپارچه از طریق نمایندگی‌های دو شرکت ایران خودرو و سایپا در حاشیه بازار می‌شود، شرایطی که هر شرکت‌ بتوانند حداقل ۶۰ هزار دستگاه خودرو با قیمت ۵ درصد کمتر از نرخ حاشیه بازار به مشتریان عرضه کنند و قرار بر این است که تا پایان سال جاری اجرای شود.

همچنین، در جلسه مذکور، برای جلوگیری از زیاندهی شرکت‌های سایپا و ایران خودرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئولیت انجام اقدامات قانونی را به عهده گرفته و تصمیم گرفته است که با اعمال سود حدود ۲.۵ درصد بر روی محصولات زیان ده، تلاش کند تا در کوتاه ترین زمان با افزایش قیمت برخی محصولات، زیاندهی این شرکت‌ها را متوقف سازد.

در این حال، سخنگوی شورای رقابت اعلام کرده که هرگونه عرضه خودرو خارج از مصوبه ۵۴۳ این شورا را غیرقانونی است.

اما یکی از مهم ترین پرسش هایی که در این خصوص مطرح می شود این است که این ۱۲۰ هزار خودرو تا کنون کجا بودند که خودروسازان در ماه های اخیر بسیاری از تحویل ها را با تاخیر انجام دادند و بهانه هایی مانند استانداردهای ۸۵ گانه و عدم توانایی برای تولید به میزان تعهدات را برای این موضوع مطرح می کردند.

اگر خودروسازان ۱۲۰ هزار خودرو مازارد بر تقاضا در اختیار دارند؛ چرا تا کنون عرضه ها قطره چکانی انجام شده است و مردم همچنان باید برای تحویل خودرو زمان زیادی در انتظار باشند؟ پرسشی که مطرح می شود این است که اگر نقدینگی لازم برای تولید خودرو به میزان تقاضا وجود ندارد، این ۱۲۰ هزار خودروی مازاد چگونه تولید شده اند؟

در این بین می توان دریافت که مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی و عدم توان تولید به میزان تقاضا تنها بهانه هایی است برای دور زدن قیمت های کنونی و خودروسازان می توانند ۱۲۰ هزار خودرو مازاد بر نیاز بسازند و آن را برای فروختن بالاتر از قیمت دپو کنند.

این شرایط در حالی ایجاد شده است که سازوکار مختلفی برای فروش خودروهای داخلی در چند سال اخیر ایجاد شده، از قرعه کشی و بورس کالا تا فروش در سامانه یکپارچه. اما همه این فرایندها نتوانستند بازار خودروهای داخلی را کنترل کنند و همچنان شاهد آن هستیم که قیمت های متفاوتی در بازار وجود دارد و اختلاف قیمت های کارخانه و بازار آزاد زیاد است.

از این رو به نظر می رسد دولت باید بیش از پیش به موضوع دپوی خودروهای تولید شده به بهانه های مختلف بپردازد؛ چرا که ممکن است آمار خودروهای مازاد بسیار بیشتر از این ۱۲۰ هزار عدد باشد و خودروسازان به امید گرانتر فروختن خودروها، عرضه های قطره چکانی خود را ادامه دهند.

۳.۷ امتیاز از ۱۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.