تولید سالانه 2 پلتفرم ملی ؛ شوخی فاطمی امین یا دیدگاه مشاوران نابلد؟

تولید سالانه 2 پلتفرم ملی ؛ شوخی فاطمی امین یا دیدگاه مشاوران نابلد؟
تولید سالانه ۲ پلتفرم ملی ؛ شوخی فاطمی امین یا دیدگاه مشاوران نابلد؟

وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت هنوز نیامده در حال عیان کردن عیب و هنر خود است. آن هم در شبکه ملی و در اولین برنامه بعد از رای اعتماد نکاتی عجیب را بیان کرد که هم باعث تعجب کارشناسان و اهل فن و هم گویای فاصله زیاد ذهن وی با واقعیات امروز صنعت خودروسازی ایران و جهان است. تولید ۲ پلتفرم ملی برای خودرو به صورت سالانه، آخرین اظهار نظر عجیب وی به حساب می آید.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، به نظر می رسد فاطمی امین اگر می خواهد به کف وعده ها و اهداف اعلام شده و مد نظرش دست پیدا کند و به طور حداقلی آن ها را محقق کند، یا باید دیدگاه خود درباره صنعت خودرو را مبتنی بر واقعیات استوار کند و یا به طور قطع باید مشاوران خود را عوض کند. در غیر این صورت به نظر می رسد که این صنعت مسیری خلاف جهت پیشرفت و توسعه را تجربه خواهد کرد و همچنین آینده ای مطلوب را نمی توان برای آن متصور شد.

سنگ بزرگ برای صنعت خودرو؟

ماجرا از زمانی آغاز شد که برنامه های وی برای صنعت خودرو اعلام شد و از فقدان مشکل فنی در صنعت خودرو و تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو تا پایان سال ۱۴۰۱، افزایش تیراژ به سه میلیون دستگاه تا پایان سال ۱۴۰۴ خبر داد. خبری که به نوبه خود با توجه به شرایط کشور و تاکید وی بر تحقق آن ها در ادامه شرایط تحریم، با اما و اگرهایی از سوی جامعه کارشناسی این صنعت همراه شد.

با این حال وزیر صمت جدید در ادامه تشریح برنامه ها و اهداف خود در برنامه «تیتر امشب» در اولین برنامه ای که پس از رای اعتماد در آن شرکت کرده بود، به نکته ای اشاره کرد که شاید اگر پیش از جلسه رای اعتماد اعلام می شد، نتیجه به گونه ای دیگر رقم می خورد؛ تولید دو پلتفرم در سال با در نظر گرفتن تداوم تحریم‌ها!

اگر کسی اهل فن باشد به طور قطع این گفته وزیر را در حد همان راه اندازی خط تولید لامبورگینی در ایران می داند؛ به همان اندازه غیر فنی و غیر واقعی و تعجب برانگیز.

از یک سو شاید دست پیدا کردن به اهداف تولیدی چندان دور از ذهن نباشد، اما تولید دو پلتفرم در سال و اعلام آن از سوی وزیر در شبکه ملی امری است که به نظر می رسد یا وزیر نمی داند و یا مشاوران وی درک و شناختی از صنعت خودرو ندارند. این حرف یادآور حکایتی است که برای مجرمی هزار ضربه شلاق صادر می شود، وی خطاب به حاکم می گوید: «شما یا نمی دانی هزار چیست و یا نمی دانی شلاق چیست؟ ». حال این حکایت تولید دو پلتفرم در سال است. آن هم با وضعیت و شرایطی که صنعت خودروسازی ایران بدون در نظر گرفتن تحریم ها دارد.

نگاه خودروسازان بزرگ جهان به پلتفرم

به صورت استاندارد پلتفرم های جهانی شامل ۲۵ مجوعه قطعه می شوند که خانواده موتور ،سیستم انتقال قدرت و اجزای فریم بدنه بخشی از آن به حساب می آیند. ضمن اینکه هزینه طراحی و ساخت پلتفرم آن قدربه بالا است که کمپانی های اروپایی، کره ای، آمریکایی، چینی، ژاپنی و… بر اساس آن چند محصول طراحی می کنند تا از هزینه توسعه محصول به شدت کاسته شود و تجاری سازی محصولات متعدد برایشان به صرفه تر باشد.

به عنوان مثال گروه رنو که شامل اتحاد رنو، نیسان، میتسوبیشی، اینفینیتی، داچیا، لادا و داتسون می شود، پلتفرمی طراحی کرده است که بیشتر محصولات سدان گروه را بر اساس آن تولید می کنند. ضمن اینکه پس از ساخت یک پلتفرم باید طی ۱۸ ماه ۲۷۰ هزار دستگاه خودرو تولید گردد تا هزینه طراحی و ساخت آن پلتفرم به اصطلاح سر به سر شود. برخی گروه های خودروسازی مانند رنو برای اینکه زودتر به سود تولید برسند، این فرایند را با توجه به زیرساخت های مجموعه در ۹ ماه طی می کنند تا بتوانند در ۹ ماه دوم به سود برسند.

از سوی دیگر کمپانی های بزرگ برای کاهش هزینه توسعه، چند محصول را به صورت هم زمان اقدام به طراحی و ساخت پلتفرم می کنند. ضمن اینکه از این پلتفرم به نحوی ساخته می شود که برای سال های سال مورد استفاده قرار گیرد. مانند مگاپلتفرم جدید تویوتا که چندی پیش ساخته شد و قرار است تا طی ۱۲ سال آینده حداقل ۶ خانواده محصول بر روی آن معرفی شوند. حال باید دید که خودروسازان ایرانی در کجای ساخت پلتفرم قرار دارند. همچنین باید از دو مگاپلتفرم ایرانی حالی پرسید و واقعاً به این موضوع فکر کرد که آیا تولید دو پلتفرم در سال، در تاریخ صنعت خودرو برای بازاری مشابه به ما رخ داده است یا خیر؟

مگاپلتفرم های ایرانی و میزان تولید

در حال حاضر دو خودروساز بزرگ کشور از دو مگا پلتفرم از خانواده SP100 و PF1 استفاده می کنند. آیا تا کنون مجموعه تولید هر یک از این دو خودروساز بر اساس این مگاپلتفرم به ۲۷۰ هزار دستگاه رسیده است؟ این در حالی است که اگر توان تولید بر اساس میزان یاد شده در زمان مقرر وجود نداشته باشد، اصولاً ساخت آن هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد. آیا توان و پتانسیل نشان هایی مانند تویوتا یا گروه هایی مانند رنو-نیسان-میتسوبیشی از خودروسازان ایران کمتر است که نمی توانند سالانه دو پلتفرم بسازند؟

به طور طبیعی از هر نظر که نگاه کنید توان همتایان داخلی با آن ها قابل قیاس نیست. اما گذشته از توان فنی، نیروی انسانی و …. قطعاً در آن شرکت ها مشاورانی نشسته اند که تمام زیر و بم این صنعت اعم از تولید و رقبا و بازار را می شناسند. امری که به نظر، وزیر صمت فاقد آن است. و گرنه حتماً به وی گوشزد می کردند که از بیان کردن چنین سخنانی پرهیز کند. به نظر می رسد بدنه کارشناسان و منتقدان این صنعت بسیار به ایشان احترام گذاشته اند که تا کنون سکوت کرده اند! چرا که در سال ۹۶ مدیرعامل وقت سایپا سخنی شبیه به سخنان وزیر جدید صمت گفته بود که به شدت با هجمه های انتقاد آمیز مواجه شد.

در واقع اگر فاطمی امین به دنبال سر و سامان دادن به وضعیت تولید، ایجاد بازار رقابتی و نوینی برای صنعت خودروی ایران است، باید برای تجاری سازی فناوری های نوین قدم بردارد و تلاش کند تا هرچه سریع تر محصولاتی که براساس مگاپلتفرم های موجود (مانند SP100، X200، PF1 و…) طراحی شده اند، وارد بازار شوند.

همچنین وزیر صمت جدید می تواند برای صنعت خودرو به دنبال توسعه پلتفرم خودروهای کار و تجاری و یا شاسی مستقل (SUVهایی با قابلیت دو دیفرانسیل) باشد. البته بدیهی است که هیچ کارشناس آگاه به صنعت خودرو، پیشنهاد طراحی پلتفرم جدید برای داشتن خودروهای کار و تجاری ملی و شاسی مستقل نمی دهد و قطعاً بحث توسعه زیرساخت های موجود و ایجاد دریچه های مشارکت مطرح است.

اما پیش و بیش از هر نکته ای، ضروری است که وزیر جدید صمت هم شخصاً و به سرعت با واقعیات و زیر و بم صنعت خودروسازی کشور آشنا شود و هم یک تجدید نظر اساسی در سطح مشاوران خود داشته باشد .چرا که اگر طرز فکرهایی مانند ساخت دو پلتفرم در هر سال، خروجی نگاه مشاوران فعلی باشد، نباید همچنان با آینده صنعت خودروی ایران امیدوار بود.

علی طجوزی

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.