سخت تر شدن مسیر واردات به نفع چینی ها

مسیر واردات خودرو
مسیر واردات خودرو

در حالی که به نظر می رسید با آغاز سال جدید تنوع و تیراژ خودروهای وارداتی غیر چینی بیش تر شود، دامنه دار بودن تحریم ها و تنش های منطقه ای سخت تر شدن مسیر واردات به نفع چینی ها را رقم زده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بیش از یک سال از وعده وارداتی دولت گذشته است. براساس آمار هیچ کدام از اعداد و ارقام اعلام شده از سوی وزارت صمت تاکنون محقق نشده است. این قضیه در خصوص هر دو وزیر صمت کابینه رئیسی صادق است. تا امروز حتا به ادعای واردات ۱۰۰ هزار و ۲۰۰ هزار دستگاهی دوران صدارت فاطمی امین نه تنها نزدیک نشده ایم، بلکه با ۴۰ هزار دستگاه واردات علی آبادی هم فاصله زیاد است. ۱۰۰ هزار خودروی برقی هم که فعلاً در شرف انجام است.

در این شرایط با توجه به وقفه پنج ساله، ممنوعیت واردات یکی از اصلی ترین بهانه ها برای عدم تحقق این وعده ها اعلام می شد. البته آن گونه که بعدها مشخص شد، فاطمی امین بدون هماهنگی با سایر دستگاه ها و نهادهای مرتبط و همچنین در نظر گرفتن شرایط ارزی و سیستمی بازی وارداتی اش را آغاز کرد. همین مسئله به نوبه خود باعث شد سنگ بنای واردات خودرو در دور جدید از ابتدا کج گذاشته شود. این موضوع از اوایل سال گذشته و با مشکلات ایجادشده در مسیر اخذ مجوزهای استاندارد خود را نشان داد. این چالش به قدری باعث افزایش و سردرگمی واردکنندگان شد که در مقطعی قصد داشتند با تحمل ضرر و زیان های ایجادشده به طور کل قید واردات را بزنند. این مسئله هم با ورود برخی نمایندگان و مساعدت و همکاری سازمان ملی استاندارد برطرف شد. البته این خوان اول بود و مانند سایر بخش های صنعت خودروسازی، چالش ارز دامن واردات را هم گرفت.

با این حال، شرکت های متعدد جدید و قدیمی مجاز به واردات تلاش کردند که بتوانند این موضوع را نیز مدیریت کنند تا بتوانند زمینه واردات و عرضه در تیراژ مناسب را فراهم کنند. هر کدام نیز به وسع خود کوشیدند برندهای خوبی را برای تزریق به بازار وارد کنند. البته به دلیل تحریم ها و مسدود بودن بسیاری از مسیرها، برخی برندها با تعدد واردکننده نیز همراه شده اند. امری که به نظر فقط در ایران دیده می شود و در هیچ کجا مسبوق به سابقه نیست. اما این موضوع هم در هر صورت قابل مدیریت و کنترل خواهد بود، اما مسئله اصلی پا برجا بودن تحریم ها و تک منبع بودن است. مسئله ای که در تحریم شدت و حدت بیش تری پیدا کرد.

اما با توجه به تلاش واردکنندگان برای عرضه برندهای غیر چینی و برطرف شدن برخی موانع سیستمی که در عمل سال گذشته را سوزاند، این امید وجود داشت که سال جاری فعالان فرصت و امکان بیش تری برای واردات خودر‌وهای غیر چینی داشته باشند. به خصوص این که تیراژ نامناسب عرضه، نتیجه ای برخلاف خواست و تصور دولت و مردم داشت.
اما تنش های منطقه ای و اقدامات انجام شده علیه ایران گذشته از افزایش فشار و نگرانی ها، باز هم به نفع چین تمام خواهد شد و مسیرهای واردات را به نفع آن ها گسترده تر خواهد کرد.

۴.۱ امتیاز از ۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.