حراج مجوز واردات خودرو به جای واردات خودرو

حراج مجوز واردات خودرو
حراج مجوز واردات خودرو

با توجه به اضافه شدن یک مدعی جدید برای تویوتا، به نظر می رسد وزارت صمت با حراج مجوز واردات خودرو به جای واردات خودرو در نظر دارد ناتوانی در تحقق وعده های وارداتی را با افزایش شرکت های واردکننده جبران کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بیش از یک سال و نیم از آغاز دور جدید واردات گذشته و بازار همچنان چشم انتظار عرضه و تزریق خودروهای وارداتی است. قرار بود با این واردات و پس از یک تصمیم اشتباه و خواب پنج ساله، بازار خودرو به سمت روشنایی هدایت شود؛ قرار بود با ورود این خودروها بازار شاهد افزایش کیفیت و رقابت و کاهش قیمت ها شود.

به همین علت و به بهانه جلوگیری از اجحاف در حق مردم، وزارت صمت از یک سو مدیریت واردات را با سود ۸۵ درصدی مابه‌التفاوت برای خود در نظر گرفت و از سوی دیگر امتیاز ویژه ای برای واردکنندگان فعال در دور پیش از ممنوعیت ها قائل نشد، اما برای این که بار واردات روی زمین نماند، با تعیین شرایط و ضوابط جدید، راه را برای ورود تعداد بیش تری از متقاضیان باز کرد. آن ها قصد داشتند با این شیوه زمینه های ورود هر چه بیش تر خودروهای صفر کیلومتر را فراهم کنند.

برخلاف تصور آن ها این رویه فقط منجر به رشد قارچ گونه شرکت هایی شده است که بسیاری از آن ها تجربه ای در زمینه واردات خودرو ندارند. در همین حال مشخص نیست وزارت صمت براساس چه معیار و با چه مبنایی اقدام به صدور فله ای مجوز کرده است. این مسئله از یک سو تداخل و درگیری های زیادی میان شرکت های واردکننده و تولیدکننده را به وجود آورده و از سوی دیگر باعث شده است برخی برندها با تعداد زیادی از مدعیان معرفی و رونمایی شوند.

به تازگی نیز یک شرکت دیگر با ادعای واردات یاریس به جمع بازیگران واردات و مدعیان تویوتا وارد شده است. این نوع مجوزها باعث شده است مدعیان واردات تویوتا به شش شرکت برسد. این اتفاق تنها برای تویوتا پیش نیامده است و غیر از برخی برندهای چینی با مدعیان تولید و واردات برای برخی برندهای مطرح دیگر نیز به وجود آمده است. به نحوی که هم اکنون ۶ شرکت معین خودرو اروند، پارس خودرو، نامی خودرو، پارس ساتر هوشمند، جهان نوین آریا و آمیتیس گستر قرار است محصولات نیسان ژاپن را عرضه کنند. اوپل هم از این خوان بی نصیب نبوده است؛ تا امروز ۳ شرکت مدعی واردات محصولات این برند آلمانی شده اند.

در میان این شرکت ها تعداد محدودی از آنان نسبت به گسترش شبکه خدمات پس از فروش اقدام کرده اند، اما سایر شرکت ها فقط به رونمایی و معرفی محصول بسنده کرده اند. البته برخلاف بازار و مصرف کنندگان که در بلاتکلیفی مانده اند، این شیوه برای وزارت صمت همچنان کارایی دارد و به ابزاری برای کنترل بازار بدل شده است.

در این شرایط افزایش تعداد شرکت های واردکننده و بازی با نام برندهای مطرح را می توان بخشی دیگر از استراتژی خبردرمانی و بازی روانی متولی واردات دانست. روشی که با استفاده از آن هنوز ناتوانی وزارت صمت در تحقق وعده های وارداتی اش به چشم نیامده است.

۴.۱ امتیاز از ۱۰ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.