تست و بررسی سانگ یانگ کوراندو نسل چهارم + ویدیو

تست و بررسی سانگ یانگ کوراندو نسل چهارم + ویدیو
تست و بررسی سانگ یانگ کوراندو نسل چهارم + ویدیو

نسل چهارم سانگ یانگ کوراندو در سال ۲۰۱۹ به بازار جهانی معرفی شد. حال در این گزارش به سراغ تست و بررسی این کراس اوور کره ای رفته ایم و ویدیو معرفی آن تهیه نموده ایم. کوراندو نسل چهارم از جمله خودروهایی است که احتمال حضور آن در بازار خودروی سال ۱۴۰۲ داده می شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، سانگ یانگ قدیمی ترین خودروساز کره جنوبی است و تا به امروز ده ها هزار از محصولات این نشان تجاری در بازار ایران به فروش رسیده است. مرتب خودرو، رامک خودرو و نورا موتور از جمله شرکت هایی هستند که در از سال های گذشته تا به امروز عرضه کراس اوورها و شاسی بلندهای سانگ یانگ را در بازار ایران انجام داده اند. کوراندو یکی از استراتژیک ترین محصولات این خودروساز کره ای است و در نسل چهارم این خودرو با محصولی کراس اوور طرف هستیم. کوراندو جدید سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شد و در حال حاضر به عنوان یکی از محصولات پرفروش سانگ یانگ در بازارهای هدف شناخته می شود. چندی پیش یک دستگاه کوراندو نسل چهارم با کارکرد بیش از ۷۰ هزار کیلومتر به ایران آمد و پایگاه خبری اسب بخار هم به سراغ تست و بررسی مختصر این خودروی کره ای رفت. شنیده ها حاکی از آن است که احتمالاً در سال ۱۴۰۲ سانگ یانگ کوراندو ۲۰۲۳ و تورس ۲۰۲۳ به بازار ایران می آیند. حال در این محتوا نگاهی به آخرین نسل کوراندو انداخته ایم.

ویدیوی معرفی سانگ یانگ کوراندو نسل چهارم

حتماً ببینید: ویدیوی تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی توربو اسپشیال در اسب بخار

مشخصات فنی سانگ یانگ کوراندو C300

سانگ یانگ کوراندو نسل چهارم به پیشرانه های بنزینی، دیزلی و الکتریکی مجهز است. نسخه مورد بررسی اسب بخار به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر TGDi است که ۱۶۳ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر تولید می کند. این پیشرانه فناوری سانگ یانگ را دارد و در حال حاضر هم بر روی تیوولی اسپشیال و فایتر نیز دیده می شود. جعبه دنده کوراندو نسل چهارم از نوع ۶ سرعته AT ساخت کمپانی آیسین ژاپن است و توان را به چرخ های جلو می رساند. در نسخه های دو دیفرانسیل سانگ یانگ کوراندو C300، فناوری AWD وجود دارد و بر اساس شرایط، سیستم انتقال قدرت توان را میان چرخ های جلو و عقب تقسیم می کند. همچنین امکان تثبیت توان چرخ های جلو و عقب هم وجود دارد. نسخه مورد بررسی اسب بخار جز تیپ های تک دیفرانسیل این خودرو است.

کوراندو C300 در نمونه تک دیفرانسیل وزن ۱۵۳۵ کیلوگرم را دارد و نمونه دو دیفرانسیل آن به حداکثر وزن خالص ۱۶۴۰ کیلوگرم می رسد. فاصله محوری این خودرو ۲۶۷۵ میلی متر است و به عبارت ساده تر فضای کابین بیشتری را نسبت به نسل قبل در اختیار سرنشینان می گذارد. طول ۴۴۵۰ میلی متر، عرض ۱۸۷۰ میلی متر و ارتفاع ۱۶۷۵ میلی متر برای آخرین نسل کوراندو در بازار جهانی اعلام می شود. ارتفاع کوراندو نسل چهارم با نسل سوم این کراس اوور کره ای برابر است. اما شاهد هستیم که آخرین نسخه از این خودرو طول، عرض و فاصله محوری بیشتری نسبت به نسخه قبلی دارد.

حتماً ببینید: ویدیوی تست و بررسی سانگ یانگ کوراندو نسل سوم در اسب بخار

امکانات رفاهی و ایمنی کوراندو نسل چهارم

کوراندو حاضر در ویدیو و تصاویر به شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سانروف، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سامانه استارت استاپ اتوماتیک، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، گرمکن صندلی های جلو، تنظیم حالت رانندگی، تهویه اتوماتیک دو کاناله، استارت دکمه ای، آینه های تاشو برقی، فرمان کمکی برقی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، نمایشگر لمسی، دوربین عقب، آینه حساس به نور، رادار خطی، رانندگی بین خطوط هوشمند، جلو آمپر دیجیتال، رادار تابلو خوان، سنسور نور، سنسور باران، نور بالای اتوماتیک، تریم داخلی چرم و پارچه، سامانه اخطار برخورد از جلو، ترمز AEBS، رینگ های آلومینیومی ۱۸ اینچی، شارژر بی سیم تلفن همراه، دنده پشت فرمان و… مجهز است.

در نمونه های فول آپشن سانگ یانگ کوراندو C300 امکاناتی مانند کیسه هوای زانوی راننده، رادار نقطه کور، کروز کنترل تطبیقی، سردکن صندلی های جلو، گرمکن صندلی های عقب، گرمکن فرمان، درِ صندوق عقب برقی، فناوری LED چراغ ها، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز اضطراری اتوماتیک، صندلی برقی راننده و… نیز اضافه می شود.

در این بخش باید یادآور شد که کوراندو نسل چهارم ۵ ستاره ایمنی را از موسسه یورو انکپ در سال ۲۰۱۹ دریافت کرده و در جایگاه یکی از ایمن ترین کراس اوورهای متوسط بازار جهانی قرار گرفته است.

تست و بررسی سانگ یانگ کوراندو نسل چهارم

برای بررسی کوراندو نسل چهارم توسط اسب بخار، امکان رانندگی حدود ۸۰۰ کیلومتری فراهم شد و در این مدت رانندگی، توانستیم تا نگاهی به نسبت جامع را از آخرین نمونه این کراس اوور کره ای به دست آوریم.

در نسل چهارم کوراندو با سواری به نسبت نرمی طرف هستیم. فاق به نسبت زیاد تایرها هم سبب شده تا آنچنان ناهمواری های جاده به صورت مستقیم به سرنشینان منتقل نشود. در مورد رانندگی با این خودرو باید گفت که کوراندو نسل چهارم با وجود حرکت های عرضی محدود، سواری به نسبت نرمی را دارد و سیستم تعلیق مک فرسون جلو و مولتی لینک عقب در کنار حفظ پایداری مناسب، کوبش های بیش از حد را هم کنترل می کنند. باید به این نکته اشاره داشت که کوراندو C300 نفوذ به صدای کابین بسیار کمی را دارد و راننده و سرنشینان فضای به نسبت ساکتی را تجربه می کنند.

ارگونومی صندلی های کوراندو مناسب و قابل قبولی است. همچنین سبک طراحی کابین به شکلی است که افرادی با قد حدود ۱۹۵ سانتی متر هم می توانند در بخش جلو و عقب این خودرو راحت باشند و فضای سر و پای مناسبی را تجربه کنند. دسترسی راننده به دکمه ها و تجهیزات خودرو خوب است و به راحتی می تواند تنظیمات مورد نظر خود را بر کوراندو نسل چهارم اعمال کند. البته باید گفت که بخشی از ارگونومی عامه پسند، به دلیل نبود سبک طراحی های به روز است و همین مسئله باعث شده تا کابین این خودروی کره ای آنچنان جذاب و چشم نواز نباشد.

دید راننده به جلوی کوراندو نسل چهارم خوب و مناسب است و آنچنان نقاط کور بیش از حد در پشت ستون A و آینه های جانبی دیده نمی شود. اما ابعاد آینه های جانبی کوچک است و راننده نمی تواند تا دیده ایده آل نقطه کور جانبی و عقب را داشته باشد. همچنین بیرون زدگی گلگیرهای عقب سبب می شود تا در هنگام پارک کردن خودرو، راننده با چالشی نسبی طرف باشد. برای همین می توان گفت که آنچنان دید جانبی و آینه های کوراندو C300 خوب نیست.

در مورد عملکرد فنی سانگ یانگ کوراندو نسل چهارم باید گفت که قوای محرکه این کراس اوور کره ای فراتر از انتظار ظاهر می شود و بار دیگر متوجه می شویم که بسیاری از خودروهای چینی حاضر در بازار ایران، فاصله قابل توجهی در نشان دادن توانانی فنی خود با کره ای ها و ژاپنی ها دارند. سانگ یانگ کوراندو نسل چهارم تک دیفرانسیل با کارکرد بیش از ۷۰ هزار کیلومتر و با بنزین یورو ۴، در شرایط جوی و ارتفاعی تهران شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در کمتر از ۸.۴ ثانیه ثبت می کند. در بحث شروع حرکت هم باید گفت که به دلیل ظرفیب مناسب دنده یک و نسبت خروجی دیفرانسیل، با خودرویی به نسبت چالاک در شیب ها طرف هستیم. از سویی عملکرد جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک آیسین کوراندو C300 هم خوب و مناسب است و تعویض دنده های به نسبت سریعی را انجام می دهد. البته باید گفت که عملکرد حالت تیپ ترونیک و دنده پشت فرمان این کراس اوور کره ای معمولی است و در بسیاری از مواقع گوش به فرمان راننده نیست.

در تست و بررسی چند صد کیلومتری سانگ یانگ کوراندو نسل چهارم به این نکته رسیدیم که مصرف سوخت بهینه این خودرو حدود ۶.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است و در ترددهای پر ترافیک شهری مانند تهران، مصرف سوخت آن به نزدیک ۹.۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومی رسد. در مجموع می توان گفت که با یک رانندگی معمولی، کوراندو C300 می تواند مصرف سوخت میانگین حدود ۸.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را داشته باشد.

سانگ یانگ کوراندو نسل چهارم مورد بررسی اسب بخار، پیمایش بیش از ۷۰ هزار کیلومتر را داشت و بخش عمده ای از این پیمایش در کشوری دیگر انجام شده بود. بدیهی است که چنین خودرویی در اکثر بازارهای جهان در جایگاه یک محصول لوکس قرار نمی گیرد و نگهداری از آن هم توسط مالکان، آنچنان با وسواس خاص اتفاق نمی افتد. با این وجود، کوراندو C300 مورد بررسی افت کیفی محسوسی را در بخش رودری ها، سیستم تعلیق، عملکرد قوای محرکه، صندلی ها و ترمزها نداشته است و صدای اضافی در کابین آن شنیده نمی شود. برای همین می توان گفت که نسل چهارم کوراندو از نظر کیفیت در جایگاه خوبی قرار دارد و می توان به عنوان یک خودرویی با دوام به نسبت بالا به آن اعتماد کرد.

نکات مثبت و منفی کوراندو C300

در مورد نکات مثبت سانگ یانگ کوراندو نسل چهارم باید گفت که این خودرو سواری نرم و به نسبت پایداری را دارد. همچنین افت کیفیت متریال کابین این خودرو کم بوده و فضای داخلی آن در ترددهای روزمره ساکت و خوب است. فضای کابین کوراندو C300 بزرگ و کاربردی است و امکانات رفاهی و ایمنی خوبی در آن وجود دارد. شتاب، ترمز، هندلینگ، مصرف سوخت و شیب نوردی در کوراندو C300 خوب و مناسب اعلام می شود و می توان گفت که این خودرو یکی از گزینه های جذاب در میان کراس اوورهای متوسط است.

اما در بحث نکات منفی باید گفت که کوراندو نسل چهارم آنچنان فروش بالایی را در بازار جهانی نداشته و مورد استقبال قرار نگرفته است. همچنین طراحی کابین و بدنه آن به سبک روز نیست و تا حدی با یک ظاهر قدیمی طرف هستیم. با وجود اینکه ابعاد کوراندو C300 بزرگتر از نسل قبلی است، اما ارتفاع آن تغییر نکرده و از برخی زوایا، این خودرو بیشتر به یک استیشن واگن شبیه است.

عکس ها: علیرضا پاداش

ویدیو: رضا چوکامی / علیرضا پاداش / محمدرضا پاداش / حسین دلاور

سانگ یانگ کوراندو نسل چهارم چه مشخصات فنی دارد؟

کوراندو C300 به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر TGDi مجهز است که ۱۶۳ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده کوراندو از نوع ۶ سرعته اتوماتیک AT ساخت کمپانی آیسین است که در نمونه های فول آپشن توان را به چرخ های جلو و عقب منتقل می کند.

امکانات کوراندو C300 چیست؟

نمونه فول آپشن سانگ یانگ کوراندو نسل چهار به سانروف، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سامانه استارت استاپ اتوماتیک، کروز کنترل تطبیقی، محدودکننده سرعت، گرمکن و سردکن صندلی های جلو، گرمکن صندلی های عقب، صندلی برقی راننده، گرمکن فرمان، تنظیم حالت رانندگی، تهویه اتوماتیک دو کاناله، استارت دکمه ای، آینه های تاشو برقی، فرمان کمکی برقی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، نمایشگر لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، آینه حساس به نور، رادار خطی، رانندگی بین خطوط هوشمند، جلو آمپر دیجیتال، رادار تابلو خوان، رادار نقطه کور، سنسور نور، سنسور باران، نور بالای اتوماتیک، تریم داخلی چرم و پارچه، سامانه اخطار برخورد از جلو، ترمز AEBS، رینگ های آلومینیومی ۱۸ اینچی، شارژر بی سیم تلفن همراه، دنده پشت فرمان، هفت کیسه هوای ۱۱ نقطه ای، و… مجهز است.

۴.۵ امتیاز از ۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.