سلتوس یا تیوولی ؟ مقایسه دو رقیب هموطن

سلتوس و تیوولی
سلتوس و تیوولی

در این محتوا به سراغ مقایسه کیا سلتوس، که قرار است توسط کوشا خودرو به ایران وارد شود، و سانگ یانگ تیوولی آمده ایم تا این دو کراس اوور کامپکت را از جنبه های مختلف رو در روی یکدیگر قرار دهیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

سلتوس را بی تردید باید یکی از جذاب ترین و پرفروش ترین کراس اوورهای کیا دانست که در بازارهای هدف این برند توانسته است آمار خوبی را از خود برجای بگذارد. در سمت مقابل هم تیوولی را داریم؛ کراس اووری خوش ساخت و باکیفیت که در ایران نیز در زمان عرضه توانست مشتریان زیادی را به سمت خود بکشاند و هم اکنون نیز بازار این خودرو در کلاس کراس اوورهای کامپکت داغ است.

طراحی ظاهری دو خودرو

کار را با سلتوس آغاز می کنیم. در بخش دماغه این خودرو همچنان میراث پیتر شرایر، یعنی جلوپنجره با سبک طراحی تایگر نوز به چشم می آید. چراغ های جلو طراحی زیبا و منحصر به فردی را دارند و به طور کلی، نمای جلوی این خودرو گیرا و چشم نواز جلوه می کند. در بخش کناری تقریباً همه خطوط صاف و اتوکشیده هستند و تنها در قسمت گلگیرها شاهد حجم پردازی هستیم‌. سبک طراحی شیشه های کناری و نحوه اتصال آن ها به شیشه عقب به نحوی است که گویی با سقف به صورت یکپارچه شکل گرفته است و سپس بر روی درها سوار شده اند و این امر سبب ایجاد یک تفاوت بصری در نمای کناری خودرو شده است.

کیا سلتوس
کیا سلتوس

به نمای عقب سلتوس می رسیم، جایی که چندان نه از نوآوری خبری است و نه آن‌چنان ردپای زیبایی را می توانید مشاهده کنید. در این بخش بی تردید نوار نقره ای رنگ و ضخیمی که چراغ های عقب را به یکدیگر متصل کرده، بیش ترین آسیب را به طراحی خودرو زده است و ارتباط گرفتن با آن در برخوردهای اولیه واقعاً سخت است. 

و اما تیوولی؛ تیوولی در نسخه های پیش از فیس لیفت از طراحی چندان زیبایی برخوردار نیست و این موضوع به خصوص در نمای جلو با جلوپنجره ای که بیش تر مانند خودروهای برقی است تا بنزینی، بیش تر نمود می کند. بخش کناری و عقب خودرو اما از طراحی جالب توجه و متفاوتی برخوردار است و حالت فیزیکی چراغ های عقب تیوولی را باید با تمام کراس اوورهای موجود در بازار متفاوت دانست.

کیا سلتوس و سانگ یانگ تیوولی
کیا سلتوس و سانگ یانگ تیوولی

به طور کلی، هر چند طراحی بحثی سلیقه‌ای‌ست، اما می توان تا حدودی کراس اوور کیا را نسبت به سانگ یانگ زیباتر و به‌روزتر دانست و در مقابل، نوع طراحی تیوولی را متفاوت تر نسبت به سلتوس.

کابین سلتوس و تیوولی و امکانات آن ها

در بحث طراحی داخلی هم سلتوس نسبت به تیوولی طراحی جذاب تر و به‌روزتری را ارائه می دهد، اما به طور کل، هر دو خودرو از جمله محصولات اقتصادی برندهای مربوطه به شمار می آیند و به همین دلیل نمی توان انتظار خاصی را از طراحی نمای داخلی آن ها داشت. در نمونه های نیمه فول کیا سلتوس امکاناتی از قبیل تهویه اتومات، مانیتور، سیستم استارت و ورود بدون کلید، سانروف، کروز کنترل، انتخاب حالات رانندگی، سنسور نور و باران و… به چشم می آیند که البته تا لحظه ورود نخستین سری از این خودرو به کشور باید منتظر بمانیم و ببینیم بالاخره سلتوس با چه سطحی از امکاناتی ایمنی و رفاهی به بازار ایران قدم خواهد گذاشت. آخرین تیپ های تیوولی در نسخه وارداتی از نمونه آرمور بودند که این کراس اوور در نمونه آرمور امکاناتی از قبیل کروز کنترل، حالت های رانندکی مختلف، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور پایش فشار باد تایرها، سنسور باران، اتولایت، فرمان الکتریکی، تریم چرم داخلی، نمایشگر ۸ اینچی، دوربین دنده عقب، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه دیجیتالی، گرم‌کن صندلی های جلو و… را ارائه می دهد.

مشخصات فنی

سلتوس احتمالاً در بازار ایران با پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ظاهر خواهد شد. این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۲۱ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۵۱ نیوتن متر است و نیروی تولیدی موتور هم از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو می رسد. مصرف سوخت در این کراس اوور کوچک ۶ لیتر در هر صد کیلومتر است.

در طرف مقابل، تیوولی مانند سلتوس از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی بهره مند است. این پیشرانه قادر به تولید حداکثر قدرت ۱۲۸ اسب و گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر است و جعبه دنده تیوولی نیز مانند سلتوس از نوع ۶ سرعته AT است. مصرف سوخت در تیوولی ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر است.

کیا سلتوس در بازار ایران چه مشخصاتی خواهد داشت؟

سلتوس احتمالاً در بازار ایران با پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی ظاهر خواهد شد. این پیشرانه قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۲۱ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۱۵۱ نیوتن متر است و نیروی تولیدی موتور هم از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو می رسد. مصرف سوخت در این کراس اوور کوچک ۶ لیتر در هر صد کیلومتر است.

سانگ یانگ تیوولی چه مشخصاتی دارد؟

تیوولی مانند سلتوس از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی بهره مند است. این پیشرانه قادر به تولید حداکثر قدرت ۱۲۸ اسب و گشتاور ۱۶۰ نیوتن متر است و جعبه دنده تیوولی نیز مانند سلتوس از نوع ۶ سرعته AT است. مصرف سوخت در تیوولی ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر است.

۴.۴ امتیاز از ۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.