بررسی تفاوت های کوراندو وارداتی و مونتاژی در ایران

کوراندو وارداتی و مونتاژی
کوراندو وارداتی و مونتاژی

با انتشار کاتالوگ کوراندو وارداتی و از طرفی مشخص بودن ویژگی های نسخه مونتاژی نورا موتور، بر آن شدیم تا در این محتوا به بررسی تفاوت های این دو نسخه بپردازیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

کوراندو جدید که نسل چهارم این محصول سانگ یانگ به شمار می آید، توسط نورا موتور پارس به صورت مونتاژی تولید و عرضه شده است. در حال حاضر نیز تعداد محدودی از این خودرو پلاک شده است. همچنین با توجه به پاس کردن استاندارد و اخذ مجوزهای لازم برای شماره گذاری، تولید انبوه این خودرو نیز به زودی کلید خواهد خورد، اما به تازگی بی ام کارز، بازوی وارداتی گروه بهمن، نیز کاتالوگ نسخه وارداتی این خودرو را منتشر کرده که باعث ایجاد ابهام هایی شده است. ابهام هایی از جنس این که چرا وقتی خودرویی در حال تولید است، مجوز وارداتش نیز صادر می شود؟! آن هم در شرایطی که امسال و سال گذشته، شعار ملی عالی ترین مقام حکومت، مبتنی بر جهش و افزایش تولید داخلی بوده است.

کی جی موبیلیتی

شرکت خودروسازی سانگ یانگ پس از مدت‌ ها دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مالی، بالاخره توسط گروه کره‌ای KG خریداری شد و اکنون نام آن به KG Mobility تغییر یافته است. سال  2022، KG Group با پرداخت بدهی ۷۰۰ میلیون دلاری توانست این شرکت را خریداری کند. این شرکت نام سانگ‌یانگ را به KG Mobility تغییر داد تا فصلی نو را رقم زند.

مشخصات فنی کوراندو نورا موتور و بی ام کارز

کوراندو وارداتی و مونتاژی

تازه ترین محصول نورا موتور پارس، کوراندو جدید، یک موتور ۱.۵ لیتری T-GDI دارد. این موتور توان تولید ۱۶۳ اسب بخار و گشتاور ۲۸۵ نیوتن‌متر را دارد. کوراندو همچنین از یک گیربکس ۶ سرعته AT بهره می برد، که توسط آیسین ژاپن ساخته شده است. شرکت مادر، این خودرو را در دو نسخه تک و دو دیفرانسیل  تولید کرده است، اما نورا موتور پارس نسخه دو دیفرانسیل را برای عرضه در بازار ایران انتخاب کرده است.

نسخه وارداتی بی ام کارز نیز دقیقاً به مشخصاتی مشابه با نمونه مونتاژی نورا موتور مجهز است و فقط تک دیفرانسیل یا دو دیفرانسیل بودن آن در سایت این شرکت ذکر نشده است. البته در تصویری که از داخل خودرو روی سایت بی ام کارز آپلود شده است، احتمالاً نسخه وارداتی کوراندو نیز دو دف باشد.

امکانات ایمنی و رفاهی کوراندو نورا موتور و بی ام کارز

کوراندو وارداتی و مونتاژی

کوراندو مونتاژی نورا موتور در بخش امکانات نیز به ۷ ایربگ ایمنی، سامانه کنترل خودرو در سراشیبی، سامانه کنترل پایداری و کنترل کشش، ترمز اضطراری خودکار، رادار تصادف از جلو، سیستم نور بالای اتوماتیک، سیستم کمکی کروز هوشمند، کروز کنترل هوشمند تطبیقی، سیستم کمکی حرکت در ترافیک، سیستم کمکی ماندن در بین خطوط، رادار نقطه کور، رادار تصادف از عقب، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم هشدار و پیش‌بینی برخورد در اثر تغییر لاین مجهز شده است.

همچنین سنسورهای نور و باران، مولتی‌مدیای لمسی همراه با دوربین عقب، سیستم نمایش فشار باد تایرها، تریم چرمی کابین، سامانه استارت/استاپ، باز و بسته کردن و تنظیم آینه‌های کناری به‌صورت برقی و متصل به گرم‌کن، تهویه مطبوع دوکاناله، تنظیم برقی صندلی راننده، نورپردازی کابین، شیفترهای پشت فرمان، کلاستر دیجیتالی، ترمز پارک برقی همراه با اتوهولد، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، سانروف، سامانه ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای از دیگر امکانات کوارندو جدید محسوب می شود.

طبق اطلاعات منتشرشده در سایت بی ام کارز، نسخه وارداتی کوراندو به شش ایربگ مجهز است. همچنین این نسخه به سیستم هایی همچون رادار نقطه کور، رادار بین خطوط، کروز تطبیقی، هشدار حرکت بین خطوط و ترمز اضطراری نیز تجهیز شده است.

سخن پایانی

کوراندو وارداتی و مونتاژی
کوراندو وارداتی و مونتاژی

در پایان این سوال پیش می آید که چرا وقتی خودرویی در حال تولید است و پس از دوندگی فراوان مجوز ها و استاندارد های لازم جهت تولید را دریافت کرده است، مجوز وارداتش نیز به سادگی و در کوتاه ترین زمان ممکن صادر می شود؟! آن هم در شرایطی که امسال و سال گذشته، شعار سال، مبتنی بر جهش و افزایش تولید داخلی بوده است. به راستی که این دور از واردات خودرو را می توان یکی از نابسامان ترین دور های واردات دانست. نکته دیگر آنکه بر طبق شنیده ها گروه بهمن با توجه به علنی شدن مجوز تولید نورا موتور، تنها ۲۸۰ دستگاه کوراندو را وارد کرده (که احتمالا بخش قابل توجهی از آن تک دیفرانسیل است) و احتمالا این خودرو پشتوانه دیگری در واردات نخواهد داشت. به همین سبب باید دید شبکه خدمات رسانی تنها برای ۲۸۰ دستگاه کوراندو چگونه راه اندازی خواهد شد و مشتریان این خودرو تا چه حد در زمینه خدمات می توانند آسودگی خاطر داشته باشند. حال آنکه در طرف مقابل نورا موتور چون بحث تولید را در پیش دارد، قطعا در زمینه خدمات و تامین قطعات نیز برنامه مدون تری را خواهد داشت.

۴.۵ امتیاز از ۱۰ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.