تجربه رانندگی با تویوتا GT 86؛ سامورایی در شهر

تویوتا GT86

«تویوتا» که همواره به ساخت خودروهای کم استهلاک بدون دردسر مشهور است، در سال ۲۰۱۱ با معرفی “GT86” (جی تی ۸۶) در نمایشگاه خودروی توکیو موجب شگفتی همگان شد، زیرا این محصول، برخلاف سایر تولیدات این شرکت، دارای ظاهری بسیار مدرن و تهاجمی بود که در سینه خود از یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی بهره گرفته بود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

GT86 از اوایل سال ۲۰۱۲ راهی بازارهای جهانی شد که خوشبختانه در آن زمان و با فاصله زمانی کوتاه از معرفی، توسط شرکت «ایرتویا» به بازار کشور عرضه شد. جی‌تی ۸۶ به دلیل قابلیت‌های فنی بالا و همچنین چهره جذابی که داشت، به سرعت در بین جوانان شناخته شد و به خودرویی پرفروش در بازار ایران تبدیل شد.

تاریخچه تویوتا GT86

نمایشگاه خودروی توکیو ۲۰۱۱ میزبان نخستین کوپه ارزان‌قیمت تویوتا بود که با نام GT 86 به همگان معرفی شد. در واقع، تویوتا برای ساخت این محصول از برخی برندهای دیگر نظیر سوبارو کمک گرفته تا برآیند کار، محصولی پرفورمنس با توانایی‌های بالا باشد. به همین دلیل این محصول در برخی بازارها نظیر آسیا، آفریقای جنوبی و استرالیا با نام ۸۶ و در اروپا با نام‌های ۸۶ و جی‌تی ۸۶ شناخته می‌شود. اما جالب است بدانید که این کوپه دوست‌داشتنی در جامائیکا با نام “FT86″، در ایالات متحد آمریکا و کانادا با نام “Subaru BRZ” و “Scion FR-S” هم شناخته می‌شود.

حتماً ببینید: شتاب تویوتا GT86

GT86 نه پرچم‌دار بازار خودروهای اسپرت کوپه است، نه انقلاب بزرگی در صنعت خودرو به پا کرده است، اما از آن دست خودروهایی است که خبر تولید و عرضه‌اش به بازار، حسابی جنجال به‌پا کرد، چراکه اعتبار نام تویوتا سبب شد علاقه‌مندان مشتاقانه منتظر عرضه آن باشند. خودروسازی که اگر به کارنامه‏اش نگاهی کنید، جز در چند مورد استثنا، همچون «سوپرا» و “GT2000″، روی خوشی به ساخت خودروهای اسپرت با لذت رانندگی بالا نشان نداده است. پشتیبانی کمپانی نام‌آشنای تویوتا از یک سو و همکاری با «سوبارو» از سوی دیگر، این شبه‌سامورایی را به یکی از محبوب‌ترین کوپه‌های بازار تبدیل کرده است.

فلسفه ۸۶

شاید برای تان سؤال باشد که علت نام‌گذاری این خودرو چیست؟ و یا عدد ۸۶ در این خودرو به چه معناست؟ در پاسخ به این پرسش ها باید گفت که ۸۶ یکی از ارکان مهم در فرایند طراحی این محصول است. در واقع، بسیاری از قطعات این خودرو ابعادی متناسب با عدد ۸۶ دارد. به‌عنوان مثال، قطر پیستون، خروجی‌های اگزوز، دریچه‌های ورودی هوا به کابین و برخی دیگر از اجزا دارای قطر ۸۶ میلی‌متر و یا ضریبی از آن‌ هستند. به همین دلیل است که طراحان GT86 سعی کرده‌اند با طراحی لوگویی با ظاهر پیستون و عدد ۸۶، این عدد را بارها به بیننده گوشزد کنند.

چهره‌ای خشن و جذاب

جی‌تی ۸۶ به واقع خودرویی زیباست که شاید در مقابل دیگر محصولات تویوتا، کم ترین نمره منفی را به لحاظ طراحی بدنه از آن خود کند. بدنه تا حدودی کوچک با حجم‌پردازی‌های هوشمندانه و خطوطی حساب شده، به این خودرو جلوه‌ای دلپذیر بخشیده است. هرچند می‌شد در ابعاد کلی بدنه کمی ارقام نهایی را بالاتر برد تا حس و حال بهتری به تویوتا جی‌ تی ۸۶ داده شود، اما شاید همین جمع و جور بودن این خودروست که توانسته نظر خیلی از خریداران را به خود جلب کند.

حتماً ببینید: فصل پنجم / قسمت دهم: تست و بررسی ام وی ام X33s و تویوتا GT86

سبک طراحی شرقی به وضوح در این خودرو قابل مشاهده است. در کنار حالت خشن چراغ جلو با نوار زیبای LED، سپر برجسته با خطوط شکسته و ورودی هوای بزرگ نیز در تکمیل حالت تهاجمی دماغه جلو نقشی اساسی ایفا کرده‌اند. از انتقادهایی که برخی ندانسته به تویوتا جی‌ تی ۸۶ وارد می‌کنند، نداشتن سانروف است که با وجود برجستگی‌های زیبا و کارآمد روی سقف، عملاً امکان جای‌گذاری آن ممکن نبوده و سازنده خوشبختانه این طرح را فدای نصب سانروف نکرده است.

نصب لوگوی زیبای ۸۶ روی گلگیر کناری و ماهیچه‌سازی‌های عقب و جلو، نیمرخ خودرو را از سادگی محض دور کرده‌اند. لاستیک‌های ۲۱۵/۴۵ R17 ساخت MICHELIN کیفیت ساخت بالایی دارند و در مقابل سایش و گرما مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهند. طراحی نمای عقب جی‌تی ۸۶ کمی بیش تر به سبک و سیاق طراحی رایج تویوتا شبیه است، علت آن هم سادگی و لطافت است. فرم لبه‌های درِ صندوق عقب و گلگیرها، به نوعی حکم یک اسپویلر سرخود کوچک را دار، اما برخی از مدل‌های این کوپه ژاپنی دارای بال عقب بزرگی هستند که ظاهر اسپرت آن را دوچندان می‌کند. با این حال، برخی از دارندگان جی‌ تی ۸۶ معتقدند که نبود این بال عقب زیبایی ظاهری آن را دوچندان می‌کند. به هر حال، ظاهر هر خودرو بستگی به سلیقه مالک دارد که اتفاقاً تویوتا جی‌ تی ۸۶ در این زمینه پتانسیل بالای شخصی‌سازی دارد.

چراغ‌های عقب با گرافیک داخلی جذاب، جلوه بصری رضایت‌بخشی به جی‌تی ۸۶ در شب می‌دهد. جانمایی چراغ مه‌شکن مثلثی در زیر سپر نیز از نکات جالب طراحی است. تنها ایرادهایی که به قسمت عقب وارد است وجود صندوق عقب با فضای کم (۲۴۳ لیتر) است. همچنین دیفیوزر اسپرت و جذابی که در قسمت زیرین سپر تعبیه شده است، نمایی بسیار مهیج به آن داده و چهره تهاجمی آن را تقویت کرده است.

در بخش طراحی باید GT86 را خودرویی خوش چهره دانست که نگاه‌های زیادی را به سوی خود جلب می‌کند. از آن‌جایی که جی‌ تی ۸۶ یکی از بااستعدادترین خودروها در زمینه تیونینگ و شخصی‌سازی است، نمونه‌های استاندارد کم تری را می‌توان در خیابان مشاهده کرد. خودروی مورد نظر نیز توسط مالک دستخوش تغییراتی از جمله تعویض رینگ‌ها، فیلم دودی شیشه‌ها و چراغ‌های عقب، نصب کیت اگزوز و برخی تغییرات در داخل کابین شده است.

کابین اسپرت با مرکز ثقل پایین

با ورود به فضای داخل کابین تویوتا جی‌تی ۸۶، نخستین موردی که توجه را به خود جلب می‌کند، ارتفاع کم نسبت به سطح زمین و موقعیت جاگیری صندلی‌هاست. در واقع، طراحان این خودرو سعی کرده‌اند که تمامی قطعات و اجزا، از جمله موتور و گیربکس، در پایین‌ترین جای ممکن قرار بگیرند تا در نهایت، مرکز ثقل آن در پایین‌ترین نقطه ممکن ایجاد شود. تمامی این موارد به منظور چسبندگی بیش تر و هندلینگ بهتر صورت گرفته است.

گفتنی است اگر به دنبال کابینی منطبق با مد روز هستید و به امکانات رفاهی و آپشن‌های متعدد علاقه‌ دارید، پیشنهاد می‌کنیم دور GT86 را خط بکشید؛ زیرا آن چه در این کابین مشاهده می‌شود، براساس طرحی شکل گرفته که در راستای ارتقای وضعیت اسپرت ایجاد شده و با حداقل رنگ و تریم مدرن امروزی تجهیز شده است.

استفاده از چرم مشکی در پوشش صندلی‌ها، درها، اهرم تعویض دنده، فرمان، ترمزدستی و کنسول با دوخت قرمزرنگ، که تضاد خوبی ایجاد کرده، علاوه‌بر ظاهرسازی خیلی خوب، در القای فضایی اسپرت به سرنشینان نیز بسیار مؤثر هستند. در واقع، جی‌تی ۸۶ تنها روی کاغذ چهار صندلی دارد اما عملاً دو صندلی مجزای عقب با فضایی بسیار محدود و کم کارایی چندانی ندارند. هرچند سازنده با کم تر کردن فاصله صندلی‌های عقب به کف و دادن شیب و گودی زیاد به آن‌ها سعی داشته از حداقل فضا، بیش ترین بهره را ببرد. اما با این وجود بازهم محدودیت فضای پا و ارتفاع از سقف به خوبی قابل مشاهده است. به طوری که قسمت عقب کابین برای سرنشینان بزرگ‌سال و بلندقد اصلاً مناسب نیست و کارایی چندانی نخواهد داشت.

اما صندلی‌های اسپرت جلو به خوبی بدن را در برمی گیرند و حس یک سوپراسپرت را به سرنشین و راننده القا می‌کنند. همچنین تجهیزات و ادوات نصب شده روی داشبورد به گونه‌ای است که کاربری آسانی داشته و به نوعی راننده‌محور است. نشانگر دور موتور در مرکز، که تا ۹ هزار دور در دقیقه شماره‌گذاری شده، و کیلومترشمار کوچک‌تر ۲۶۰ کیلومتری و آمپر آنالوگ دمای آب و حجم سوخت در دو طرف، همچون دیگر بخش‌های کابین ساده و با عطر و بوی کلاسیک است که تنها با نصب مانیتور تک‌رنگ برای نمایش سرعت به‌صورت دیجیتال، قدمی در جذاب کردن آن برداشته‌اند. شکل ظاهری کلیدها و عملکرد روان و بدون دردسرشان در پنل مرکزی داشبورد، جای انتقاد باقی نمی‌گذارند.

امکانات رفاهی و آپشن‌های تویوتا GT86

همان‌طور که گفته شد، تویوتا جی‌ تی ۸۶ بیش از آن‌که خودرویی مجهز به امکانات رفاهی متعدد باشد، خودرویی پرفورمنس با عملکرد بالاست. از این‌رو اگر بخواهیم به امکانات و آپشن‌های موجود در این خودرو اشاره کنیم، باید به مواردی از قبیل ۹ کیسه هوای کناری، پرده‌ای و زانو و سیستم‌های ایمنی ABS، EBD، BA، TRC و VSC، پدال‌های آلومینیومی، سیستم مولتی مدیای Touch&Go با صفحه نمایش ۶٫۱ اینچی و ۶ بلندگو که بلندی و شفافیت صدای متوسطی دارند، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو منطقه‌ای، غربیلک فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع و عمق به صورت دستی، بالابرهای اتوماتیک شیشه‌ها، آینه‌های کناری با گرم‌کن و سیستم تاشوی برقی، کروزکنترل، کنسول یک‌تکه تا انتهای کابین، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم LSD، روکش چرمی صندلی‌ها، کیلومترشمار دیجیتالی، چراغ‌های زنونی در جلو، سیستم شست‌وشوی چراغ‌های جلو، بال عقب، نویگیشن، شیشه‌های ضد اشعه UV و… اشاره کرد.

ویژگی‌های فنی قوای محرکه تویوتا GT86

شاید شما هم در اولین نگاه به تویوتا GT86 به این فکر کنید که درون سینه این کوپه ژاپنی، قلبی پرتوان با حجم بالا قرار گرفته است که نیروی پیشران آن را تأمین می‌کند. بله درست حدس زدید، پیشرانه درنظر گرفته شده برای این کوپه اسپرت پرتوان اما کم‌حجم است. در واقع، کمپانی تویوتا به منظور کاهش مرکز ثقل جی‌ تی ۸۶، از یک پیشرانه ۴ سیلندر Boxer با حجم دقیق ۱۹۹۸ سی‌سی تنفس طبیعی بهره گرفته که در پایین‌ترین نقطه در محفظه موتور نصب شده است.

تویوتا GT86

این پیشرانه قادر است حداکثر توان خروجی ۱۹۷ تا ۲۰۱ اسب‌بخار را در ۷۰۰۰ دور در دقیقه و حداکثر گشتاور ۲۰۵ نیوتن متر در ۶۴۰۰ دور در دقیقه تولید و در اختیار جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک آیسین قرار دهد. این جعبه‌دنده پس از انتقال نیرو به گاردان و محور عقب، شتاب صفر تا صد حدود ۷٫۶ ثانیه‌ای را برای این کوپه ۱۲۹۸ کیلوگرمی به ارمغان می‌آورد. این اعداد و ارقام تنها به لطف مهندسی دقیق ژاپنی‌ها و همچنین ترکیب هماهنگ تمامی اجزا با یکدیگر حاصل می‌شود.

تجربه رانندگی با تویوتا GT86

حال با این پیش‌زمینه ذهنی و دانستن مشخصات فنی این خودرو، پشت فرمان نشسته و با فشردن دکمه استارت پیشرانه را روشن می‌کنیم. همزمان با روشن شدن موتور، صدای گوش‌نوازی به لطف کیت اگزوز نصب شده به گوش می‌رسد. هرچند که این خودرو به صورت استاندارد هم دارای صدای موتور جذاب و اسپرتی است. این صدا میزان آدرنالین خون را به شدت بالا برده و حس هیجان را دوچندان می‌کند.

برای شروع حرکت و همزمان با فشردن پدال گاز تا انتها، تویوتا جی‌ تی ۸۶ شاید آن‌طور که باید شما را شگفت‌رده نکند، چراکه پیشرانه تنفس طبیعی این خودرو حداکثر گشتاور و توان را از دور ۶۴۰۰ در اختیار راننده قرار می‌دهد. بنابراین ممکن است جی‌تی ۸۶ در مقایسه و یا حتا درگ با سایر خودروهای هم‌رده، هنگام شروع حرکت کمی کندتر عمل کند، اما با بالا رفتن دور موتور با خودرویی تند و تیز و چالاک مواجه‌ایم که با فرمان‌پذیری و هندلینگ بالا، قطعاً موجب شگفتی شما خواهد شد.

تویوتا GT86

یکی از مواردی که باید پیش از سواری با جی‌ تی ۸۶ به آن اشراف کامل داشته باشید، سواری خشک و کوبنده‌ای است که به واسطه ارتفاع کم و سیستم تعلیق اسپرت ایجاد شده است. در واقع، این کوپه ژاپنی کاملاً براساس قواعد یک خودروی اسپرت شکل گرفته و تمامی تلاش خود را کرده که سواری هیجان‌انگیز و لذت‌بخشی ارائه کند. پس نباید از آن انتظار سواری نرم و آرام داشته باشد.

یکی از ویژگی‌های بارز تویوتا جی‌ تی ۸۶، سیستم دیفرانسیل دارای قفل است که باعث می‌شود نیرو به صورت استاندارد بین چرخ‌های عقب به صورت برابر تقسیم شود که این عمل منجر به آسان شدن اجرای حرکات نمایشی به خصوص دریفت می‌شود. این در حالی است که بسیاری از کوپه‌های موجود در بازار، از جمله «هیوندای جنسیس»، فاقد این آپشن بوده که همین امر دریفت زدن با آن‌ها را کمی دشوارتر می‌کند.

در کل، اگر بخواهیم تویوتا GT86 را در جمله وصف کنیم، باید بگوییم که مهندسان ژاپنی کاری کرده‌اند که با کم ترین حجم از موتور تنفس طبیعی، بالاترین راندمان خروجی حاصل و تجربه‌ای لذت‌بخش از راندن مهیا شده است.

نتیجه‌گیری

برخلاف تصور عموم، که محصولات تویوتا کم‌خرج و کم‌استهلاک هستند، تویوتا جی‌ تی ۸۶ خودرویی کاملاً پراستهلاک به‌شمار می‌رود. این بدان معنا نیست که در صورت مراقبت و نگهداری صحیح، شما را با دردسر مواجه خواهد کرد، بلکه پتانسیل بالای این خودرو در زمینه تیونینگ و شخصی‌سازی موجب شده اکثر خریداران آن، تغییرات فنی و ظاهری متعددی در آن اعمال کنند که همین موضوع موجب افزایش هزینه نگهداری و افزایش استهلاک می‌شود.

جی‌ تی ۸۶ در ابتدای ورود به بازار، قیمتی در محدوده ۱۲۰ میلیون تومانی داشت، اما رفته‌رفته میزان استقبال خریداران و همچنین افزایش نرخ ارز موجب بالا رفتن قیمت آن شد. اکنون نیز با وجود افزایش شدید قیمت‌ها، این کوپه دوست‌داشتنی همچنان با قیمتی نسبتاً معقول در بازار موجود است که می‌تواند برگ برنده‌ای در مقایسه با رقبا به شمار رود. در حال حاضر، تویوتا GT86 با قیمتی کم تر از ۱ میلیارد تومان در بازار خرید و فروش می‌شود، اما اگر قصد دارید که یکی از آن‌ها را خریداری کنید و تغییراتی بر قوای محرکه و چهره ظاهری آن اعمال کنید، باید مبلغی به اندازه ارزش خودرو را کنار بگذارید، چراکه تأمین کنندگان قطعات افترمارکتی برای آن به وفور یافت می‌شوند و تقریباً تمامی اجزای آن را به بازار عرضه کرده‌اند.

به همین دلیل شما این امکان را دارید که برای تیون کردن جی‌ تی ۸۶ مبلغی به اندازه ارزش خودرو را صرف آن کنید تا هیولایی دوست‌داشتنی را راهی خیابان‌ها کنید.

آرمین محسنی

پایگاه خبری اسب بخار

۴.۲ امتیاز از ۵ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.