تجربه رانندگی با میتسوبیشی پاجرو 2010

میتسوبیشی پاجرو 2010

محبوبیت خودروهای شاسی بلند در بازار ایران برمی گردد به سال ها قبل، درست زمانی که تنوع محصول در بازار خودرو کشور آن ‌قدر کم بود که هیچ رقابتی میان شرکت های عرضه کننده شکل نمی گرفت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

البته تعداد شرکت های واردکننده و تولیدکننده خودرو هم نسبت به امروز چندان زیاد نبود. با این حال، محصولات برندهای معتبر ژاپنی و آمریکایی راه خود را برای ورود به بازار ایران پیدا می کردند. یکی از شاسی بلندهای محبوب و پرفروش در بازار ایران «میتسوبیشی پاجرو» است که می‌توان گفت از همان نسل اول توانست پا به بازار ایران بگذارد. درواقع، این محصول رقیب دیرینه ای برای تویوتا لندکروز و نیسان پاترول شناخته می شد، از همین رو در بازار ایران نیز رقابتی نزدیک میان آن ها شکل گرفت. پاجرو طی سال ها عرضه به بازار ایران روزهای پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است، از تولید و مونتاژ گرفته تا واردات!

میتسوبیشی پاجرو 2010

این شاسی بلند توانمند ژاپنی با وجود گذشت چند سال از واردات آخرین نسل از آن به بازار ایران، همچنان مورد تقاضا بوده و علاقه مندان به خودروهای شاسی بلند، خصوصاً ژاپنی بازها، حاضرند برای خرید نمونه های سالم و کم کارکرد آن مبلغی حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان برای نسخه های ۶ سیلندر بپردازند. در این مقاله به بررسی یکی از نمونه های سه در ۶ سیلندر میتسوبیشی پاجرو و ویژگی ها و معایب آن می پردازیم.

میتسوبیشی پاجرو 2010

تاریخچه

میتسوبیشی اولین بار در سال ۱۹۷۱ اقدام به تولید و عرضه شاسی بلندی جدید برای رویارویی با تویوتا و نیسان کرد. اما متأسفانه در آن زمان به دلیل سیاست گذاری های نادرست این خودروساز ژاپنی، پاجرو با وجود توانایی بالایی که داشت، هرگز نتوانست به جایگاهی که برازنده‌اش بود دست یابد و تنها در بازارهای کوچک و محلی به فروش می رسید. اما به تدریج با فراگیر شدن نام پاجرو در سایر بازارها، این محصول توانست به جایگاه اصلی خود راه یابد و به خودرویی پرفروش در میان محصولات میتسوبیشی تبدیل شود. پاجرو تا سال ۲۰۱۶ چهار نسل را با فیس لیفت های گوناگون به خود دید و پس از آن برای نسل جدید با نام پاجرو اسپرت راهی برخی از بازارهای هدف شد. همچنین این خودرو در بازار ایالات متحد آمریکا با نام مونترو نیز شناخته می شود و در برخی دیگر از بازارها، نظیر کشورهای آمریکای جنوبی، با نام شوگان اسپرت نیز عرضه می شود.

میتسوبیشی پاجرو 2010

نکته جالب توجه درباره این خودرو این است که در بازار ایران تمامی نسل های آن، تا پیش از ممنوعیت واردات خودرو، یافت می شود. درواقع، از نسل نخست گرفته، که به صورت وارداتی به بازار ایران وارد شد، تا نسل دوم، که به صورت وسیع در خط تولید «گروه بهمن» تولید و مونتاژ شد، همگی متقاضیان خاص خود را داشتند. پس از آن نیز نسل سوم و چهارم مجدداً به صورت وارداتی به بازار راه پیدا کردند. خودروی موردنظر نیز نسل چهارم میتسوبیشی پاجرو است که از نوع سه در با پیشرانه ۶ سیلندر است. درواقع، می‌توان گفت این نوع پاجرو در میان مشتریان ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است و میزان تقاضا برای آن در بازار بسیار بیش تر از سایر مدل هاست. پای این مدل پاجرو با قوی ترین پیشرانه و بهترین جعبه دنده به کشور باز شد، اما واردات این مدل تا سال ۲۰۱۰ بیش تر ادامه پیدا نکرد. برای نسل چهارم پاجرو سه کلاس تجهیزاتی، GL، GLS و GLX، درنظر گرفته شده که اکثر پاجروهای واردشده به کشور از نوع GLS هستند و از رده تجهیزاتی متوسط بهره می برند.

میتسوبیشی پاجرو 2010

چهره ای پخته و بااصالت

میتسوبیشی پاجرو نسل چهار را به جرئت می توان خودرویی زیبا و بی نقص نامید. زیرا باوجود گذشت بیش از یک دهه از طراحی و تولیدش همچنان ظاهری گیرا و جذاب دارد. از سویی حفظ اصالت در طراحی آن یکی دیگر از مواردی است که سبب شده همچنان مورد توجه بسیاری از علاقه مندان قرار بگیرد.

میتسوبیشی پاجرو 2010

اصلی ترین نکته در ظاهر پاجرو پنل های حجیم بدنه است که سبب شده ظاهری تنومند و عضلانی داشته باشد. از سویی طراحی ساده و کلاسیک آن می تواند چهره ای باابهت تر از آن به نمایش بگذارد. در نمای جلو شاهد استفاده از جلوپنجره ای بزرگ و کرومی هستیم که در راستای نشان تجاری میتسوبیشی به صورت افقی به دو طرف کشیده شده است. همین موضوع نیز تأثیر قابل توجهی در هرچه عریض تر نشان داده این خودرو از رو‌ به رو دارد. چراغ های جلو، که با ابعادی نسبتاً بزرگ در دو سوی جلوپنجره جا گرفته اند، به دلیل گرافیک داخلی جذاب و بهره مندی از طرح کریستالی در آن زمان بسیار مورد توجه قرار می گرفتند. همچنین سپر ساده، به دلیل ارتفاع نسبتاً کمی که دارد، زاویه ورود خوبی را برای پاجرو به وجود آورده است. این موضوع می تواند در سفرهای آفرودی و خارج جاده ای بسیار مفید واقع شود.

میتسوبیشی پاجرو 2010

در نمای کناری نیز، با توجه به این که خودروی مورد نظر دودر است، شیشه های کناری بزرگی را در قسمت عقب کابین مشاهده می کنیم. این شیشه ها از نمای بیرونی نیز به خوبی نشان می دهند که فضای درون کابین برای این بخش کاملاً بزرگ و جادار است. با این حال، طراحی ذوزنقه ای پنجره عقب سبب شده نمای کناری نسل چهارم پاجرو از سادگی و یکنواختی درآید. مهم ترین نکته ای که در این بخش دیده می شود گلگیرهای حجیمی است که به واسطه خطوط منحنی و سایه ایجاد شده ‌اند.

میتسوبیشی پاجرو 2010

در نمای عقب لاستیک زاپاس در مرکز درِ صندوق عقب جا گرفته که برخلاف بسیاری از شاسی بلندهاست. محل تعبیه شده برای نصب پلاک نیز روی پوشش لاستیک زاپاس است که در نوع خود جالب است. در این بخش شاهد بهره گیری از سپری بسیار کوتاه و ساده هستیم که نشان می دهد زاویه خروج نیز به خوبی درنظر گرفته شده است. دیفیوزر نقره ای رنگی، که در پایین ترین قسمت سپر تعبیه شده است، چهره ساده و کلاسیک پاجرو را کمی تعدیل کرده و ظاهری مدرن تر را برای آن به ارمغان آورده است.

میتسوبیشی پاجرو 2010

کابین ساده اما باکیفیت

با ورود به کابین میتسوبیشی پاجرو نسل چهارم با فضایی بزرگ و جادار رو به رو می شویم که از ویژگی های مهم آن به شمار می رود. در نگاه نخست می توان به کیفیت بسیار خوب متریال مصرفی درون کابین پی برد که پس از گذشت بیش از یک دهه، همچنان از وضعیت قابل قبولی برخوردار است. هرچند خودروی موردنظر توسط مالک در شرایط بسیار مناسبی نگهداری شده است، اما برخی از قسمت‌ها مثل کلیدهای کنترلی پرمصرف، چرم تودوزی و روکش صندلی ها و پوشش فرمان نشان از کیفیت بالای این خودرو دارد.

میتسوبیشی پاجرو 2010

نکته دیگری که باعث می شود طراحی کابین این خودرو همچنان قابل قبول به نظر برسد، پرهیز از استفاده بی مورد از کلیدهای کنترلی در کنسول میانی داشبورد است. در واقع، طراحان میتسوبیشی ترجیح داده اند با سادگی هرچه تمام تر و با حداقل کلیدها داشبورد و کنسول را طراحی کنند. در کنار اهرم تعویض دنده، یک اهرم کوچک قرار دارد که به وسیله آن می توان حالت های توزیع نیرو و عملکرد دیفرانسیل ها را در ۴ حالت LLC4، HLC4، H4 و H2 تنظیم کرد. در این بخش نیز ترکیب تریم طرح چوب و صفحه آلومینیومی اطراف اهرم تعویض دنده‌ نمایی دلنشین را به وجود آورده است.

میتسوبیشی پاجرو 2010

با وجود این که صندلی های پاجرو از ارتفاع و عرض نسبتاً کمی، در مقایسه با خودروهای همرده، برخوردار است، اما به دلیل فرم اسپرت و دربرگیرنده ای که دارند راحتی و آسایش را برای سرنشینان فراهم می کنند. از سویی میدان دید کافی که به واسطه پنجره های کناری بزرگ و همچنین ارتفاع مناسب خودرو از سطح زمین در این خودرو پدید آمده است، از دیگر مواردی است که می تواند تجربه ای لذت بخش از رانندگی را در اختیارتان قرار دهد. زیرا با داشتن تسلط کافی نسبت به محیط اطراف، اطمینان خاطر در راننده و سرنشینان ایجاد می شود. در کل، کابین پاجرو را می توان ترکیبی از کیفیت، آسایش و راحتی تعریف کرد. یعنی همان ویژگی هایی که از یک خودروی ژاپنی باید انتظار داشت.

میتسوبیشی پاجرو 2010

امکانات رفاهی و آپشن ها

پاجرو سه در با دو تیپ GLS و GLX به بازار عرضه شد. اکثر مدل های موجود در ایران نسخه GLS هستند که از سطح متوسطی از امکانات رفاهی بهره می برند. از آپشن ها و امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو می توان به مواردی مانند سیستم ضد لغزش، سیستم ترمز ABS و EBD، کروزکنترل، سنسور باران، سنسور دنده عقب، سانروف، سیستم ضد سرقت، صندلی با روکش چرمی و دارای گرم کن، تهویه اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید و ۸ عدد کیسه هوای ایمنی اشاره کرد.

میتسوبیشی پاجرو 2010

ویژگی های فنی نیروی محرکه

میتسوبیشی پاجرو طی سال های عرضه طیف متنوعی از پیشرانه های بنزینی و دیزلی را به خود دیده است. اما رایج ترین آن ها که اتفاقاً به بازار ایران نیز راه پیدا کرده اند، پیشرانه ۴ سیلندر و ۶ سیلندر بنزینی است. پیشرانه درنظر گرفته شده برای خودروی موردنظر نیز از نوع ۶ سیلندر با حجم دقیق ۳۸۲۸ سی سی است که از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها MIVEC بهره می گیرد. لازم به ذکر است که این پیشرانه با کد فنی G756 در دنیا شناخته می شود. قلب تپنده‌ این خودرو قادر است در ۶۰۰۰ دور در دقیقه حداکثر توان ۲۷۰ اسب بخار را تولید کند. همچنین حداکثر گشتاور خروجی آن نیز به ۳۵۰ نیوتن متر در ۲۷۵۰ دور در دقیقه می‌رسد که این اعداد نشان می دهد پاجرو روی کاغذ حرف های بسیار زیادی برای گفتن دارد. اما نکته مهم وجود جعبه دنده ۵ دنده اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک یا تعویض دنده به صورت دستی است که به خوبی با پیشرانه هماهنگ شده و تجربه ای لذت بخش از راندن را در اختیار راننده می گذارد.

میتسوبیشی پاجرو 2010

گفتنی است که سیکل ترکیبی مصرف سوخت در این شاسی بلند ژاپنی ۱۳.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است که با توجه به حجم پیشرانه و وزن خالص خودرو، عدد زیادی به نظر نمی رسد (با توجه به سال ساخت). با این حال، نمی توان گفت پاجرو خودروی کم مصرف و اقتصادی ای است، زیرا در شرایط کنونی که امکان خرید نمونه های صفر کیلومتر و جدید آن وجود ندارد مصرف سوخت این خودرو به دلیل بروز استهلاک ممکن است تا ۱۵ لیتر هم افزایش پیدا کند.

میتسوبیشی پاجرو 2010

تجربه رانندگی

هنگامی که پشت فرمان پاجرو ۲۰۱۰ می نشینید، در همان ابتدا متوجه تسلط کافی و میدان دید خوب پشت فرمان می شوید. از سویی موقعیت قرارگیری راننده و دسترسی آسان به تمامی امکانات موجود در کابین از دیگر مواردی است که حس خوشایندی را به شما القا می کند. با استارت زدنِ پیشرانه صدای گوش نوازی از پیشرانه برمی خیزد که نوید قدرت کافی را به شما می دهد.

میتسوبیشی پاجرو 2010

با قرار دادن اهرم تعویض دنده در حالت D شروع به حرکت می کنیم و گشتاور کافی باعث می شود که شروع حرکت خوبی داشته باشیم و فرورفتگی در صندلی ها را تجربه کنیم. با بالا رفتن دورموتور صدای زیادی درون کابین به گوش نمی رسد که این نشان می دهد عایق بندی کابین به خوبی صورت گرفته است. همچنین سواری نرم یکی از مواردی است که از همان ابتدا می توان به خوبی متوجه شد. چراکه با عبور از سرعت گیرها و دست اندازهای شهری، کوچک ترین عکس العملی درون کابین احساس نمی شود.

میتسوبیشی پاجرو 2010

فاصله محوری کم در این خودرو باعث بهبود هندلینگ شده و فرمان پذیری در آن را بالا برده است. همچنین این موضوع می تواند در مسیرهای خارج از جاده و آفرودی نیز بسیار مثمر ثمر واقع شود. چراکه زاویه ورود و خروج مناسب و فاصله محوری کم از ویژگی های تأثیرگذار در قابلیت های آفرودی یک خودروی دودیفرانسیل به شمار می روند.

میتسوبیشی پاجرو 2010

اما نکته ای که ممکن است در سفرهای آفرودی و یا مسیرهای پرپیچ و تاب موجب ناراحتی سرنشینان، خصوصاً سرنشینان قسمت عقب کابین شود، تکان های عرضی است که در ناهمواری ها ایجاد می شود. این موضوع در مقایسه با رقیب دیرینه، تویوتا پرادو، کمی بیش تر احساس می شود.

میتسوبیشی پاجرو 2010

نتیجه‌گیری

در پایان باید بگوییم که میتسوبیشی پاجرو همچنان خودرویی مطمئن است که در صورت یافتن نمونه ای سالم و کم کارکرد می تواند سال های سال به عنوان خودرویی کم استهلاک مورد استفاده قرار بگیرد. اما باید به این موضوع توجه داشت که تأمین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش برای این خودرو در مقایسه با رقیب اصلی اش در بازار ایران، یعنی تویوتا پرادو، ضعیف تر است، که این موضوع ممکن است برای مالکان پاجرو در شرایط بحرانی دردسرساز شود. با این وجود، اگر قصد خرید خودرویی خاص را داشته باشید که نسبت به تویوتا پرادو از تعدد کم تری در خیابان ها برخوردار باشد، میتسوبیشی پاجرو بهترین گزینه ای است که می توان با بودجه ‌ای حدود ۴۵۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان بسته به نوع پیشرانه و کد اتاق خریداری کرد.

۴.۳ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.