زامیاد زاگرس؛ چهره ای تکراری برای بازار ایران + ویدیو

زامیاد زاگرس
زامیاد زاگرس

زامیاد زاگرس جدیدترین پیکاپ بازار ایران است که در غرفه زامیاد در نمایشگاه حمل و نقل تهران دیده شد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

اگر چهره این پیکاپ برای شما آشناست اصلاً تعجبی ندارد، چراکه این پیکاپ در اصل همان دایون V5 است و این یعنی دقیقاً همان کلوتی است که توسط مکث موتور تولید می شود. زامیاد زاگرس یا همان دایون V5 نسخه پیکاپ از دایون Y5 است که قرار است از سوی زامیاد به بازار ایران بیاید. با وجود این که این پیکاپ در مشخصات فنی و امکانات، تفاوت هایی با مکث کلوت دارد اما برای همه این سؤال پیش می آید که چرا یک خودرو باید توسط دو مونتاژکننده به تولید برسد، آیا بهتر نبود هر دو توسط یک مونتاژکننده و در تیپ های مختلف به تولید می رسید؟ این هم از پارادوکس هایی است که تنها در بازار ایران دیده می شود. در ادامه به معرفی زاگرس می پردازیم.

طراحی و ابعاد زامیاد زاگرس

زامیاد زاگرس
زامیاد زاگرس

در ظاهر هیچ تفاوتی با مکث کلوت دیده نمی شود.؛ این یعنی دقیقاً همان طراحی و همان ابعاد را برای زاگرس داریم. طراحی‌ای که اگر بخواهیم صادقانه بررسی کنیم باید بگوییم بسیار ساده است و نسبت به آن چه از پیکاپ های روز دنیا دیده می شود قدیمی به نظر می رسد. البته که در ایران همرده های عجیب و غریبی هم ندارد و این یعنی زامیاد زاگرس به بازاری ورود می کند که باقی پیکاپ ها چندان ظاهر بهتری ندارند و یکی از رقبا عملاً طراحی یکسانی با آن دارد! البته این نکته را هم باید گفت که زاگرس در رده قیمتی پایین تری قرار دارد و رقیب مستقیم کاپرا ۲ خواهد بود. به عبارت دیگر، این خودرو را می توان نسخه اقتصادی از پیکاپ مکث کلوت دانست.

زامیاد زاگرس
زاگرس

زامیاد زاگرس ۵,۳۳۰ میلی متر طول، ۱,۸۷۰ میلی متر عرض و ۱,۸۴۴ میلی متر ارتفاع دارد. فاصله محوری در این پیکاپ به ۳,۱۰۰ میلی متر می رسد. مهم ترین ویژگی زاگرس همانند کلوت میزان عمق قسمت بار است که از همه رقبایش بیش تر بوده و ظرفیت وزنی بار (سرنشین و بار) برای این پیکاپ به ۱,۱۲۵ کیلوگرم می رسد.

کابین و امکانات زامیاد زاگرس

کابین زامیاد زاگرس
کابین زاگرس

در داخل، طراحی کلی کابین همان چیزی است که در مکث کلوت دیده می شد. همان طراحی دورنگ داشبورد با رنگ های مشکی و نقره ای و همان پنل براق وسط برای سیستم تهویه در زاگرس به کار رفته است. در نمونه ای که در نمایشگاه حمل و نقل به غرفه زامیاد آمده بود رودری ها و روکش چرم صندلی ها به صورت دورنگ طراحی شده بود و صفحه نمایش هم نسبت به آن چه در کلوت دیده می شد تفاوت داشت.

زامیاد زاگرس به امکاناتی نظیر آینه کناری تاشو برقی با گرم‌کن، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، دوربین عقب، صفحه نمایش ۹ اینچی (با قابلیت اتصال به بلوتوث و AUX)، کروز کنترل و سیستم ورود و استارت بدون کلید (در نسخه دیزل) مجهز است. البته نسخه بنزینی که به نمایشگاه آمده بود کروز کنترل نداشت، اما این آپشن در فهرست کاتالوگ این خودرو درج شده بود.

مشخصات فنی زامیاد زاگرس

پیشرانه زامیاد زاگرس
پیشرانه زاگرس

این پیکاپ در دو نسخه بنزینی و دیزلی به بازار می آید. در نسخه بنزینی همان پیشرانه آشنای ۴G69S را می بینیم که در پیکاپ های کاپرا ۲ و آمیکو آسنا به کار رفته بود. این پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر توان تولید نهایت قدرت ۱۳۶ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر را دارد. نسخه دیزلی از زامیاد زاگرس پیشرانه ۲ لیتر توربودیزل را دارد که توان تولید نهایت قدرت ۱۵۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر را دارد. در هر دو نسخه نیرو از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ ها منتقل می شود و سیستم چهار چرخ محرک را با تنظیمات الکترونیکی در این پیکاپ داریم.

قیمت و زمان ورود به بازار

احتمال آن می رود که زامیاد زاگرس با قیمتی زیر ۸۰۰ میلیون تومان به بازار بیاید. اگر این قیمت را برای زاگرس در نظر بگیریم، از همین حالا می توان سهم بازار خوبی را برای این پیکاپ متصور شد، چراکه رقیب مستقیم این خودرو کاپرا ۲ است که در نسخه فیس لیفت قیمتی در محدوده ۷۰۰ میلیون تومان خواهد داشت و زاگرس می تواند با طراحی به روزتر (نسبت به کاپرا ۱) ارزنده تر باشد. هنوز زمان عرضه زاگرس به صورت رسمی اعلام نشده است، اما می دانیم که این پیکاپ تا آخر سال به بازار ورود خواهد کرد. شرکت زامیاد حدود سه سال است که می خواهد این محصول را به بازار بیاورد و پروسه ورود زاگرس به بازار بسیار طولانی شده است. تولید زاگرس در زامیاد آن قدر طولانی شد که مکث موتور کلوت را زودتر به بازار عرضه کرد، در حالی که، مقدمات پروژه کلوت بعد از زاگرس کلید خورد.

زامیاد زاگرس
زاگرس

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

ویدیوی معرفی زامیاد زاگرس

زامیاد زاگرس در نسخه بنزینی چه مشخصات فنی‌ای دارد؟

در نسخه بنزینی همان پیشرانه آشنای ۴G69S را می بینیم که در پیکاپ های کاپرا ۲ و آمیکو آسنا به کار رفته بود. این پیشرانه ۲.۴ لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر توان تولید نهایت قدرت ۱۳۶ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۰۰ نیوتن متر را دارد.

زامیاد زاگرس در نسخه دیزلی چه مشخصات فنی‌ای دارد؟

نسخه دیزلی از زامیاد زاگرس پیشرانه ۲ لیتر توربودیزل را دارد که توان تولید نهایت قدرت ۱۵۰ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۵۰ نیوتن متر را دارد. در هر دو نسخه نیرو از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ ها منتقل می شود و سیستم چهار چرخ محرک را با تنظیمات الکترونیکی در این پیکاپ داریم.

زامیاد زاگرس چه امکاناتی دارد؟

زامیاد زاگرس به امکاناتی نظیر آینه کناری تاشو برقی با گرم‌کن، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک، دوربین عقب، صفحه نمایش ۹ اینچی (با قابلیت اتصال به بلوتوث و AUX)، کروز کنترل و سیستم ورود و استارت بدون کلید (در نسخه دیزل) مجهز است.

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.