تلاش سایپا برای ادامه تولید زامیاد غیر استاندارد

وانت نیسان زامیاد
وانت نیسان زامیاد

آیا تلاش سایپا برای ادامه تولید زامیاد غیر استاندارد هدفی جز کسب درآمد می تواند داشته باشد؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، افزایش و ارتقای کیفیت و ایمنی خودروهای تولید داخل یکی از مطالبات به حق مردم است و در این راستا تاکنون چندین خودروی پرتیراژ و پرفروش با خط تولید خداحافظی کرده اند. در این میان، اصرار و تلاش سایپا برای ادامه تولید زامیاد غیر استاندارد چه دلیلی می تواند داشته باشد؟

این در وضعیتی است که آخرین بار، مدیرعامل سایپا در دیدار با رئیس جمهور توانسته بود مجوز شماره گذاری این خودرو را پاس کند. این در حالی بود که نزدیک به ۱۲ هزار زامیاد (نیسان وانت) به دلیل ناتوانی در پاس کردن برخی استانداردهای ۸۵گانه با مشکل شماری گذاری مواجه شده بود. تیموری بعد از این که موفق شد با اخذ موافقت رئیس جمهور، این تعداد خودرو را شماره گذاری کند، روند تولید این محصول را متوقف نکرد و تولید و فروش آن در زامیاد ادامه یافت.

اما در هر صورت با توجه به قوانین، خودروسازان موظف هستند استانداردهای ۸۵گانه را پاس کنند. این الزام و اجبار باعث شد برخی از پرتیراژترین و پرفروش ترین محصولات دو خودروساز بزرگ از خط تولید خارج شوند. با این حال، سایپا با هر ترفند و راهی که می دانست تا امروز توانسته است زامیاد را روی خط تولید نگه دارد. البته خود آن ها نیز می دانند که تولید این محصول با وضعیتی که دارد در بلندمدت نمی تواند ادامه داشته باشد، اما آیا می توان از این محصول که حکم پول نقد را ایفا می کند به راحتی گذر کرد.

به بیان ساده تر، زامیاد توانسته است یاد و خاطره پراید را زنده نگه دارد و برای زامیاد سایپا سودآوری داشته باشد، آن هم در شرایطی که افزایش کیفیت و پاس کردن استانداردهای ۸۵گانه دیگر اختیاری نیست و به یک الزام و اجبار تبدیل شده است.

در این شرایط، محمدعلی تیموری با درک این موضوع و نیاز به ادامه تولید این محصول با حضور در رویداد آیین ترویج فرهنگ ایثار و حمایت از خانواده در زامیاد از فرصت استفاده کرد و با هدف قرار دادن احساسات مردم و ایجاد ترس نسبت به گران شدن حمل و نقل، سعی کرد سایپا را در ادامه تولید این محصول محق جلوه دهد.

وی در این خصوص اظهار کرد: «این خودرو نقش بسیار مهمی را در حمل و نقل بار و خرده بار ایفا می کند. گروه خودروسازی سایپا طی چندین دهه با بهبودهای مختلف سعی در حفظ وانت زامیاد به عنوان وانتی ارزان قیمت با قابلیت های حمل بار بالا و امکان فعالیت در مناطق صعب العبور را داشته است.»

مدیرعامل سایپا با تأکید بر این که برخی افراد برای حذف وانت زامیاد تلاش می کنند تصریح کرد: «در صورت توقف تولید نیسان مردم بدانند که هزینه های حمل بار در کشور افزایش می یابد، که نتیجه آن، افزایش قیمت بسیاری از کالاها خواهد بود.»

 تیموری اظهار کرد: «فولاد با آلیاژ بسیار خاصی در شاسی وانت نیسان به کار رفته است و از اکسل های کامیونتی در این خودرو استفاده شده که در هیچ وانت دیگری استفاده نشده است. همین استحکام و قدرت بالای وانت نیسان سبب شده است در روستاها و مناطق دور افتاده که امکان تردد کامیونت وجود ندارد، وانت نیسان به جای آن ایفای نقش کند.»

وی همچنین خبر از امضای قرارداد برای صادرات نیسان به پاکستان داد و تولید نسخه فرمان راست نیسان برای صادرات به کنیا و طی کردن مراحل تست و آزمون های فنی این خودرو را داد.

تیموری هچنین اشاره کرد: «زامیاد قصد تولید نسخه لانگ وانت نیسان آبی را دارد، که طول حوض بار آن حدود ۵۰ سانتی متر بیش تر شده است، تا بتوان بارهای حجیم تر را با این خودرو حمل کرد.»

هر چند تیموری به طور مستقیم و علنی درخواستی را مطرح نکرده است، اما این سخنان در حضور معاون صنایع عمومی وزارت صمت، محمد مهدی برادران، ایراد شده است. در واقع، تیموری به نوعی خواسته است این معاون وزارت صمت، اهمیت تولید زامیاد را به گوش وزیر صمت برساند. به بیان دیگر، مدیرعامل نارنجی پوشان جاده مخصوص در شرایطی اصرار به تولید این محصول دارد که برخی دیگر از تولیدکنندگان نیز می توانستد با طرح بهانه های مختلف و جو سازی مجوز ادامه تولید را اخذ کنند. با این حال، آن ها ترجیح دادند که سراغ محصولات باکیفیت و به‌روزتر بروند، اما مشخص نیست چه سر و رازی در وانت زامیاد نهفته است که برای جلوگیری از توقف خط تولید آن، خود را به آب و آتش می زنند.

۲.۶ امتیاز از ۱۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.