تیگارد X35 یا FMC SX5؟ نبرد کامپکت های چینی

تیگارد X35 و FMC SX5
تیگارد X35 و FMC SX5

تیگارد X35 و FMC SX5 هر دو از کراس اوورهای کوچک و چینی بازار هستند و رقیب مستقیم هم به حساب می آیند، اما کدام یک از این دو خودرو بهتر است؟ در ادامه پاسخ به این پرسش را بررسی می کنیم.

مدیران 777 مدیران 777

روند تمام بازارهای خودرو در دهه اخیر به شکلی بوده است که حالا بیش تر مشتریان به دنبال خرید کراس اوور هستند و این کلاس را به دیگر سگمنت ها ترجیح می دهند. این اشتیاق بازار برای کراس اوورها در ایران باعث شده است خودروسازان هم تمایل به تولید کراس اوور داشته باشند. بیش تر کراس اوورهای بازار ایران در رده متوسط قرار دارند و دلیل آن هم این است که بازار ما به این رده متمایل تر است، اما کراس اوورهای کوچک هم می تواند بازاری جذاب داشته باشد، چراکه این خودروها اقتصادی تر هستند و البته استفاده شهری راحت تری هم دارند. سانیار موتور، از زیرمجموعه های دیار خودرو، قرار است کراس اوور کامپکتی با نام تیگارد X35 را به بازار عرضه کند. این خودرو که احتمالاً تا آخر سال به بازار می آید، همرده خودروهایی مثل هایما S5 و FMC SX5 است. پیش تر مقایسه این کراس اوور با هایما S5 را منتشر کردیم و حالا در این گزارش می خواهیم X35 را باSX5 مقایسه کنیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

مقایسه کمپانی های مادر

کراس اوور FMC SX5 از جمله کراس اوورهای گروه خودروسازی دانگ فنگ است که به همراه مدل T5 از سری های زیرمجموعه فورتینگ به حساب می آید. این سری از محصولات شامل خودروهای دیگری مثل سوبا M4 و لاماری ایما هم می شود. پس کراس اوور فرداموتورز از دانگ فنگ است و دانگ فنگ هم یکی از بزرگ ترین گروه های خودروسازی در چین به حساب می آید و در ایران هم شناخته شده است و در مقابل، تیگارد X35 همان بایک X3 است و کمپانی بایک هم یکی از بزرگ ترین گروه های سرمایه گذاری و خودروسازی در چین به حساب می آید. در سال ۲۰۲۱ و در طبقه بندی گروه های خودروسازی در چین، گروه دانگ فنگ (شامل همه زیرمجموعه ها) در رده سوم از نظر تیراژ دیده می شود و بایک هم رده ششم را دارد. این یعنی هر دو خودروساز در کشور مادر، یعنی چین، قدرتمند عمل کرده اند و شناخت کافی در بازارهای دیگر نسبت به هر دو وجود دارد. پس در این بخش از مقایسه می توان گفت کمپانی های مادر هر دو کراس اوور شناخته شده و قوی هستند، اما در ایران (به واسطه حضور محصولات مختلف) دانگ فنگ شناخته شده تر است.

مقایسه ابعاد و طراحی تیگارد X35 و FMC SX5

کراس اوور تیگارد ۴,۳۲۵ میلی متر طول، ۱,۸۳۰ میلی متر عرض و ۱,۶۴۰ میلی متر ارتفاع دارد و کراس اوور فرداموتورز ۴,۵۱۵ میلی متر طول، ۱,۸۱۲ میلی متر عرض و ۱,۷۲۵ میلی متر ارتفاع دارد. این یعنی در FMC SX5 ابعاد بزرگ تر است و در نتیجه، فضای کابین هم قابل قبول تر خواهد بود. اما از ابعاد که بگذریم باید به سال طراحی دو خودرو توجه کنیم. تیگارد X35 در سال ۲۰۱۹ طراحی شده و FMC SX5 طراحی سال ۲۰۱۷ است. این اختلاف دوساله در طراحی به وضوح تفاوت را در مدرن بودن رقم می زند. در قسمت جلو چراغ های باریک و دی لایت های Lشکل X35 باعث شده است طراحی جذاب تر باشد و کشیدگی طولی و عرضی جلوپنجره هم بیش تر است. البته ابعاد بیش تر در SX5 هم باعث شده است قدرت و ابهت این کراس اوور بیش تر از تیگارد به نظر برسد.

از آن جا که با دو کراس اوور کامپکت و اقتصادی طرف هستیم، در نمای کناری خطوط طراحی ساده هستند و برجستگی هایی را در گلگیرها می بینیم که باعث شده است دو خودرو عریض تر به نظر برسند. هر دو کراس اوور رینگ های ۱۷ اینچی دارند و اسپویلر کوچکی را در انتهای سقف هر دو می بینیم. در نمای عقب، چراغ های کشیده را در تیگارد X35 می بینیم و چراغ های SX5 پهن تر طراحی شده است و در هر دو کراس اوور یک قطه کرومی دو چراغ را به هم متصل می کند. در مجموع، انتخاب براساس طراحی سلیقه ای خواهد بود. اگر المان های طراحی مدرن مدنظرتان باشد باید X35 را انتخاب کنید و اگر ابعاد بزرگ تر و طراحی سنتی تر را می پسندید باید سراغ FMC SX5 بروید.

مقایسه مشخصات فنی تیگارد X35 و FMC SX5

زیر کاپوت تیگارد X35 پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ قرار گرفته است که این پیشرانه توان تولید نهایت قدرت ۱۴۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر را دارد. قدرت از طریق جعبه دنده CVT (با ۶ دنده مصنوعی) به چرخ های جلو منتقل می شود و مصرف سوخت ترکیبی در این کراس اوور ۷.۴ لیتر در هر صد کیلومتر است. در مقابل، FMC SX5 پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی دارد که خروجی های نهایت قدرت ۱۲۳ اسب بخار و نهایت گشتاور ۱۵۱ نیوتن متر را ثبت می کند. انتقال قدرت در کراس اوور فرداموتورز از طریق جعبه دنده CVT مجهز به تیپ ترونیک انجام می شود و مصرف سوخت در این خودرو ۷.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

هر دو کراس اوور سیستم انتقال قدرت مشابعی دارند و مصرف سوخت هم در هر دو یکسان است، اما پیشرانه قوی تری را تیگارد X35 می بینیم و این کراس اوور هم در بحث قدرت و هم در بحث گشتاور قوی تر عمل می کند. پس در این قسمت از مقایسه باید برتری را به تیگارد X35 و موتور توربو داد.

مقایسه کابین و امکانات تیگارد X35 و FMC SX5

درون کابین FMC SX5 طراحی با رنگ های مشکی و قرمز انجام شده و در X35 طراحی مشکی-نقره ای است. هر دو خودرو طراحی نسبتاً ساده ای در داخل دارند و المان عجیب و غریبی در هیچ کدام نمی بینیم. صفحه نمایش مرکزی در هر دو خودرو ایستا طراحی شده است و دریچه های سیستم تهویه هم در یک راستا و به صورت طولی طراحی شده اند. با همان معیار سال طراحی می توان باز هم برتری در طراحی کابین را به X35 داد، اما باز هم بحث طراحی سلیقه ای است و در داخل اختلاف به اندازه بیرون محسوس نیست.

در بحث امکانات در هر دو خودرو آپشن هایی نظیر سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، سنسور پارک و دوربین عقب، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، ۲ کیسه هوا، تهویه الکترونیکی دستی، کروز کنترل، صفحه نمایش لمسی مرکزی و فرمان کمکی برقی را می بینیم. اما در تیگارد X35 امکاناتی مثل استارت دکمه ای، چراغ های ال ای دی و ترمز پارک برقی را داریم که این موارد در FMC SX5 دیده نمی شوند. همچنین سقف X35 از نوع پانورامیک است، اما در SX5 سانروف دیده می شود. پس در این بخش هم باید برتری را به کراس اوور تیگارد داد، چراکه امکانات بیش تری را ارائه می دهد.

قیمت تیگارد X35 و FMC SX5

در حال حاضر، FMC SX5 قیمت کارخانه ۹۸۹ میلیون تومان را دارد و به تازگی افزایش قیمت داشته است. شرکت دیار خودرو در نمایشگاه اصفهان اعلام کرد تیگارد X35 از طریق بورس کالا به فروش خواهد رسید و پیش بینی شرکت از قیمت نهایی ۹۰۰ میلیون تومان بود. اما حالا با بالاتر رفتن نرخ ارز و ملتهب تر شدن بازار، احتمالاً قیمتی در محدوده یک میلیارد را برای این کراس اوور بایک داشته باشیم. پس هر دو کراس اوور در یک محدوده قیمتی قرار می گیرند.

سخن پایانی

تیگارد X35 وFMC SX5 هر دو کراس اوورهای مونتاژی از دو خودروساز خصوصی هستند و از خیلی جنبه ها به هم شبیه اند. اگر شما با بودجه یکسان در دوراهی انتخاب این دو مانده اید، باید اولویت های خودتان را بررسی کنید. البته با هر اولویتی می توان برتری نسبی را روی کاغذ به تیگارد X35 داد. البته این نکته را هم باید در نظر گرفت که FMC SX5 مدتی است در بازار حضور دارد و باید دید عرضه و خدمات X35 به چه شکل خواهد بود.

۴.۸ امتیاز از ۶ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.