تیگارد X35 ؛ ویدیو بررسی + مشخصات فنی و تصاویر

تست درایو تیگارد X35

تیگارد X35 اولین محصول سانیار موتور یکی از زیر مجموعه های نوپای دیار خودروست. این خودرو در دسته کراس اوورهای شهری قرار داشته و در سال ۱۴۰۱ رونمایی شد. 

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

خودروهای کراس اوور در چند سال اخیر محبوبیت بالایی پیدا کرده‌ و خودروسازان نیز برای عرضه محصولات خود در این کلاس به تکاپو افتاده‌ تا بتوانند محصولی قابل رقابت با سایر رقبا تولید کنند. این اتفاق در ایران هم به همین گونه بوده اما به علل مختلفی از جمله ممنوعیت واردات خودرو و تحریم ها، این فرصت گران بها تنها به شرکت های چینی داده شده تا در بازار ایران بیش از پیش جای خود را تثبیت کنند. از سوی دیگر خودروسازان خصوصی داخلی هم با عقد قرارداد و شراکت با برخی از همتایان چینی خود اقدام به مونتاژ برخی محصولات با نام و نشان خود کردند. 

تیگارد X35 اولین محصول برند تیگارد، زیرمجموعه سانیار موتور پارسیان است که در واقع محصولی از شرکت بایک چین است و بیجینگ X35 نام دارد. تیگارد (Tigard) برگرفته از دو کلمه Tiger و Leopard بوده و قرار است تا محصولات سانیار موتور پارسیان را به ایران عرضه کند. سانیار موتور پارسیان نیز خود یکی از زیرمجموعه‌های شرکت دیار خودرو است قبل از عرضه تیگارد X35 خودروی بایک X25 را در ایران عرضه کرد و حالا پس از وقفه‌ای چند ساله مجدد به سراغ بایک چین رفت. 

ویدیو تست و بررسی تیگارد X35

طراحی ظاهری تیگارد X35

تیگارد X35 از نظر ظاهری طراحی جذاب و نسبتا بروزی داشته و همانطور که پیشتر اشاره کردیم در دسته کراس اوورهای شهری قرار می گیرد. در نمای جلو اولین موردی که به چشم می‌خورد چراغ های مخصوص روز آن است که بر روی سپر خودرو به شکل بومرنگ طراحی شده و چراغ‌ های اصلی نیز فرم کشیده و خشنی به خود گرفته اند. جلوپنجره خودرو هم طراحی عریضی داشته و اطراف آن با خطوط کرومی تزئین شده است. 

در قسمت عقب نیز همچنان هم شاهد یک طراحی پویا و جذاب هستیم که حس خوبی را به بیننده القا می‌کند. چراغ‌های عقب مانند جلو کشیده اما کمی بزرگ طراحی شده و نکته جالبشان این است که گرافیک داخلی آنها شبیه به محصولات جدید پژو طراحی شده است. یک خط بزرگ کرمی که عبارت Tigard بر روی آن قرار دارد هم میان چراغ ها قرار گرفته است. سپر عقب هم به صورت دو رنگی طراحی شده و میزبان چراغ‌های دنده عقب است. 

کابین تیگارد X35 

امکانات تیگارد X35

با ورود به کابین خودروی جدید سانیار موتور اولین موردی که به چشم می خورد یک صفحه نمایش بزرگ لمسی است که به سبک برخی خودروهای روز بیرون زده از داشبورد طراحی شده است. همچنین در دو طرف آن دریچه‌های تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته‌ و زیر صفحه نمایش داخل یک قسمت مجزا هم چند بخش مربعی شکل که با خطوط کرومی قرار دارد که کلیدهای تنظیم سیستم تهویه مطبوع داخل آنها تعبیه شده است. این قسمت با زاویه اندکی به سمت راننده طراحی شده که ارگونومی کابین را بهبود داده است. 

فضای کابین با توجه به اینکه با یک خودروی کراس اوور شهری روبرو هستیم قابل قبول ارزیابی شده و فضای صندوق عقب نیز مانند فضای سرنشینان کاربردی و جادار است. از طرفی متریال به کار رفته در داشبورد و اتاق کیفیت متوسط داشته و حس بدی ندارد. همچنین سبک طراحی داشبورد و رودری ها به همراه تریم داخلی دو رنگ آن و همچنین استفاده از برخی خطوط کرومی در بخش های مختلف سبب شده تا داشبورد و کابین این خودرو جذابیت بصری خود را حفظ کند. 

مشخصات فنی تیگارد X35

تست درایو تیگارد X35

تیگارد X35 سانیار موتور از لحاظ فنی شباهت زیادی به دیگر خودروهای چینی هم رده خود دارد. قلب تپنده این خودرو از نوع ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ است که توانایی تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن بر متر گشتاور را داراست. بر روی تیگارد X35 یک جعبه دنده اتوماتیک از نوع CVT قرار داده شده که به صورت مصنوعی قابلیت تعویض ۶ دنده را داشته و نیرو را تنها به محور جلوی خودرو انتقال می دهد. 

مصرف سوخت ترکیبی کراس اوور تیگارد X35 حدود ۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بوده و این خودرو توانسته استانداردهای آلایندگی یورو ۶ را نیز دریافت کند. سیستم تعلیق X35 نیز در چرخ‌های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ‌های عقب از نوع  نیمه مستقل است که سواری نسبتا نرمی را از خود نشان می دهد. اما وجود تعلیق نیمه مستقل در محور عقب سبب می شود تا پایداری این خودرو چندان حیرت آور نیوده و کاملا یک هندلینگ معمولی را از خود نشان می دهد. 

امکانات رفاهی و ایمنی تیگارد X35

تیگارد X35 در بخش امکانات رفاهی و ایمنی به امکاناتی نظیر سقف پانوراما برقی، کروز کنترل، سیستم مالتی مدیا ۸ اینچی لمسی به همراه دوربین دنده عقب، سنسور پارک دنده عقب، سیستم روشن و خاموش کردن خودرو بدون کلید (Keyless Starter)، چراغ های لنزی جلو با سیستم روشنایی زنون، تریم چرم و پارچه صندلی ها، آینه های جانبی دارای گرمکن و راهنما با قابلیت تنظیم برقی، فرمان دی کات، سیستم پایش باد تایرها (TPMS)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC)، ترمز پارک برقی، دو کیسه هوا، چراغ های روز(Daylight)، سیستم کنترل پایداری (ESP) و کنترل کشش (TCS) مجهز شده است. همچنین این خودرو موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه تست تصادف چین یعنی C-Ncap شده که نشان از ایمنی بالای آن دارد. 

رقبا و قیمت 

رقبای مستقیم تیگارد X35 در بازار ایران خودروهای محبوبی همچون ام وی ام X22 پرو، هایما S5 جدید و جک اس ۳ هستند. البته جدید ترین محصول مدیران خودرو یعنی ام وی ام X33 کراس نیز در این رده قرار می گیرد. استقبال از محصول جدید تیگارد موتور تا حدود زیادی مناسب بوده و سبب شده تا در این رده رقابت بیش از ‌پیش گرم شود.

گالری تصاویر تیگارد X35

سوالات متداول

تیگارد X35 چه مشخصات فنی دارد؟

موتور تیگارد X35 از نوع ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ است که توانایی تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن بر متر گشتاور را داراست.

امکانات تیگارد X35 چیست؟

تیگارد X35 در بخش امکانات رفاهی و ایمنی به امکاناتی نظیر سقف پانوراما برقی، کروز کنترل، سیستم مالتی مدیا ۸ اینچی لمسی به همراه دوربین دنده عقب، سنسور پارک دنده عقب، سیستم روشن و خاموش کردن خودرو بدون کلید (Keyless Starter) و … مجهز شده است.

۳ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.