تفاوت سانروف، مونروف و سقف پانوراما در چیست؟

سانروف، مون روف و سقف پانوراما

یکی از آپشن هایی که امروز در اکثر خودروهای سواری روز دنیا نصب می شود، سانروف یا مون روف است.

فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید فونیکس تیگو 7 پلاگین هیبرید

این آپشن یکی از پرطرف دارترین آپشن ها در ایران است و ایرانیان علاقه بسیار به آن دارند. این علاقه به حدی است که در ابتدای ورود خودروهای چینی به ایران اکثر ایرانیان به علت مجهز بودن آن خودروها به این آپشن، آن ها را خریداری کرده اند.

سانروف، مون روف و سقف پانوراما

سانروف و یا مون روف امکان دیدن آسمان را به راننده و سرنشینان می دهند و در صورتی که باز شوند موجب می شوند هوا به درون کابین جریان یابد. اغلب مردم تفاوت میان سانروف (Sunroof) و مون روف (Moonroof) را نمی دانند و حتا برخی به جای واژه مون روف از واژه مونو روف (Monoroof) استفاده می کنند. در کنار شباهت های بسیار این دو، تفاوت هایی نیز هست که در ادامه بررسی می شود.

سانروف (Sunroof)

سانروف (Sunroof)

در گذشته خودروهایی وجود داشتند که قسمتی از سقف آن ها، که بالای سر راننده و کمک راننده قرار می گرفت، به صورت مستطیلی که گوشه هایش انحنا داشتند برش خورده بود و فضای برش خورده توسط یک قطعه دیگر، که از همان فلز سقف ساخته شده بود و قسمت برش خورده را کاملاً پوشش می داد، پر می شد. در آن زمان به این نوع سقف، سقف های آفتابی یا سانروف می گفتند. سانروف ها یا به طور کامل جدا می شدند و یا حول لولایی که در قسمت جلو قرار داشت دوران می کردند و حداکثر حدود ۳۰ درجه باز می شدند (Tilt). جدا شدن و یا دوران کردن این بخش از سقف دستی بود و موتور الکتریکی در کار نبود.

پس از مدتی جنس بخش قابل جدایش سقف، از فلز به شیشه تغییر یافت و پس از این تغییر دیگر قابلیت جدایش آن حذف شد، زیرا نصب و جدا کردن شیشه بسیار حساس تر و خطرناک تر بود. اما با جایگزینی شیشه به جای فلز افزون بر قابلیت دوران، امکان دیدن خارج از خودرو و دریافت نور خورشید نیز برای راننده و سرنشینان فراهم شد. شیشه استفاده شده در سقف حدود ۵۰% دودی بود تا نور شدید خورشید موجب آزار راننده و سرنشینان نشود.

سانروف (Sunroof)

مون روف (Moonroof)

مون روف (Moonroof)

مون روف ها همان سانروف هایی هستند که از جنس شیشه اند و افزون بر دوران (Tilt) به طور کامل باز می شوند و در حالت بازشده، شیشه بین سقف و پوشش داخل کابین قرار می گیرد و تمام این دو پروسه توسط موتور الکتریکی صورت می گیرد. علت نام گذاری این نوع سقف ها این است که در روز نور خورشید، که از شیشه سقف می گذرد، موجب آزار نمی شود و مانند نور ماه می شود. امروز نیز در خودروها از مون روف استفاده می شود، زیرا سقف های خودروهای موجود همه ویژگی های مون روف را دارند و اغلب مردم به علت شناختی که از سان روف داشتند و به اشتباه از واژه سانروف به جای مون روف استفاده می کنند. البته تفاوت میان این دو نوع سقف در حدی نیست که جابه‌جا گفتن اسم آن ها موجب گمراهی و اشتباه شود و اکثر مردم و حتا شرکت های خودروساز نیز این اشتباه را می کنند.

در کل، اگر قسمت قابل حذف سقف خودرویی فلزی باشد آن خودرو مجهز به سانروف است و اگر آن بخش از جنس شیشه و شفاف باشد آن خودرو مجهز به مون روف است. البته باید گفته شود که تقریباً همه مون روف ها در قسمت کابین خودرو یک لایه کاور تاشو دارند که در مواقعی که نیاز به نور خورشید ندارند آن را می بندند.

مون روف (Moonroof)

سقف پانوراما (Panoramic roof)

سقف پانوراما

در برخی خودروها نیز از سقف شیشه ای استفاده شده است. به این صورت که در بالای سر سرنشینان به جای فلز از شیشه دودی استفاده می شود. شیشه دودی سقف پانوراما در خودروهایی که مون روف نیز دارند دوتکه است، اما در خودروهایی که فقط پانوراما هستند از شیشه یکپارچه استفاده می شود. البته اکثر خودروها از مون روف و سقف پانوراما بهره مندند و کم تر پیش می آید که خودرویی فقط دارای سقف پانوراما باشد.

سقف پانوراما

سقف هایی که شیشه آن ها دوتکه است مجهز به مون روف نیز هستند و قسمت جلو در حالت بازشده بالای قسمت پشتی قرار می گیرد.

سقف پانوراما

در قسمت درونی خودرو نیز یک پوشش پارچه ای فضای کابین و شیشه سقف را جدا می کند تا در صورت نیاز سرنشینان با کنار زدن آن پوشش از نمای بالای سر خود لذت ببرند.

محمد جبارزاده شیاده
پایگاه خبری اسب بخار

۴.۲ امتیاز از ۸ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.