مقایسه مزدا ۳ و آوانته
مقایسه مزدا ۳ و آوانته

در این مطلب قصد داریم به مقایسه دو سدان ژاپنی و کره ای بپردازیم که روزگاری نه چندان دور در ایران مونتاژ می شدند و به دلیل کیفیت ذاتی، علیرغم این که تا حدودی سال‌خورده شده اند، همچنان از گزینه های قابل توجه و کم دردسر به حساب می آیند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در بازار داخلی اگر شخصی در بازه ۴۰۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان به دنبال یک سدان اتوماتیک باکیفیت، خوش ساخت، دارای برند معتبر و صد البته غیر چینی باشد، دو خودرو مزدا ۳ و هیوندای آوانته را می توان از مهم ترین انتخاب های پیش رو برایش دانست.

طراحی ظاهری دو خودرو

با نگاهی به طراحی های امروزی و از طرفی با در نظر گرفتن سبک طراحی هر دو خودرو یعنی مزدا ۳ و آوانته به سهولت می توان دریافت که هر دو مورد پا به سن گذاشته اند و تقریباً هیچ المان و ترند به‌روزی در سبک طراحی آن ها دیده نمی شود و این مورد به خصوص درباره آوانته بسیار بیش تر به چشم می آید.

هیوندای در رده سدان های کامپکت خانوادگی، محصولی دارد که سال هاست با نام النترا به بازار جهانی عرضه می شود. النترا تاکنون چندین نسل مختلف را به خود دیده است. النترا در برخی از بازارها با نام های متفاوتی همچون آوانته نیز به فروش می رسد. در سال ۱۳۸۴، شرکت کرمان موتور تصمیم به مونتاژ نسل سوم النترا در ایران گرفت. در آن زمان، فیس لیفت نسل سوم برای تولید در ایران انتخاب شد و با نام آمریکایی آوانته به دست هم‌وطنانمان رسید.

آوانته موجود در کشور ما، فیس لیفت نسلی از النتراست که در سال ۲۰۰۰ به بازار آمد. هیوندای در سال ۲۰۰۳ این فیس لیفت را بر روی ظاهر آوانته اعمال کرد. آوانته تا سال ۱۳۹۱ بر روی خط تولید کرمان موتور دوام آورد. ظاهر آوانته این روزها کاملاً رنگ و بوی کهنگی به خود گرفته است؛ چراکه وجود زه های فایبرگلاس بر روی بدنه و المان های قدیمی طراحی، آوانته را کاملاً از طرح های روز دور کرده است. چراغ های جلوی کریستالی با پس زمینه مشکی، جلوپنجره کوچک ذورنقه ای، چراغ های عقب ایستاده و زه های ضربه گیر دور تا دور بدنه را می توان از اصلی ترین المان های طراحی در آوانته دانست.

در طرف مقابل، مزدا ۳ را داریم. این سدان ژاپنی در سال ۸۶ به خط تولید گروه بهمن آمد. در آن زمان هر کسی که اولین‌ بار پشت فرمان این ژاپنی قرار می‌گرفت یا آن را می دید، شیفته سواری اسپرت، پیشرانه توانمند و طراحی حساب شده و اسپرتش می‌شد. این خودرو تا سال ۱۳۸۹ در سه تیپ مختلف تحویل مشتریان می‌شد. فرم فست بک خودرو و چراغ های جلو و عقب با زوایای تند و تیز هم از بارزترین نکات مزدا ۳ به شمار می آیند.

طراحی داخلی هیوندای آوانته و مزدا ۳

در بخش داخلی همان تفاوت طراحی ظاهری دو خودرو البته به شکلی بسیار آشکارتر قابل مشاهده است؛ جایی که داشبورد و کابین هیوندای آوانته به شدت نامتقارن، ساده و فاقد هرگونه هیجان و زیبایی جلوه می کند و در مقابل، مزدا ۳ اسپرت، دارای ارگونومی مناسب و شکیل و البته جدیدتر به نظر می رسد. اما در بحث فضای داخلی، به خصوص در ردیف عقب، برتری مطلق با هیوندای آوانته است.

مقایسه امکانات ایمنی و رفاهی هیوندای آوانته و مزدا ۳

از جمله امکانات ایمنی و رفاهی آوانته می توان به دو کیسه ایمنی هوا، ترمز ضد قفل با توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز (ABS + EBD)، سیستم ضد سرقت، تهویه مطبوع با تنظیم دستی، تنظیم دستی صندلی ها راننده و سرنشین جلو، آینه های برقی مجهز به گرم کن، مه شکن جلو و عقب، ریموت کنترل رادیویی، صندلی های عقب با قابلیت تاشوندگی و شیشه بالابرهای برقی ۴ در و… اشاره کرد.

در خصوص امکانات ایمنی و رفاهی مزدا ۳ می توان به ایربگ راننده، سرنشین، کناری و پرده ای (در مجموع شش عدد)، ترمز ABS، ترمز EBD، سیستم کمکی ترمز، قفل مرکزی دارای ریموت کنترل، کمربند ایمنی با قابلیت پیش کشنده، گرم کن صندلی جلو، تهویه اتوماتیک، آینه برقی دارای گرم‌کن، سانروف، سیستم کنترل سرعت، فرمان الکتروهیدرولیک با قابلیت تنظیم، کامپیوتر سفر به همراه نشان دادن اطلاعات ضروری و مصرف سوخت و مسافت پیموده شده و… اشاره داشت.

مقایسه مشخصات فنی هیوندای آوانته و مزدا ۳

برای هیوندای آوانته از یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور ۱۸۲ نیوتن متر استفاده شده و گیربکس اتوماتیک این خودرو از نوع ۴ سرعته AT است. وزن این خودرو ۱۲۲۱ کیلوگرم و ظرفیت باک آن ۵۳ لیتر است.

مشخصات فنی مزدا 3 قدیم تیپ 3
مشخصات فنی مزدا ۳ قدیم تیپ ۳

مزدا ۳ نیز مانند آوانته از یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی بهره می گیرد. حداکثر قدرت این پیشرانه ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور آن ۱۸۷ نیوتن متر است که هر دو این اعداد به مقدار کمی نسبت به آوانته کره ای برتری دارند. گیربکس این سدان اسپرت و جمع و جور نیز دقیقاً مانند آوانته از نوع ۴ سرعته است. وزن این خودرو ۱۳۴۰ کیلوگرم و ظرفیت باک آن ۵۵ لیتر است.

قیمت

هم‌اکنون هیوندای آوانته اتوماتیک بسته به سال ساخت، میزان کارکرد و سلامت خودرو در بازار بین ۳۷۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و این بازه برای مزدا ۳ با توجه به پارامترهای بالا، ۳۷۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان است.
به عنوان رقبای صفرکیلومتر و سدان برای این دو خودرو می توان به دنا پلاس توربو اتوماتیک و تارا اتوماتیک اشاره کرد.

نقاط مثبت و منفی هیوندای آوانته و مزدا ۳

نقاط مثبت آوانته:
سواری نرم، هندلینگ مناسب، توان خوب پیشرانه، فضای داخلی بزرگ، استهلاک پایین
نقاط منفی آوانته:
طراحی نه چندان زیبای ظاهری و داخلی، امکانات کم، بازار فروش دسته دوم ضعیف، گیربکس ۴ سرعته
نقاط مثبت مزدا ۳:
طراحی زیبای ظاهری و داخلی، کیفیت مناسب، توان مناسب پیشرانه، امکانات رفاهی و ایمنی خوب
نقاط منفی مزدا ۳:
فضای داخلی کوچک، گیربکس ۴ سرعته

رضا صفرآبادی فراهانی

پایگاه خبری اسب بخار

هیوندای آوانته چه مشخصاتی دارد؟

برای هیوندای آوانته از یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی با حداکثر قدرت ۱۴۳ اسب بخار و گشتاور ۱۸۲ نیوتن متر استفاده شده و گیربکس اتوماتیک این خودرو از نوع ۴ سرعته AT است.

مزدا ۳ چه مشخصاتی دارد؟

مزدا ۳ از یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی بهره می گیرد. حداکثر قدرت این پیشرانه ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور آن ۱۸۷ نیوتن متر و گیربکس این سدان اسپرت و جمع و جور از نوع ۴ سرعته است.

آوانته و مزدا ۳ چه قیمتی دارند؟

هم‌اکنون هیوندای آوانته اتوماتیک بسته به سال ساخت، میزان کارکرد و سلامت خودرو در بازار بین ۳۷۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان قیمت دارد و این بازه برای مزدا ۳ با توجه به پارامترهای بالا، ۳۷۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان است.

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.