مرسدس بنز EQE شاسی بلند معرفی شد

مرسدس بنز EQE شاسی بلند
EQE شاسی بلند

مرسدس بنز EQE شاسی بلند جدیدترین محصول کمپانی مرسدس بنز است که به تازگی معرفی شده و همان سبک طراحی ثابت برقی های بنز را دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

شاسی بلندهای لوکس مرسدس بنز در دهه های اخیر بسیار پرطرف‌دار بوده اند و با برقی سازی خودروها در جهان، کمپانی بنز می خواهد روند خود را در این رده هم حفظ کند. سری EQ به عنوان جایگزین برقی تمام کلاس های مرسدس رو به گسترش است و حالا مدلی جدید به این سری اضافه شده است تا سبد کامل تری را برای برقی های بنز داشته باشیم. اولین تلاش مرسدس بنز برای ورود به سگمنت کراس اوورهای برقی مدل EQC بود که در واقع، جایگزین برقی GLC محسوب می شد. آلمانی ها حتیا همزاد برقی GLS را با نام EQS شاسی بلند معرفی کردند و حالا نوبت به کراس اووری رسیده است که میان این دو رده قرار بگیرد.

پلتفرم و ابعاد مرسدس بنز EQE شاسی بلند

مرسدس بنز EQE شاسی بلند
EQE شاسی بلند

همان طور که انتظار می رفت، همان خط طراحی و مهندسی را در این خودرو داریم که پیش تر در سدان EQE، سدان EQS و شاسی بلند EQS دیده می شد. مرسدس بنز EQE شاسی بلند براساس پلتفرم برقی و اختصاصی مرسدس بنز موسوم به EVA2 ساخته شده و این همان پلتفرمی است که در خودروهای مذکور هم به کار رفته بود. برای این خودرو نسخه های ۳۵۰ پلاس، ۳۵۰ ۴Matic ،۵۰۰ و نسخه اسپرت AMG در نظر گرفته شده و قرار است این خودرو در کارخانه آلبامای مرسدس بنز در آمریکا تولید شود و این یعنی اولین بازار هدف این خودرو بازار آمریکای شمالی خواهد بود. زمان ورود به بازار در سال آینده است و این خودرو با مدل ۲۰۲۴ به بازار می آید. رقبای مستقیم این کراس اوور تمام برقی تسلا مدل Y، ب ام و iX و سنخه جدید آئودی E-Tron خواهند بود و این یعنی رقابت سختی در این سگمنت خواهیم داشت.

پلتفرم EVA2 یک پلتفرم منعطف و یا ماژولار است. این یعنی خودروهایی در کلاس های مختلف و با ابعاد مختلف می توانند براساس این پلتفرم تولید شوند. مرسدس بنز EQE شاسی بلند براساس این پلتفرم فاصله محوری ۳,۰۳۰ میلی متری دارد و طول این خودرو به ۴,۸۶۴ میلی متر می رسد. جالب است بدانید نسخه سدان هم طول بیش تر داشت و هم فاصله محوری در آن کشیده تر بود، اما در بحث ارتفاع با ۱,۶۸۶ میلی متر، طبیعتاً ارتفاع بیش تری را در این کراس اوور می بینیم.

طراحی مرسدس بنز EQE شاسی بلند

مرسدس بنز EQE شاسی بلند

اگرچه طراحی این کراس اوور بسیار نزدیک به EQS و EQE است، اما در جزییات تفاوت هایی دیده می شود. در این خودرو نسبت به EQS شاسی بلند طراحی چراغ و جلوپنجره مشکی ساده تر انجام شده و شکل طراحی شیشه جلو با EQS کراس اوور متفاوت است. طراحی کاپوت هم دیگر حالت منحنی سدان های سری EQ را ندارد و پیچیدگی های طراحی نسبت به نسخه های سدان بسیار کم تر شده است. در کل، طراحی این خودرو بسیار شبیه به دیگر خودروهای برقی بنز است اما سادگی بیش تری دارد و بسیار معمولی تر است. همچنین این را هم در نظر داشته باشید با ساده شدن طراحی احتمالاً ضریب درگ افت کرده است و دیگر مثل نسخه سدان با بدنه فوق آیرودینامیک طرف نیستیم.

مرسدس بنز EQE شاسی بلند

رینگ های ۲۱ اینچی به صورت استاندارد برای مرسدس بنز EQE شاسی بلند ارائه می شوند و رینگ های ۲۲ اینچی به صورت آپشنال قابل سفارش هستند. دور این رینگ ها تایرهای مخصوص میشلن را داریم که مختص به خودروهای برقی و با توجه به گشتاور آن ها طراحی شده اند. در نسخه AMG قابلیت فرمان پذیری چرخ های عقب تا ۹ درجه را داریم که باعث می شود شعاع گردش این کراس اوور کم تر شده و هندلینگ آن ارتقا یابد.

مرسدس بنز EQE شاسی بلند

در نسخه AMG به رسم دیگر نسخه های اسپرت بنز، خطوط عمودی کرومی را روی جلوپنجره می بینیم و طراحی سپر جلو و ورودی های هوای روی آن متفاوت است تا چهره ای اسپرت تر و خشن تر را در این نسخه داشته باشیم.

مشخصات فنی مرسدس بنز EQE شاسی بلند

مرسدس بنز EQE شاسی بلند

در کف این کراس اوور همان پک باتری ۹۰.۶ کیلووات ساعتی را می بینیم که در سدان EQE هم دیده می شد. براساس آن چه مرسدس بنز اعلام کرده است در دوربردترین نسخه با هر بار شارژ کامل این پک باتری می توان مسافت ۵۵۰ کیلومتر (براساس استاندارد WLTP) پیمود. این یعنی برد پیمایش ۵۰ کیلومتر از نسخه سدان کم تر شده است و دلیل این اختلاف هم تفاوت های وزنی و آیرودینامیکی بدنه است. قابلیت شارژ سریع با برق مستقیم ۱۷۰ کیلووات هم در این خودرو فراهم است و با شارژ سریع میزان شارژ در مدت ۳۲ دقیقه از ۱۰ به ۸۰ درصد می رسد. کمپانی بنز می گوید با شارژ معمولی ۲۴۰ ولت خانگی، شارژ ۱۰ تا ۱۰۰ درصد این خودرو ۹.۵ ساعت زمان می برد.

مرسدس بنز EQE شاسی بلند

در نسخه ۳۵۰+ از مرسدس بنز EQE شاسی بلند یک پیشرانه برقی را سوار بر محور عقب داریم که توان تولید نهایت قدرت ۲۸۸ اسب بخار و نهایت گشتاور ۵۶۵ نیوتن متر را دارد. در نسخه ۳۵۰ ۴Matic پیشرانه دیگری روی محور جلو قرار می گیرد که با اضافه شدن آن نهایت قدرت ثابت می ماند، اما نهایت گشتاور به ۷۶۴ نیوتن متر می رسد. در نسخه قوی تر که با نام EQE 500 شناخته می شود دو پیشرانه سوار بر دو محور داریم که سیستم تمام چرخ محرک را رقم می زنند و توان تولید نهایت قدرت ۵۳۶ اسب بخار و نهایت گشتاور ۸۵۸ نیوتن متر را دارند.

مشخصات نسخه جذاب AMG

مرسدس بنز EQE شاسی بلند

اگر به دنبال قدرت هستید بدون شک باید سراغ نسخه AMG از مرسدس بنز EQE شاسی بلند بروید. پیشرانه های برقی مخصوص به همراه مهندسی تیم AMG باعث شده است تا در نسخه استاندارد AMG دو پیشرانه برقی توان تولید نهایت قدرت ۶۱۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۹۵۰ نیوتن متر را داشته باشند. برای این نسخه می توان پکیج AMG پرفورمنس را سفارش داد که با آن نهایت قدرت به ۶۷۷ اسب بخار و نهایت گشتاور به ۱۰۰۰ اسب بخار می رسد. با این قدرت و گشتاور خیره کننده، شتاب‌گیری در ۳.۴ ثانیه انجام می شود و نهایت سرعت خیره کننده ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت را برای این کراس اوور داریم. البته در نسخه ای که پکیج پرفورمنس به کار نرفته است، شتاب‌گیری در ۳.۷ ثانیه رقم می خورد و نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است.

مرسدس بنز EQE شاسی بلند

نسخه AMG از مرسدس بنز EQE شاسی بلند مجهز به سیستم تعلیق فعال بادی مخصوصی است که تنظیم تعلیق را انجام می دهد تا بهترین عملکرد را به خصوص در پیچ ها با این شاسی بلند برقی داشته باشیم. این نخستین محصول برقی از مرسدس بنز است که سیستم تعلیقی به این دقت و با این تکنولوژی را دارد و امید آن می رود با آن سواری بسیار بهتری را در محصولات برقی جدید ببینیم. ترمزهای استیل با کلیپرهای ۶ پیستونه در جلو و تک پیستونه در عقب به صورت استاندارد روی این خودرو نصب هستند و البته می توان روتورهای کربن کامپوزیت جلو را برای ترمزگیری بهتر به صورت آپشن برای این شاسی بلند برقی سفارش داد.

کابین مرسدس بنز EQE شاسی بلند

کابین مرسدس بنز EQE شاسی بلند

داخل کابین برای ما تازگی ندارد، چراکه این همان طراحی‌ای است که قبل تر در دیگر محصولات سری EQ دیده بودیم. صفحه نمایش ۱۲.۸ اینچی در وسط به صورت استاندارد سیستم اطلاعات و سرگرمی را در دسترس قرار می دهد و یک صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی جلوآمپر دیجیتال را نمایش می دهد. در نسخه فول یک صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی لمسی دیگر هم در قسمت جلوی شاگرد اضافه می شود که مجموعه این صفحه نمایش ها در نسخه فول با نام هایپر اسکرین شناخته می شود که قبلاً در EQS هم دیده بودیم. در نسخه AMG گرافیک اسپرت خاص و برخی تنظیمات اسپرت به سیستم اضافه می شود و برای اولین بار در مرسدس بنز EQE شاسی بلند مالک خودرو می تواند تصویر پس زمینه مورد نظر خود را روی سیستم بارگذاری کند تا زمانی که سیستم غیر فعال است، تصویر انتخابی خود را روی این هایپر اسکرین داشته باشد.

کابین مرسدس بنز EQE شاسی بلند

درون کابین مرسدس بنز EQE شاسی بلند به دلیل بالاتر قرار گرفتن کابین و صندلی ها، راحتی بیش تری را در ردیف اول و دوم داریم و فضای پا و سر بهتر از نسخه سدان است. در این خودرو به دلیل بزرگ تر شدن پنجره ها و شکل مربعی آن ها فضای روشن تر و دلنشین تری را به خصوص در عقب داریم. در قسمت بار فضای کم تری را نسبت به رقبا می بینیم و در این قسمت مرسدس بنز ضعیف عمل کرده است. البته فضا در حالت خوابیده صندلی ها از آئودی E-Tron بیش تر است، اما باز هم نسبت به باقی رقبا فضای کم تری می بینیم.

مرسدس بنز EQE شاسی بلند

مرسدس بنز می گوید که مرسدس بنز EQE شاسی بلند در نیمه نخست سال آینده به بازار می آید و نسخه AMG چند ماه بعد از عرضه نسخه های اولیه وارد بازار خواهد شد. قیمت این خودرو هنوز مشخص نیست، اما انتظار می رود محدوده قیمتی ۷۵ تا ۱۲۰ هزار دلار را برای این کراس اوور تمام برقی در نسخه های مختلف داشته باشیم.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

منبع: Motor1

(تصاویر استفاده شده در این خبر مختص به نسخه AMG است.)

مرسدس بنز EQE شاسی بلند در نسخه پایه چه مشخصات فنی‌ای دارد؟

در نسخه ۳۵۰+ از مرسدس بنز EQE شاسی بلند یک پیشرانه برقی را سوار بر محور عقب داریم که توان تولید نهایت قدرت ۲۸۸ اسب بخار و نهایت گشتاور ۵۶۵ نیوتن متر را دارد.

مرسدس بنز EQE شاسی بلند در نسخه AMG چه مشخصات فنی‌ای دارد؟

در نسخه استاندارد AMG دو پیشرانه برقی توان تولید نهایت قدرت ۶۱۷ اسب بخار و نهایت گشتاور ۹۵۰ نیوتن متر را داشته باشند. برای این نسخه می توان پکیج AMG پرفورمنس را سفارش داد که با آن نهایت قدرت به ۶۷۷ اسب بخار و نهایت گشتاور به ۱۰۰۰ اسب بخار می رسد.

عملکرد فنی مرسدس بنز EQE شاسی بلند در در نسخه AMG چگونه است؟

با این قدرت و گشتاور خیره کننده، شتاب‌گیری در ۳.۴ ثانیه انجام می شود و نهایت سرعت خیره کننده ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت را برای این کراس اوور داریم. البته در نسخه ای که پکیج پرفورمنس به کار نرفته است، شتاب‌گیری در ۳.۷ ثانیه رقم می خورد و نهایت سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است.

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.