سیستم تعلیق فعال یا Active Suspension چگونه کار می کند؟

سیستم تعلیق فعال
یکی از مهم ترین قسمت های طراحی در خودرو، طراحی سیستم تعلیق (Suspension) خودروست، از این رو تحقیقات زیادی بر روی این سیستم صورت گرفته و در طول زمان تغییرات زیادی در این سیستم مشاهده کردیم.
طراحی این سیستم براساس ترکیب جرم (Mass)، فنر (Coil-Spring) و دمپر (Shock-Absorber or Damper) است که یک سیستم ساده ارتعاشاتی محسوب می شود.
سیستم تعلیق فعال
در طی این سال ها دو جزء جرم و فنر تقریباً مانند روز اول ماندند و تغییر نکردند، و همه این پیشرفت ها در سیستم تعلیق به دمپر یا کمک فنر مربوط می شود، از این رو شرکت های خودروسازی وقت و هزینه بسیاری صرف تحقیق و توسعه در بهبود دمپرها می کنند.
طرز کار سیستم تعلیق فعال این گونه است که با دریافت اطلاعاتی (Data) از سنسورها و دوربینی که در پشت آینه وسط تعبیه شده است، ناهمواری های سطح جاده را تشخیص می دهد و باتوجه به آن ها دستوراتی را به دمپر هر چرخ می دهد و میزان سفتی هر کدام را مشخص می کند.
سیستم تعلیق فعال
اکنون این موضوع مطرح می شود که تغییر سفتی دمپر چگونه میسر می شود؟ پاسخ به این پرسش بستگی به نوع دمپر و نوع سیال موجود در آن دارد. به طور کلی اکثراً در دمپرها از سه نوع سیال استفاده می شود؛ هوا (Pneumatic)، روغن (Hydraulic) و سیال مغناطیسی (Magneto-Rheological Fluid).
در نوع نیوماتیک با تزریق هوای بیش تر به محفظه هوا، به سفتی و سختی آن اضافه می شود.
سیستم تعلیق فعال
در نوع دوم با افزایش فشار روغن درون دمپر، بر صلبیت سیستم تعلیق افزوده می شود.
سیستم تعلیق فعال
در نوع سوم، تغییر در انعطاف پذیری سیستم تعلیق با استفاده از الکترومغناطیس و سیالی که با جریان الکتریسیته میزان سفتی و نرمی آن تغییر می کند، انجام می شود.
سیستم تعلیق فعال
به این صورت که درون این سیال ذرات ریز فلز قرار دارد و با برقرار شدن جریان در سیال، ویسکوزیته (Viscosity) یا گرانروی سیال تغییر می کند.
سیستم تعلیق فعال
کامپیوتر خودرو با تشخیص وضعیت جاده و حالت رانندگی، که توسط راننده مشخص می شود، میزان سفتی هر دمپر را تنظیم می کند و هنگام عبور از ناهمواری های سطح جاده، هر دمپر سفتی مخصوص به خود را دارد و برتری سیستم تعلیق فعال نیز به همین تفاوت مربوط می شود. حالت رانندگی در خودروهای با سیستم تعلیق ساده فقط بر عملکرد گیربکس تأثیر می گذارد، مثلاً در حالت اسپرت (Sport)، جعبه دنده اتوماتیک در دور موتورهای بالاتری دستور به تعویض دنده می دهد، اما در خودروهایی با سیستم تعلیق فعال، حالت رانندگی افزون بر عملکرد جعبه دنده بر عملکرد سیستم تعلیق هم تأثیر می گذارد.
سیستم تعلیق فعال
به این صورت که در حالت اسپرت یا دینامیک (Dynamic) با افزایش صلبیت سیستم تعلیق، از نوسانات خودرو کم می شود و این سفتی بر شتاب گیری خودرو تأثیر مثبت دارد. در حالت کامفورت (Comfort) با افزایش انعطاف پذیری در سیستم تعلیق، سرنشینان احساس آسایش بیش تری می کنند و اگر در این حالت از مسیری ناهموار عبور کنیم، نسبت به سیستم های تعلیق ساده شاهد تفاوت زیادی در سواری خودرو هستیم و از کوبش های محسوس در کابین خودرو بسیار کم می شود. البته در دمپرهای نیوماتیکی یا گازی وقتی حالت رانندگی در وضعیت کامفورت تنظیم می شود، ممکن است از ارتفاع خودرو کم شود.
این تکنولوژی در شرکت های خودروسازی مختلف نام خاصی دارد:
Acura Active Damper System
Audi Adaptive Damping Suspension
سیستم تعلیق فعال
BMW Adaptive Drive with Variable Damper Control
Buick Continuous Damping Control Active Suspension
Cadillac Magnetic Ride Control Adaptive Suspension
Dodge Adaptive Damping Suspension
Ford Adaptive Suspension
Genesis Adaptive Control Suspension
GMC Magnetic Ride Control Adaptive Suspension
Infiniti Dynamic Digital Suspension
Jeep Adaptive Damping Suspension
Land Rover Adaptive Dynamics with advanced MagneRide
Mercedes-Benz Active Suspension
سیستم تعلیق فعال
Porsche Active Suspension Management
Toyota Adaptive Variable Suspension
Volkswagen Dynamic Chassis Control
Volvo FOUR-C Active Chassis

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

محمد جبارزاده شیاده / کارشناسی مهندسی مکانیک

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.