جایگزین های پراید؛ داتسون GO

داتسون GO
به احتمال زیاد در روزهای گذشته این خبر را شنیده اید که تیراژ تولید «پراید» کاهش پیدا کرده است و با آغاز سال ۱۳۹۹، دیگر این خودروی پرفروش در «سایپا» تولید نخواهد شد. اما آیا قرار است پراید جایگاهش را به خودرویی دیگر بدهد؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

این مسئله همیشه میان کارشناسان صنعت خودرو مطرح بوده و خروج پراید از خط تولید سایپا، موافقان و مخالفان زیادی داشته است. موافقان با خروج پراید معتقدند این خودروی اقتصادی دیگر نمی تواند با استانداردهای روز هماهنگ شود و عمر مفید آن سال های سال است که برای تولید تمام شده است. مخالفان با خروج پراید نیز می گویند با این که این خودرو در کف استانداردهای کنونی قرار دارد و با اجباری شدن استانداردهای جدید با مشکل مواجه می شود، اما می توان دوباره پراید را با استانداردهای جدید هماهنگ کرد و همچنان این خودرو را به عنوان ارزان ترین خودروی بازار ایران در اختیار مشتریان گذاشت. اما آنچه میان نظرهای موافقان و مخالفان مشترک بود، نیافتن جایگزینی برای پراید با قیمت مشابه و یا در بازه رقابتی آن است.
در تمام این سال ها که حرف از توقف تولید پراید بود و موافقان و مخالفان نظرها و دلایل خود را در رسانه ها منتشر می کردند، شرکت سایپا تحقیقات و بازارسنجی هایی را برای آوردن خودرویی به عنوان جایگزین پراید شروع کرده بود که تا پیش از آغاز تحریم های آمریکا ادامه داشت. یکی از خودروهایی که برای جایگزینی با پراید به سایپا آمد و بررسی های مختلفی بر روی آن انجام شد، «داتسون GO» بود. خودرویی که از سال ۲۰۱۴ توسط گروه «رنو – نیسان» به بازار جهانی معرفی شده و تا امروز عرضه در بازارهایی چون هند، نیوزلند و اندونزی را تجربه کرده است. در حال حاضر تولید رسمی داتسون GO در هند و اندونزی ادامه دارد و این خودرو در خطوط تولید نیسان نیز مونتاژ می شود.
اکنون در نخستین سلسله گزارش های «جایگزین های پراید» به سراغ داتسون GO رفته ایم و می خواهیم ببینیم اگر شرایط تولیدش در کشور وجود داشت، آیا می توانست جایگزین مناسبی برای پراید باشد؟

لازم به ذکر است، شما مخاطبان اسب بخار می توانید ویدیوی معرفی داتسون GO، چانگان بنی و رنو کویید را به عنوان جایگزین های پراید، با کلیک بر روی لینک تماشا نمایید.


ویژگی های فنی داتسون GO چه گونه است؟

داتسون GO
همان طور که می دانید، نشان داتسون از جمله خودروسازان قدیمی ژاپن در بازار جهانی شناخته می شود که مالکیت آن برای کمپانی «نیسان» و گروه رنو – نیسان است. GO خودرویی اقتصادی از این خودروساز ژاپنی است که واحد مهندسی مستقر در هند گروه رنو – نیسان آن را طراحی نموده اند. بنابراین بدیهی است که از نظر مهندسی اشتراک هایی میان داتسون GO و دیگر خودروهای این گروه خودروسازی وجود داشته باشد. این خودرو به پیشرانه ۱٫۲ لیتری ۳ سیلندر ۱۲ سوپاپ مجهز است که با کد فنی HR12DE در محصولات نیسان شناخته می شود. پیشرانه داتسون GO در نمونه های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ می توانست تا ۶۷ اسب بخار را با گشتاور ۱۰۴ نیوتن متر تولید کند. اما در نمونه های ۲۰۱۹ این پیشرانه با بهینه سازی برای GO همراه شد و قدرت آن به ۷۷ اسب بخار ارتقا پیدا کرد. اگر به فن آوری موجود در این پیشرانه دقت کنید، متوجه می شوید که به مراتب مهندسی به روزتر و دقیق تری در بخش نیروی محرکه داتسون GO به نسبت پراید سایپا وجود دارد. البته نمونه به روزشده پیشرانه پراید با حجم ۱٫۳ لیتر و ۴ سیلندر می تواند ۷۱ اسب بخار را با گشتاور ۱۰۸ نیوتن متر تولید کند. این اعداد نشان می دهد که پیشرانه ۸ سوپاپ پراید قدرت بیش تری را نسبت به داتسون GO مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ تولید می کند. البته همان طور که اشاره شد، فن آوری پیشرانه پراید به مراتب پایین تر از پیشرانه داتسون GO است و نمونه بارز آن وجود ۲ سوپاپ به ازای هر سیلندر در پراید است و در داتسون GO، چهار سوپاپ به ازای هر سیلندر دیده می شود.
داتسون GO
وزن داتسون GO در نسخه پایه ۷۹۵ کیلوگرم است و نمونه های کامل آن نیز وزنی کم تر از ۹۰۰ کیلوگرم را تجربه می کنند. اما وزن پراید هاچ بک یا همان سایپا ۱۱۱ حدود ۹۰۵ کیلوگرم است. فاصله محوری پراید ۲۳۴۵ میلی متر است و این عدد در داتسون GO، پنج میلی متر بیش تر است. اما جالب است بدانید که در بررسی های عملی، فضای کابین پراید به مراتب کاربردی تر و جادارتر از داتسون GO است. اما در بحث فضای صندوق، تا حدی این خودروی هندی – ژاپنی وضعیت بهتری نسبت به پراید هاچ بک دارد.
جعبه دنده داتسون GO مانند پراید از نوع ۵ دنده دستی است و در نمونه فول آپشن و جدید این خودروی اقتصادی، جعبه دنده اتوماتیک CVT ایکس ترونیک نیز دیده می شود. در بحث فن آوری جعبه دنده شاهد هستیم که حتا در نمونه دستی GO، فن آوری جدیدتری نسبت به پراید ارتقایافته (X100) سایپا وجود دارد.
در بررسی های جهانی از داستون GO اعلام شده که هماهنگی قابل قبولی میان پیشرانه و جعبه دنده وجود دارد و به دلیل وزن کم این خودرو، توان حرکتی به نسبت خوبی را در نمونه دنده ای آن می بینیم.


ایمنی داتسون GO در چه سطحی است؟


اگر به صفحه رسمی داتسون GO در ویکی پدیا مراجعه کنید، به سندی جالب برخواهید خورد. داتسون GO پس از آغاز عرضه، عازم تست تصادف Global NCAP شد و در بررسی های مختلف نتوانست هیچ کدام از استانداردهای ایمنی را پشت سر بگذارد و با صفر ستاره ایمنی در آزمایش های این مؤسسه معتبر مردود شد. پس از انتشار این نتیجه، «مکس موسلی» مدیرعامل استانداردهای NCAP که در FIA هم صاحب کرسی بوده است، نامه ای را برای «کارلوس گون» مدیر وقت گروه رنو – نیسان ارسال کرد و در آن نامه از او خواست تولید داتسون GO را متوقف کند!
دلیل این که داتسون GO در نخستین تست تصادف صفر ستاره ایمنی را دریافت کرد، مهندسی سازه سطح پایین این خودرو بود. جالب است بدانید که این نتیجه بسیار ضعیف از سوی مهندسان طراح داتسون GO پیش بینی شده بود، به این دلیل که آن ها به دنبال محصولی با استانداردهای هند بودند. لازم به ذکر است که استانداردهای جاده ای و ایمنی کشور هند بسیار ضعیف است و دستورالعمل و الزام خاصی در بحث ایمنی برای خودروسازان وجود ندارد. بنابراین ضعیف ترین خودروهای جهان در بحث ایمنی برای کشور هند ساخته می شوند. تا همین چند سال پیش، آینه کناری سمت شاگرد در بیش تر خودروهای بازار هند وجود نداشت و نهاد نظارتی این کشور هم حضور آینه کناری را برای خودروهای ساخت هند اجباری نمی دانست! داتسون GO در ابتدا بدون کیسه هوا و ترمز ABS عرضه می شد. اما پس از اعلام نتایج تست تصادف آن، امکان سفارش کیسه های هوای راننده و سرنشین فراهم شد و مشتریان می توانستند ترمز ABS و EBD را به صورت آپشن برای این خودرو انتخاب کنند. اما در نمونه های جدید داتسون GO، کیسه هوای راننده به صورت استاندارد وجود دارد و در بیش تر نمونه ها ترمز ABS، EBD و BA دیده می شود. جالب است بدانید که به گفته منابع خارجی، این خودرو با دو کیسه هوا و سفارش گذاری سیستم کنترل پایداری، همچنان نتوانسته مجوز تردد در اکثر نقاط جهان را به دست آورد و کم تر از ۱٫۵ ستاره ایمنی را بر اساس استانداردهای موجود دارد.
شاید باور آن سخت باشد که داتسون GO در بحث ایمنی به مراتب ضعیف تر از پروژه X100 سایپا و یا همان پرایدهای جدید باشد. در حال حاضر دو کیسه هوا و ترمز ABS به صورت استاندارد بر روی پراید نصب می شود. با این که پرایدهای ارتقایافته در مراکز مختلف تست ایمنی حضور پیدا کردند، اما هیچ گاه سایپا نتایج این تست ها را در اختیار رسانه ها قرار نداد. اگر از نگاه مهندسی به سازه دو خودرو نگاه کنیم، وجود ضربه گیرهای بیش تر در اسکلت پراید و همچنین ستون های سه لایه و تخلیه نیروی ضربه در نقاط بیش تر شاسی این خودرو نشان می دهد که پراید از داتسون GO در بحث ایمنی قوی تر است.


قیمت و امکانات داستون GO چه گونه است؟

داتسون GO
داتسون GO با تیپ های مختلفی در بازار هند عرضه شده است. در حال حاضر نمونه پایه این خودرو با یک کیسه هوا قیمتی نزدیک به ۵ هزار دلار دارد. این نمونه فاقد برف پاک کن شیشه عقب، رادیو، ترمز ضد قفل پیشرفته، سامانه ضد سرقت (ایموبلایزر)، رینگ آلومینیومی و… است. حتا آینه های کناری داتسون GO که دستی است، باید از بیرون خودرو تنظیم شود و سامانه فرمان هیدرولیک و یا کمکی برقی در نمونه های ساده نیز دیده نمی شود و سیستم تهویه آن فاقد کولر است.


شما می توانید با هزینه حدود ۷ هزار دلار داتسون GO را با دو کیسه هوا، سیستم تهویه کولر، برف پاک کن عقب، ترمز ABS، EBD و BA، فرمان کمکی برقی، سامانه ضد سرقت و سیستم صوتی رادیو خریداری کنید و با اندکی هزینه بیش تر، شیشه های عقب برقی را هم در این هاچ بک اقتصادی داشته باشد. هنگامی که شما هزینه فراتر از ۸ هزار دلار را برای داتسون GO می پردازید نمایش گر لمسی، سنسور پارک و دوربین عقب، سیستم کنترل پایداری و رینگ آلومینیومی به خودروی تان اضافه می شود.
اکنون اگر بهای کارخانه ای پراید هاچ بک را با دلار ۱۱ هزار تومانی محاسبه کنیم به ارزش ۳۶۰۷ دلار خواهیم رسید و اگر معیار ارزی مان را بر اساس دلار نیمایی قدیم ۸ هزار تومانی بگذاریم، ارزش جهانی سایپا ۱۱۱ حدود ۴۹۶۰ دلار خواهد بود. اما اگر بخواهیم قیمت بازار آزاد پراید را با این دو نرخ ارز محاسبه کنیم، با توجه به میانگین قیمت ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی برای سایپا ۱۱۱ مدل ۱۳۹۸ به ارزش ۴۲۲۷ و ۵۸۱۲ دلار خواهیم رسید.


فهرست امکانات سفارشی داتسون GO:

کیسه هوای شاگرد
قابلیت بالا و پایین بردن شیشه درِ شاگرد از روی درِ راننده
شیشه های عقب برقی
ترمز دستی میان دو صندلی جلو
آینه های جانبی برقی
آینه های جانبی دستی با قابلیت تنظیم از داخل کابین
کولر
رادیو
نمایشگر لمسی
سنسور پارک و دوربین عقب
عقربه دور موتور
برف پاککن شیشه عقب
تنظیم برقی ارتفاع چراغ های جلو
رینگ آلومینیومی
سامانه ضد سرقت
ترمز ABS، EBD و BA
سیستم کنترل پایداری
فرمان کمکی برقی
دستگیره های کرومی
طاقچه عقب


نتیجه گیری:

داتسون GO
داتسون GO خودرویی است که مواد ساخت بخش های مختلف آن کیفیت بیش تری نسبت به پراید دارد. به عنوان مثال قطعات نیروی محرکه این خودروی اقتصادی باکیفیت تر و به روزتر از سایپا ۱۱۱ است. GO طراحی به روزتری دارد و از نگاه بسیاری جذاب تر از پراید دیده می شود.
اما نباید فراموش کنیم که چرا پراید به پایان عمر خود در خطوط تولید سایپا رسیده است؛ عدم انطباق این خودرو با استانداردهای روز و قواعد ایمنی، فن آوری قدیمی و کم ارزش شدن آن نسبت به قیمتش از جمله دلایلی است که کارشناسان برای خروج نمونه های مختلف پراید از خط تولید سایپا اعلام می کنند. پس باید خودرویی جایگزین پراید شود که حداقل در این سه بحث جایگاه بالاتری نسبت به آن داشته باشد. بنابراین داتسون GO نمی تواند گزینه مناسبی به عنوان جایگزین پراید در سایپا به حساب آید زیرا در بحث استاندارد و ایمنی حتا از پراید ضعیف تر ظاهر می شود و در بیش تر تیپ های آن، به غیر از فن آوری نیروی محرکه هیچ معیار به روزی وجود ندارد. از سویی اگر قرار باشد داتسون GO با امکانات مشابه به پراید هاچ بک به بازار ایران بیاید، باید به سراغ نمونه ۷ هزار و ۵۰۰ دلاری آن برویم و حتا اگر داخلی سازی باعث کاهش قیمت تمام شده آن شود، با توجه به فرمول های موجود نمی توان به بهایی کم تر از ۶ هزار و ۴۰۰ دلار در فروش کارخانه ای رسید. اگر این عدد را هم ملاک ارزش کارخانه ای داتسون GO تولیدی در کشور بدانیم، با تفاوت قیمت ۳۰ تا ۷۰ درصد نسبت به پراید بر اساس معیار ارزی مختلف طرف خواهیم بود.
پس می توان نتیجه گرفت که در کنار وجود ضرب العجل برای خروج پراید از خط تولید سایپا، باید گزینه ای مناسب و بهتر از آن وارد خط تولید سایپا شود و جایگزینی از میان محصولات داخلی برای پراید پیدا شود. همچنین باید تأکید کرد که نبود نسخه های بهتر و هم قیمت با پراید سایپا در بازار جهانی، نباید دلیلی برای به تأخیر افتادن خروج پراید از خط تولید شود و با راهکارهای مناسب باید به سراغ گزینه ای منطقی به جای پراید بود تا همچنان خودرویی ارزان قیمت اما با ایمنی بیش تر و استانداردهای به روزتر در کشور تولید گردد.


گالری تصاویر داتسون GO موجود در سایپا:


گالری تصاویر نسخه های آپشنال داتسون GO فیس لیفت:

پایگاه خبری اسب بخار
عکس های تولیدی: عرفان حمیدی

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.