تولید برخی خودروها دوباره در گروه سایپا آغاز شد + آمار تولید مهر ۹۸

خصوصی سازی صنعت خودرو ظرف 3 سال؛ طرحی برای شکست خوردن
به تازگی بر اساس مدارک منتشر شده در سامانه «کُدال»، می توان متوجه شد که تا حدی شرایط تولید برخی خودروها در «سایپا» و «پارس خودرو» تغییر کرده است. با اینکه تولید برخی خودروها در ماه های قبل متوقف شده بود، اما حال می بینیم که تا حدودی روند مونتاژ آن ها ادامه دارد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

در ماه های گذشته شاهد بودیم که بر اساس آمار تولید منتشر شده از جانب وزارت صمت و سامانه کدال، تولید سایپا آریو (زوتی Z300 یا همان S300) در کارخانه «بن رو» متوقف شده بود. اما شاهد هستیم که در مهر ۹۸ دوباره تولید این سدان چینی آغاز شده و سایپا توانسته تا در ماه گذشته ۱۴۴ دستگاه آریو مونتاژ کند. این در حالی است که سایپا در شش ماهه نخست سال جاری تنها ۱۲۰ دستگاه از این خودرو را به مرحله تولید رسانده بود و حال دوباره بعد از چند ماه وقفه، مونتاژ زوتی آریو دوباره آغاز شده است.
همچنین چانگان CS35 که در سایپا کاشان به تولید می رسد، به خاطر افت تیراژ نسبت به سال های گذشته این احتمال را در رسانه ها ایجاد کرده بود که در آینده نزدیک با توجه به مشکلات تحریم و موانع جا به جایی ارز به کشورهای دیگر، چانگان هم از بازار ایران خارج شود. اما نکته قابل توجه اینجاست که با وجود افت تولید نسبی این کراس اوور چینی در کاشان، همچنان مونتاژ این خودرو با تیراژ چند صد دستگاه در ماه انجام می شود. آمار رسمی نشان می دهد که سایپا در مهر ماه گذشته ۸۱۲ دستگاه چانگان CS35 تولید کرده است.
اما همان طور که پیش تر اعلام شده بود، با توجه به اتمام قرارداد میان سایپا و کمپانی کیا دیگر مونتاژ سراتو در این کارخانه انجام نمی شود و برای دومین ماه پی در پی، تولید این سدان کره ای در مهر ۹۸ نیز صفر اعلام شده است.
با نگاهی به آمار تولید شرکت پارس خودرو به عنوان یکی از زیر مجموعه های گروه سایپا، می بینیم که همچنان عدم تولید محصولات رنو در این کارخانه ادامه دارد. بر اساس اطلاعات موجود پارس خودرو در شهریور و مهر ۹۸ هیچ محصولی از رنو را تولید نکرده است. این در حالی است که ایران خودرو همچنان تعدادی از مجموعه قطعات منفصله و CKD رنو را در انبار دارد و در مهر ماه گذشته تعدادی از خانواده تندر ۹۰ را تولید نموده است.
از سویی دلیل اعلام تیراژ صفر دستگاه برای پیکاپ ریچ در فهرست پارس خودرو، تغییر خط تولید این خودروی کار و تجاری چینی است. چندی پیش شاهد آن بودیم که ریچ به جمع محصولات شرکت زامیاد پیوست و به طور کل از پارس خودرو خداحافظی کرد.
در بخشی دیگر از فهرست وضعیت تولید پارس خودرو در ۷ ماهه نخست سال جاری، می بینیم که همچنان تولید آزمایشی خانواده کوییک در این شرکت ادامه دارد و احتمالا در هفته های جاری، تولید «کوییک آر» نیز با تیراژ انبوه در پارس خودرو آغاز می شود.
اما یکی از نکات جالب آمار تولید منتشر شده از جانب کدال و وزارت صمت این است که پارس خودرو در شش ماه نخست سال جاری تنها ۸۴ دستگاه از محصولات برلیانس را در کارخانه خود تولید کرده و حتی در مرداد ۹۸، هیچ تولیدی را برای برلیانس H200 و H300 ثبت ننموده است. ولی در ماه گذشته ۱۰۹ دستگاه برلیانس در پارس خودرو تولید شده و برای همین برخی احتمال می دهند که شاید دوباره تولید محدود خودروهای برلیانس آغاز شده باشد. البته که در سال های گذشته و پیش از تحریم، این شرکت ماهانه چند هزار دستگاه از محصولات خانواده برلیانس را تولید می کرد و حال آمار تولید ۱۰۹ دستگاه در مقایسه با گذشته آنچنان به چشم نمی آید. اما به هر حال تولید بیش از ۱۰۰ دستگاه برلیانس در مهر ۹۸ به نوعی خبر از رشد تولید این خودرو در گروه سایپا می دهد. ولی با این وجود سایپا و پارس خودرو خبری در خصوص امکان تولید مجدد محصولات برلیانس اعلام نکرده اند و شاید تولید انجام شده در مهر ماه مربوط به آخرین قطعات منفصله سری H200 و H300 این نشان چینی باشد.

آمار تولید خودذو

آمار تولید خودذو

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.