بررسی بی وای دی F3 دنده ای؛ نخستین سدان خودروسازی کارمانیا

بررسی بی وای دی F3 دنده ای؛ نخستین سدان خودروسازی کارمانیا
بی وای دی F3 دنده ای، سدان اقتصادی خودروسازی ” کارمانیا ” شناخته می شود. این خودرو با آخرین تغییرهای ظاهری به بازار ایران آمده است. اما فرآیند عرضه آن به نسبت طولانی بوده و اکنون تولید این خودرو به طور موقت متوقف شده است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

خبرها حاکی از آن است که در هفته های آینده بی وای دی F3 دنده ای دوباره به خط تولید کارمانیا باز می گردد و به زودی نسخه اتوماتیک آن با ویژگی های بیش تر در اختیار مشتریان قرار می گیرد. برای همین این بار به سراغ بی وای دی F3 دنده ای رفته ایم که برای آزمایش های فنی و دریافت مجوزها به ایران آمده است. در این متن سعی شده تجربه دو روز رانندگی با نخستین سدان بی وای دی در ایران به شما مخاطبان منتقل شود.


حضور F3 دنده ای در ایران

بررسی بی وای دی F3 دنده ای؛ نخستین سدان خودروسازی کارمانیا
بی وای دی F3 در سال ۹۵ در نمایشگاه خودروی تهران رونمایی شد. در آن موقع قرار بود این سدان اقتصادی در نسخه دنده ای و اتوماتیک وارد بازار ایران شود، اما به دلیل عدم سازگاری جعبه دنده اتوماتیک دو کلاچه F3 با شرایط جاده ای ایران و نتیجه نامطلوب در تست های فنی، تصمیم بر آن شد که ابتدا نسخه دنده ای آن به مرحله تولید برسد و کمپانی بی وای دی هم، نسخه ای دیگر از جعبه دنده اتوماتیک خود را روی F3 برای بازار ایران نصب کند. در نهایت تابستان ۹۶ ثبت نام بی وای دی F3 دنده ای با بهایی کم تر از ۵۰ میلیون تومان آغاز شد. این خودرو پایان همان سال به مرحله تولید انبوه در کارمانیا رسید و تا آن زمان هم این شرکت، بارها پیش فروش این خودرو را انجام داد، اما دیگر با قیمت قطعی ثبت نام F3 دنده ای انجام نشد و قیمت بر اساس مبنای روز در قراردادها ذکر شده بود. در نهایت پس از چند ماه تاخیر، خودروسازی کارمانیا در مراسمی، بی وای دی F3 دنده ای را به دست مشتریان رساند. آن دسته از مشتریان که این خودرو را با قیمت قطعی ثبت نام کرده بودند، با همان بهای کم تر از ۵۰ میلیون تومان سوار بر یک سدان اقتصادی چینی شدند و آن ها که ثبت نام شان بر اساس شرایط روز بود، به دلیل تغییر بیش از ۲۷ درصد بهای ارز برای خودروسازان و ۴۲۰۰ تومانی شدن دلار دولتی، با قیمت ۶۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی برای این خودرو مواجه شدند. قیمتی که فراتر از دنا پلاس توربو بود و بسیاری به دلیل ارزان قیمت بودن F3، این سدان دنده ای را به رقیب ها ترجیح داده بودند. در نهایت به دلیل بروز برخی مشکلات ناشی از تحریم ها، تولید بی وای دی F3 دنده ای به طور موقت متوقف شد و قرار است در هفته های آتی دوباره تولید آن از سر گرفته شود، اما به دلیل عدم دسترسی خودروسازان به ارز دولتی و ارجاع آن ها به سامانه نیما، در آخرین پیش فروش کارمانیا پیش پرداخت برای ثبت نام بی وای دی F3 دنده ای، ۶۵ میلیون تومان اعلام شده است. به عبارت ساده بر اساس قانون سقف پیش پرداخت ها برای ثبت نام خودرو، در آینده نزدیک بی وای دی F3 دنده ای می تواند بهایی فراتر از ۱۱۰ میلیون تومان را در کارخانه داشته باشد. این روزها هم دلالان و فروشندگان خودرو، بهای آزاد بی وای دی F3 دنده ای صفر کیلومتر را در بازه ۱۰۵ تا ۱۱۲ میلیون تومان به مشتریان اعلام می کنند.

چرا بی وای دی F3 یک خودروی اقتصادی است؟

بررسی بی وای دی F3 دنده ای؛ نخستین سدان خودروسازی کارمانیا
شاید برای بسیاری سوال باشد که چرا یک خودروی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان در دسته محصولات اقتصادی قرار می گیرد؟ جواب منطقی و واضح این است که امروز به دلیل کم ارزش شدن ریال ایران، دیگر خرید هیچ خودرویی به آسانی گذشته نیست. حتا برای خرید یک رنو ساندرو یا سیمبل ۲۰۱۸ دنده ای با توجه به قیمت آن در بازار اروپا، روسیه و برخی کشورهای دیگر، به دلیل افزایش قیمت ارز باید هزینه ای بیش از ۱۳۰ میلیون تومان را در نظر بگیرید.
اما دلیل فنی اقتصادی بودن بی وای دی F3، سبک طراحی، ساخت، ویژگی های فنی و قیمت آن در بازار جهانی است. این خودرو مانند دیگر محصولات اقتصادی بهایی کم تر از ۱۵ هزار دلار دارد و از سویی از نظر کلاس اتاق و میزان مصرف سوخت، در سطح عادی و کم مصرف قرار می گیرد. پیشرانه بی وای دی F3 دنده ای ۱٫۵ لیتر حجم دارد که می تواند ۱۰۷ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۵ نیوتن متر تولید کند. توان این پیشرانه به وسیله جعبه دنده ۵ دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. سیستم فرمان پذیری این خودرو هیدرولیک است و نرمی قابل قبولی دارد. همچنین ترمزهای این خودرو به سامانه ABS و EBD مجهز هستند و چهار چرخ آن دیسکی است.


امکانات موجود در یک سدان اقتصادی آن هم به سبک بی وای دی!

همان طور که اشاره شد، بی وای دی F3 دنده ای خودرویی اقتصادی است، اما گاهی در این خودرو امکاناتی دیده می شود که آن چنان همخوانی با دسته اقتصادی ها ندارد. به عنوان مثال سنسور نور، استارت دکمه ای و دوربین زیر آینه جزو امکاناتی هستند که گاهی در خودروهایی غیر اقتصادی دیده می شوند. اما از آن سو می بینیم که به دلیل نبود برخی ویژگی ها مانند سیستم تهویه اتوماتیک، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، کیسه های هوای پرده ای و کناری و برخی امکانات دیگر، نمی توان به F3 لقبی جز یک سدان اقتصادی دارد. البته سانروف، تریم داخلی چرم مصنوعی، نمایش گر، رهیاب ماهواره ای، آینه های تاشوی برقی، دوربین و سنسور عقب، کامپیوتر سفر و دو کیسه هوا در بی وای دی F3 دنده ای یافت می شود. با توجه به فهرست امکاناتی که کارمانیا و بی وای دی در F3 دنده ای بازار ایران قرار داده اند، می توان گفت این خودرو در دسته محصولات اقتصادی به روز و کامل قرار می گیرد.


رانندگی با بی وای دی F3 دنده ای

بررسی بی وای دی F3 دنده ای؛ نخستین سدان خودروسازی کارمانیا
هنگامی که در بی وای دی F3 می نشینید، مواد به کار رفته در کابین این خودرو به عنوان یک محصول اقتصادی، راضی کننده است. استفاده از طرح دوخت روی داشبورد می تواند برای بسیاری افراد جذاب باشد و از سویی به کار بردن رنگ ها و طرح های مختلف در تریم داخلی خودرو تا حدی حال و هوای F3 را با دیگر خودروهای اقتصادی متفاوت کرده است. اما جنس داشبورد، چرم مصنوعی صندلی ها و بسیاری از قطعه های نصب شده در کابین را نمی توان با کیفیت یا فراتر از انتظار یک خودروی اقتصادی دانست. به عبارت ساده آن چه شما در کابین این خودرو در نگاه اول می بینید، دلسرد کننده نیست و از سویی دیگر اصول ساخت یک خودروی اقتصادی در بحث انتخاب مواد اولیه رعایت شده است. همچنین سعی شده با استفاده از قالب های یک تکه، هزینه های ساخت قطعه های بی وای دی F3 کم تر شود و همچنین بتوانند استهلاک عمری خودرو را کاهش دهند. هر چه قدر قطعه های جداگانه در کابین یک خودرو، به خصوص در محصولات اقتصادی کم تر باشد، پس از گذشت سال ها صدای کم تری در خودرو شنیده می شود. صندلی های جلو و عقب بی وای دی F3 دنده ای، ارگونومی خوبی دارند و طراحی شان نیز مناسب است. البته می شد صندلی های عقب را راحت تر از این طراحی کرد و دست کم قابلیت تا شدگی ۶۰:۴۰ و کنسول میانی عقب در آن دیده شود. صندلی های جلو به شکل دستی تنظیم می شوند و با توجه به قابلیت تنظیم ستون فرمان F3، راننده می تواند با تنظیم شش حالت دستی و دو جهت فرمان، تسلط خوبی بر خودرو داشته باشد.
هنگامی که بی وای دی F3 دنده ای را روشن می کنید، صدای خاصی وارد کابین نمی شود و چندان برتری ای نسبت به دیگر خودروهای همرده ندارد، اما به محض این که پای خود را روی پدال کلاچ فشار می دهید، می بینید که نیاز به فشار دادن نیست. این پدال به قدری نرم است که شاید بسیاری را در دقیقه های اول با مشکل رو به رو کند زیرا احساس چنین نرمی ای در پدال کلاچ در خودروهای همرده F3 دنده ای کم سابقه است. همچنین وقتی تعویض دنده را در این خودرو انجام می دهید، با فاصله کوتاه موقعیت دنده ها طرف هستید و دسته دنده نیز بسیار نرم به جای خود می رود. با چند دقیقه رانندگی، به راحتی با
بی وای دی F3 دنده ای اخت می شوید و احتمال آن زیاد است که لذت رانندگی با این خودروی اقتصادی را حس کنید. وقتی به موتور این خودرو فشار می آورید، آنچنان صدای ناهنجاری تا دور موتور ۳۸۰۰RPM در کابین شنیده نمی شود که نشان از عایق بندی قابل قبول کابین و محفظه موتور آن دارد. اما وقتی دور موتور را به حداکثر می رسانید، صدای موتور کامل درون کابین شنیده می شود. با توجه به این که شما با یک پیشرانه ۴ سیلندر طرف هستید، نمی توانید توقع صدای جذاب از آن داشته باشید و بدیهی است که هیچ موتور ۴ سیلندری نمی تواند صدای دوست داشتنی را از خود بروز دهد.
اگر اهل شتاب گیری هستید، باید بگوییم که بی وای دی F3 دنده ای به عنوان یک خودروی اقتصادی ۱٫۵ لیتری، قابل قبول ظاهر می شود. یعنی در شرایط جوی تهران می تواند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را با رعایت حداکثر پارامترهای اصولی در محدوده ۱۲ ثانیه ثبت کند. البته برخی مالکان این خودرو، شتاب F3 دنده ای را کم تر از ۱۱٫۵ ثانیه می دانند. در دنده های ۱ و ۲ هم شما می توانید شتاب خوبی را از پیشرانه ۱۰۷ اسب بخاری F3 تحویل بگیرید. اما به دلیل ضریب های سبک دنده ۳ به بعد، افت شتاب در این دنده ها قابل لمس است. البته این خودرو می تواند با شرایط اعلام شده از پس خود بر آید، اما اگر بخواهید در سرعت های متوسط رو به بالا شتاب ثانویه را در بی وای دی F3 تجربه کنید، باید بی درنگ به دنده های ۳ و حتا ۲ بروید.
یکی از نکته های مثبت بی وای دی F3 نرمی سواری و راحتی آن است. این خودرو با این که در دسته محصولات اقتصادی قرار می گیرد، اما سواری نرمی دارد. وقتی با این خودرو از روی دست اندازها و سرعت گیرها رد می شوید، بی شک متوجه این خواهید شد که به نسبت تمام رقیب ها ضربه و تکان کم تری به اتاق خودرو وارد می شود و از سویی دیگر، صدای قابل نفوذ به کابین به دلیل این چاله ها چندان زیاد نیست. نرمی سواری بی وای دی F3 یکی از دلایلی است که بسیاری این خودروی اقتصادی را به رقیب هایی همچون دنا پلاس، رنو تندر۹۰ و برلیانس H330 دنده ای ترجیح می دهند. البته این نرمی باعث شده تا حدی تکان های عرضی خودرو زیاد باشد و برخی افراد که تجربه رانندگی با این سبک خودروها را ندارند، ممکن است در فرمان دادن های ناگهانی احساس ناخوشایندی داشته باشند. با این که پایداری بی وای دی F3 دنده ای قابل قبول است و راننده خیلی سریع با میزان پایداری خودرو آشنا می شود، اما شاید بهتر بود به دلیل سیستم تعلیق ساده عقب و نرمی قابل توجه این خودرو، سامانه کنترل پایداری الکتریکی روی آن نصب می شد. با این که رقیب های نام برده F3 دنده ای هم به این امکان مجهز نیستند، اما می بینیم که نسخه اتوماتیک F3 به ESP مجهز است. پس می توان انتظار داشت که کمپانی
بی وای دی این قطعه را برای نسخه دنده ای هم قابل سفارش گذاری کند. برخی فکر می کنند کارمانیا ESP را از روی بی وای دی F3 دنده ای حذف کرده است، اما لازم به ذکر است که حتا در چین هم این خودرو در نسخه دنده ای با این آپشن عرضه نمی شود که خود جای سوال دارد!
یکی دیگر از ویژگی های بی وای دی F3 دنده ای، مصرف سوخت پایین آن است. به شکلی که بسیاری از کارشناسان و مالکان معتقد هستند، این خودرو در رده قیمتی و میان همکلاس های اش، کم ترین مصرف سوخت را دارد. وقتی با بی وای دی F3 دنده ای در شهری همچون تهران با کولر روشن حرکت می کنید و حتا در ترافیک هم می مانید، رسیدن به مصرف سوخت کم تر از ۸٫۵ لیتر هرگز کار سختی نیست. وقتی هم رانندگی عادی و کم ترافیک را با F3 در شهر داشته باشید، حتا می توانید این عدد را به ۷٫۹ برسانید. بی وای دی F3 دنده ای می تواند با کولر روشن و سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت، در جاده های کفی مصرف سوخت کم تر از ۵٫۷ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را داشته باشد که عدد خوبی است. اما در نظر داشته باشید که این خودرو تنها ۱۰۷ اسب بخار قدرت دارد و اگر قرار باشد همیشه در حالت پرفشار و شتاب گیری باشد، نمی تواند قابلیت کم مصرف بودن خود را نشان دهد و به راحتی اعدادی حدود ۱۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر را روی کامپیوتر سفر خود نشان دهد.
حال که صحبت از سیستم تهویه بی وای دی F3 دنده ای شد، باید بگوییم که پرتاب باد این سامانه دستی، خوب و تا حدی بهتر از برخی رقیب های چینی است. از سویی کولر F3 دنده ای خنکی و یکنواختی بیش تری نسبت به رنو تندر۹۰ پلاس دنده ای و دنا پلاس دارد و همین مسأله باعث می شود در هوای گرم بسیاری از استان ها، این خودرو مطلوب تر از برخی رقیب های دیگر باشد. اگر بخواهیم خیلی ساده بیان کنیم، کولر بی وای دی F3 و سیستم پرتاب باد آن بسیار قوی است، اما وجود این سیستم قوی نیاز به استفاده از توان بیش تری هم نسبت به رقیب ها دارد. برای همین بسیاری از مالکان F3 می گویند که این خودرو در سربالایی های متوسط و شدید، وقتی کولرش فعال است، نمی تواند بازدهی خوبی داشته باشد و در فشارهای ممتد به موتور، به صورت متناوب کمپرسور کولر قطع می شود. باید گفت این سبک کار سیستم های تهویه خودروهایی با حجم موتور پایین، از نگاه بسیاری مشتریان بد و غیر قابل قبول است. البته بسیاری از کارشناسان هم این اتفاق را نکته ای منفی در خودرو می دانند اما در تمام محصولات اقتصادی یا محصولاتی با پیشرانه حجم پایین، وقتی فشار به پیشرانه از حد متوسط عبور می کند و میانگین دور موتور بالا می رود، کامپیوتر خودرو برای حفظ عملکرد خودرو و کاهش فشار وارده به قطعه های فنی، کمپرسور کولر را برای لحظاتی قطع می کند.


نتیجه گیری

بررسی بی وای دی F3 دنده ای؛ نخستین سدان خودروسازی کارمانیا
بی وای دی F3 دنده ای را می توان خودرویی نرم، جادار، کم سر و صدا و راحت در رانندگی دانست. این خودرو مصرف سوخت پایینی دارد و سیستم تهویه آن قوی تر از رقیب ها است. از سویی دیگر امکانات به روزی در این خودرو دیده می شود و تا حدی حس و حال یک خودروی اقتصادی را از بین می برد. طراحی آن از نگاه بسیاری افراد جذاب است و فضای کابین خوبی هم دارد. تعویض دنده با F3 کاری آسان و لذت بخش است و به خوبی می تواند متفاوت از رقیب ها ظاهر شود.
اما از نگاه برخی افراد این خودرو پیشرانه قوی ندارد و برای شتاب گیری در سرعت همیشه نیاز به معکوس های پیاپی است. هستند افرادی که F3 دنده ای را خودرویی متفاوت با ذائقه ایرانی ها می دانند. ایرانی هایی که خودروهای پرشتاب و قوی را دوست دارند. این دسته از افراد حرکت های عرضی بی وای دی F3 دنده ای را چندان دوست ندارند و توقع دارند این خودرو دست کم به ESP مجهز شود. نبود سیستم تهویه اتوماتیک برای شان عجیب است و وقتی روی صندلی عقب آن می نشینند، ارگونومی صندلی ها خشنودشان نمی کند.
در نهایت باید ببینید جزو کدام دسته از این افراد هستید؟ آیا معیارهای گروه اول برای تان مهم است یا نمی توانید از نگاه گروه دوم بگذرید؟
بی شک بی وای دی F3 دنده ای می تواند خودرویی مناسب در میان رقیب ها باشد و مانند هر گزینه دیگری خوبی ها و بدی هایی داشته باشد. این شما هستید که باید انتخاب کنید و پیش از به نتیجه رسیدن، حداقل یک بار رانندگی با F3 دنده ای را تجربه کنید. در حال حاضر خودروسازی کارمانیا پیست دائمی تست های رانندگی خود را در جاده مخصوص افتتاح کرده و مشتریان می توانند با هماهنگی قبلی برای بررسی این خودرو به این محل مراجعه کنند.
در پایان باید گفت، همیشه به این نکته توجه کنید که خودروی مورد نظرتان در شهر شما خدمات خوب را داشته باشد. کارمانیا و بی وای در حال حاضر بر پایه برررسی های ISQI در خدمات پس از فروش جایگاه خوبی را در ایران دارند و شبکه خدمات پس از فروش شان نیز هر روز در حال گسترش است. اما احتمال دارد که خدمات پس از فروش این شرکت در شهر شما هنوز وجود نداشته باشد. بنابراین پیشنهاد می شود همیشه با دید کامل به سراغ خودروی مورد نظر خود بروید و چند ماه یا چند سال بعد را هم در نظر بگیرید.


نتیجه تست نفوذ صدا با دستگاه صوت سنج:

نام خودروحالت سکون (دسی بل)دور موتور ۲۰۰۰RPM (دسی بل)تخت گاز (دسی بل)
بی وای دی F3 دنده ای۶۷٫۳۷۴٫۴۹۵٫۹


نکات مثبت:

۱- طراحی قابل قبول
۲- فضای مناسب کابین
۳- وجود برخی امکانات کاربردی
۴- سواری نرم
۵- متریال قابل قبول در کابین
۶- مصرف سوخت کم
۷- شتاب راضی کننده
۸- جعبه دنده ی ترم


نکات منفی:

۱- نبود سیستم کنترل پایداری الکتریکی
۲- نبود کروزکنترل
۳- حرکت های عرضی قابل توجه
۴- کم جان بودن خودرو در دنده های بالا
۵- ارگونومی معمولی و نه چندان خاص صندلی ها
۶- نبود زیر آرنجی برای سرنشینان عقب
۷- عدم امکان تاشوندگی صندلی های عقب

شما مخاطبان می توانید ویدیوی تست و بررسی بی وای دی F3 را با کلیک بر روی لینک تماشا کنید.

پایگاه خبری اسب بخار
عکس ها: عرفان حمیدی

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.