بررسی ایمنی و تست تصادف فولکس واگن پاسات + ویدیو و تصاویر

ایمنی فولکس واگن پاسات

«فولکس واگن پاسات» به عنوان یکی از محبوب ترین سدان های نیمه لوکس بازار شناخته می شود و ما در این مقاله ایمنی این خودرو را به طور کامل بررسی می کنیم.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

سال ۹۷ بود که «ماموت خودرو» «پاسات» و «تیگوان» را به عنوان دو محصول پرطرف دار این نشان وارد ایران کرد. در آن زمان کم تر کسی فکر می کرد که بسته شدن واردات خودرو و بالا رفتن نرخ ارز باعث شود پاسات قیمت نجومی این روزها را به خود ببیند. در شرایط کنونی، این خودرو نزدیک به ۲ میلیارد تومان قیمت گذاری می شود و با این وجود، هنوز از جمله خودروهای پرتقاضای بازار است. اما تا چه میزان در مورد ایمنی این خودرو اطلاعات داریم؟

حتماً ببینید: ویدیو: تست و بررسی فولکس واگن پاسات

در این مقاله سعی می کنیم نگاه عمیقی به ایمنی این خودرو و تست تصادف آن در مجموعه یوروانکپ داشته باشیم.

ایمنی فولکس واگن پاسات

پاسات بازار ایران با پیشرانه ۱٫۸ لیتری توربو خروجی ۱۸۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر را دارد و جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه قدرت را به چرخ های جلو منتقل می کند. به گفته کمپانی «فولکس واگن»، پاسات با این پیشرانه در شرایط استاندارد جوی و فشار و همچنین بنزین متناسب با استاندارد یورو۶، می تواند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را حدود ۸٫۲ ثانیه ثبت کند. البته در تست های برخی رسانه های خارجی، با توجه به سری ساخت های مختلف این موتور با توان خروجی مشابه، شتاب ۷٫۹ تا ۸٫۶ نیز به دست آمده است.

حتماً بخوانید: بررسی تست های ایمنی خودرو – مقدمه و تعاریف

البته پاسات مورد تست در مجموعه یوروانکپ مجهز به پیشرانه ۲ لیتر توربو است و تست مربوط به این خودرو در سال ۲۰۱۴ انجام شده است. فولکس واگن پاسات توانسته در سال ۲۰۱۴ پنج ستاره ایمنی را از این مجموعه دریافت کند و همان طور که در مقاله های قبل گفته بودیم، هرساله این مجموعه تست های به روزتری را روی خودروها انجام می دهد و این پنج ستاره با استانداردهای سال ۲۰۱۴ به دست آمده و بعید نیست این خودرو با تست های مدرن تر امتیاز پایین تری را به دست آورد.

بررسی ایمنی فولکس واگن پاسات برای سرنشینان بزرگ‌سال

ایمنی فولکس واگن پاسات

همان طور که احتمالاً در ویدیوهای مربوط به تست تصادف دیده اید در این تست ها از آدمک های شبیه سازی شده استفاده می شود. نکته مهم در مورد این آدمک ها این است که آن ها کاملاً براساس بدن انسان ساخته شده اند و از نظر وزن و ضربه پذیری شرایط مشابهی با بدن انسان دارند. برای بررسی ایمنی خودروها از آدمک هایی با جنسیت مرد و زن و در سنین بزرگ‌سال و خردسال استفاده می شود تا ایمنی خودرو برای تمامی گروه های سنی و جنسیت مرد و زن بررسی شود. در نظر داشته باشید که این آدمک ها هم مثل تمام فرآیند تست های ایمنی هرساله به روزتر می شوند. در روند کلی این تست، قسمت های مختلف آدمک ها با توجه به نتیجه با رنگ های مختلف نمایش داده می شوند. رنگ سبز نشان دهنده نتیجه خوب، رنگ زرد نشان دهنده نتیجه نسبتاً خوب، رنگ نارنجی نشان دهنده عملکرد متوسط، رنگ قهوه ای نشان دهنده نتیجه ضعیف و رنگ قرمز عملکرد فوق ضعیف را نشان می دهد.

فولکس واگن پاسات هشتادوپنج درصد امتیازهای مربوط به ایمنی سرنشینان بزرگ‌سال را دریافت کرده است. مجموع امتیازهای کسب شده پاسات عدد ۳۲٫۶ را نشان می دهد که در پنج بخش مختلف این امتیازها دریافت شده است. دقت کنید در این تست ها عملکرد ایربگ ها نیز بسیار مؤثر است.

تست ODB برای سرنشینان بزرگ‌سال

ایمنی فولکس واگن پاسات

از آن جا که در اکثر موارد، تصادف های از جلو، آسیب های مالی و جانی بیش تری را دارند تست ODB بسیار پراهمیت است، چراکه این تست میزان ایمنی خودرو در برابر ضربه ناشی از جلو را نشان می دهد. تست ODB، مخفف عبارت Offset-Deformable Barrier، تستی است که در آن، خودرو با سرعت ۸۴ کیلومتر بر ساعت با ۴۰ درصد از سطح تماس جلوی بدنه به مانع ضربه پذیر برخورد می کند. این تست تا سال ۲۰۱۹ مورد استفاده قرار می گرفت و در سال ۲۰۲۰ تست دیگری با مانعِ در حال حرکت جای این تست را گرفت، اما پاسات در سال ۲۰۱۴ با همین تست بررسی شده است.

همان طور که در تصویر بالا می بینید، فولکس واگن پاسات در این بخش ۱۴٫۹ امتیاز را کسب کرده که امتیاز خوبی است. البته با دقت در رنگ قسمت های مختلف بدن آدمک ها متوجه می شویم که در قسمت پا و بالاتنه راننده، عملکرد ایمنی نسبتاً ضعیف تر بوده و این نشان می دهد در صورت رخ دادن تصادف احتمالی با پاسات، احتمال آسیب دیدن راننده از شاگرد بیش تر است.

تست برخورد تمام سطح با مانع سخت جلو

ایمنی فولکس واگن پاسات

در این تست، خودرو با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت و با تمام سطح جلو به مانع سخت برخورد می کند و پس از این برخورد میزان آسیب به آدمک های تست بررسی می شود. در این تست در قسمت راننده از آدمک با شبیه سازی زن استفاده شده و در قسمت عقب هم یک آدمک زن وجود دارد تا ایمنی خودرو برای هر دو نوع جنس بزرگ‌سال بررسی شود.

در سال ۲۰۱۴ یعنی سالی که پاسات مورد تست های ایمنی یوروانکپ قرار گرفت این تست به صورت استاندارد برای خودروها تعریف نشده بود. پس نتیجه ای برای پاسات در این تست موجود نیست. این یکی از همان مثال هایی است که نشان می دهد تست های ایمنی باید با توجه به سال انجام شان ارزیابی شوند. برای مثال، در تست ایمنی رنو تلیسمان در سال ۲۰۱۵ تست برخورد تمام سطح با مانع سخت جلو انجام شده بود اما در مورد پاسات این تست انجام نشده است.

حتماً ببینید: ویدیو تست و بررسی فولکس واگن پاسات

تست برخورد با خودرو و یا ستون از کنار

در آمارهای جانی و مالی تصادف، بیش ترین آمار، پس از ضربه از جلو، ضربه از کنار به خودروست که این ضربه می تواند ضربه از سوی یک خودروی دیگر باشد و یا ضربه خودرو با یک ستون که می تواند بیش ترین خسارت را داشته باشد. در مجموعه یوروانکپ دو تست برای تست ایمنی ضربه های کناری انجام می شود.

در اولین تست، مانع ضربه پذیر نقش خودرویی دیگر را دارد که با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت به کنار خودروی ساکن برخورد می کند و در تست دیگر، این خودروست که با زاویه ۱۵ درجه از کنار با سرعت ۳۲ کیلومتر بر ساعت با ستونی به قطر ۲۵۴ میلی متر برخورد می کند.

ایمنی فولکس واگن پاسات

در برخورد فولکس واگن پاسات با خودرویی از کنار، نتایج بسیار خوبی به دست آمده و همان طور که در تصویر می بینید رنگ آدمک کاملاً سبز است و این نشان می دهد که آدمک شبیه سازی شده آسیب جدی ندیده است. اما در برخورد با ستون، بالاتنه آدمک به رنگ زرد نمایش داده شده که نشان می دهد در برخورد با ستون از کنار، پاسات ضعیف تر عمل می کند. در مجموع، فولکس واگن پاسات ۱۵٫۴ امتیاز را از این بخش کسب کرده که با توجه به استانداردهای سال ۲۰۱۴ امتیاز بالایی است.

تست ضربه ناگهانی از پشت

ایمنی فولکس واگن پاسات

یکی از جدی ترین آسیب های رانندگی هنگامی رخ می دهد که شما ضربه ناگهانی از پشت خودرو را داشته باشید. در این حالت، راننده و سرنشینان آمادگی و آگاهی لازم برای برخورد را ندارند و اگر طراحی صندلی ها به خوبی انجام نشده باشد در اثر برخورد صدمه های جدی به مهره های کمر و گردن وارد خواهد شد. در مجموعه یوروانکپ آدمک مخصوصی برای این نوع تست طراحی شده که ضربه هایی با سرعت های مختلف روی صندلی های خودرو به این آدمک وارد می شود و نتیجه این تست برای هر خودرو مشخص خواهد شد.

ایمنی فولکس واگن پاسات

همان طور که در تصویر بالا می بینید، فولکس واگن پاسات در این تست نتایج خیلی خوبی را داشته و ۲٫۳ امتیاز را از این تست کسب کرده است. در بررسی ایمنی خودرو برای سرنشینان بزرگ‌سال، تست های مربوط به ترمز هوشمند و اضطراری هم انجام می شود، اما از آن جا که پاسات مورد تست به این سیستم مجهز نیست، این خودرو از این بخش امتیازی کسب نمی کند.

بررسی ایمنی فولکس واگن پاسات برای سرنشینان خردسال

برای بررسی ایمنی خودروها برای سرنشینان خردسال، همان تست های فوق برای آدمک های شبیه سازی کودکان بررسی و ارزیابی می شود. در تست های انجام شده برای پاسات، میزان ایمن بودن برای کودکان در سنین ۱۸ و ۳۶ ماهه (البته روی صندلی های مخصوص کودکان) بررسی می شود. در این بخش فولکس واگن پاسات امتیاز خوبی را برای ایمنی کودکان ۱۸ ماهه به دست آورده است اما برای کودکان ۳۶ ماهه این امتیاز متوسط ارزیابی شده است.

ایمنی فولکس واگن پاسات

همچنین برای بررسی ایمنی خودروها در بخش خردسالان، یوروانکپ قابلیت نصب صندلی کودک را در قسمت های مختلف خودرو بررسی می کند. در تصویر زیر می بینید که در کدام یک از صندلی های این خودرو ایمنی فوق ارزیابی شده است. در نظر داشته باشید در فولکس واگن پاسات اتصال آی سایز تنها در کناره های ردیف دوم قابل استفاده است.

ایمنی فولکس واگن پاسات

بررسی ایمنی فولکس واگن پاسات برای عابران پیاده

در مجموعه یوروانکپ نه تنها ایمنی سرنشینان خودرو بلکه ایمنی عابران پیاده نیز بررسی می شود. در تست های این مجموعه تصادف احتمالی با عابر پیاده شبیه سازی می شود و قسمت های مختلف بدنه براساس ضربه احتمالی طبقه بندی می شوند. فولکس واگن پاسات در این بخش با کسب ۲۳٫۸ امتیاز ۶۶ درصد امتیازهای این بخش را کسب کرده است که نتیجه نسبتاً خوبی است. در تصویر زیر تأثیر برخورد قسمت های مختلف بدنه خودرو با عابر پیاده را می بینید که مشخص می کند در قسمت چراغ های جلو و در کناره ها، برخورد با عابر پیاده می تواند بسیار خطرآفرین باشد.

ایمنی فولکس واگن پاسات

بررسی سیستم های کمکی ایمنی پاسات

در تست های یوروانکپ، سیستم های کمکی ایمنی هم بررسی می شوند و اگر این سیستم ها به صورت استاندارد در خودروها باشند و عملکرد قابل قبولی داشته باشند امتیاز ایمنی خودروها نیز بیش تر خواهد بود. در تست های مربوط به این بخش فولکس واگن پاسات ۷۶ درصد امتیازها را به دست آورده که شامل سیستم های دستیار سرعت، کنترل پایداری الکتریکی، هشدار کمربند و ترمز هوشمند می شود. در نظر داشته باشید که سیستم ترمز هوشمند به صورت آپشن در پاسات قابل استفاده است و به صورت استاندارد روی این خودرو نیست.

در این مقاله سعی شد که ایمنی یکی از پرطرف دارترین و گران قیمت ترین سدان های بازار ایران را بررسی کنیم. بحث ایمنی خودروها موضوعی است که در کشور ما کم تر به آن توجه می شود و زیاد در انتخاب شما برای خرید خودرو مؤثر نیست. با پرداختن بیش تر به این بحث، امید آن می رود که در ایران هم مثل کشورهای اروپایی بحث ایمنی یکی از دغدغه ها در خرید خودرو باشد.

فولکس واگن پاسات چند ستاره ایمنی دارد؟

فولکس واگن پاسات در سال ۲۰۱۴ در مجموعه یورو انکپ مورد تست فنی قرار گرفته و پنج ستاره ایمنی کسب کرده است.

امکانات ایمنی فولکس واگن پاسات چیست؟

پاسات به کمربند ایمنی با ۳ نقطه کشش، فناوری الکترونیکی حفظ تعادل خودرو (ESC)، سیستم جلوگیری از لیز خوردن (ASR)، سیستم کنترل پایداری الکتریکی، سامانه جلوگیری از هرزگردی، شش کیسه هوای ده نقطه ای، ترمز ضدقفل با قابلیت BA و…

ویژگی های فنی فولکس واگن پاسات در ایران چگونه است؟

پاسات بازار ایران با پیشرانه ۱٫۸ لیتری توربو خروجی ۱۸۰ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر را دارد و جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه قدرت را به چرخ های جلو منتقل می کند. به گفته کمپانی فولکس واگن، پاسات با این پیشرانه در شرایط استاندارد جوی و فشار و همچنین بنزین متناسب با استاندارد یورو۶، می تواند شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را حدود ۸٫۲ ثانیه ثبت کند.

محمدرضا پاداش

پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.