بررسی کامل ایمنی رنو تلیسمان

ایمنی رنو تلیسمان

«تلیسمان» به عنوان سدان لوکس «رنو» شناخته می شود که از مهر ماه ۹۵ به بازار ایران معرفی شده است.

مدیران 777 مدیران 777

فروش به نسبت بالای این خودرو و استقبال خریداران برای پیش خرید آن باعث شده تلیسمان در تعداد پیش فروش و ثبت نام، به مراتب از تمام رقبا بهتر ظاهر شود. تلیسمان به پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۹۰ اسب بخار مجهز است و گیربکس ۷ دنده اتوماتیک دوکلاچه دارد که قدرت را به چرخ های جلو انتقال می دهد. از امکانات و آپشن های این خودرو می توان به شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت کم تر از ۸ ثانیه، شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سقف پانارومیک، اتوپارک، پنج گرم کن و دو سردکن، ماساژور صندلی های جلو، تنظیم حالت رانندگی با ۱۱ آیتم متغیر، استارت دکمه ای، سنسور پارک جلو و عقب، تودوزی چرم، چراغ روز، هدآپ و… اشاره کرد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8
ایمنی رنو تلیسمان

تلیسمان یکی از اولین خودروهای کمپانی رنو پس از انقلابِ طراحی در این نشان شناخته می شود. درست زمانی که طراحی های رنو یکنواخت و معمولی جلوه می کرد، کمپانی تصمیم گرفت سبک نوینی را در طراحی های خود به کار گیرد و نتیجه آن تولید محصولاتی مثل رنو تلیسمان و «کولئوس» شد که در بازار ایران هم بسیار پرفروش بودند. در بازار امروز ایران این سدان لوکس فرانسوی تا ۱ میلیارد و ششصد و پنجاه میلیون قیمت گذاری می شود، قیمتی که حاصل بالا رفتن نرخ ارز و ممنوعیت واردات خودرو در ایران است.

در این مقاله سعی می کنیم بررسی کاملی از عملکرد ایمنی این خودرو در مجموعه یوروانکپ داشته باشیم.

حتماً بخوانید : بررسی تست های ایمنی خودرو – مقدمه و تعاریف

در بازار ایران بحث ایمنی خودرو چندان جدی گرفته نمی شود و در فروش خودروها تأثیرگذار نیست، اما در بازارهای مدرن مثل اروپا یکی از گزینه های مهم در خرید خودرو، عملکرد ایمنی آن در تست های معتبر است.

رنو تلیسمان در سال ۲۰۱۵ پنج ستاره ایمنی را از مجموعه امتیازهای ایمنی یوروانکپ کسب کرده است. دقت کنید که هرساله تست های ایمنی خودروها به روز می شوند و پنج ستاره ایمنی تلیسمان در سال ۲۰۱۵ تنها مختص به همان سال است و شاید با استانداردهای جدید، تلیسمان این امتیاز را کسب نکند.

تلیسمان مورد تست در این مقاله با وزن ۱۴۴۶ کیلوگرم، مجهز به پیشرانه ۱٫۵ لیتر دیزل است که خروجی ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن متر گشتاور را دارد.

بررسی ایمنی رنو تلیسمان برای سرنشینان بزرگ‌سال

همان طور که می دانید در تست های تصادف خودرو از آدمک هایی شبیه سازی شده استفاده می شود که طراحی بدن انسان را دارند. در روند کلی این تست، قسمت های مختلف آدمک ها با توجه به نتیجه با رنگ های مختلف نمایش داده می شوند. رنگ سبز نشان دهنده نتیجه خوب، رنگ زرد نشان دهنده نتیجه نسبتاً خوب، رنگ نارنجی نشان دهنده عملکرد متوسط، رنگ قهوه ای نشان دهنده نتیجه ضعیف و رنگ قرمز عملکرد فوق ضعیف را نشان می دهد. رنو تلیسمان ۸۶ درصد امتیازهای مربوط به ایمنی سرنشینان بزرگ‌سال را دریافت کرده است. مجموع امتیازهای کسب شده تلیسمان عدد ۳۲٫۹ را نشان می دهد که در پنج بخش مختلف این امتیازها دریافت شده است. دقت کنید در تست های ذیل عملکرد ایربگ ها نیز بسیار مؤثر است.

تست ODB برای سرنشینان بزرگ‌سال

ایمنی رنو تلیسمان

از آن جا که در اکثر موارد، تصادف های از جلو آسیب های مالی و جانی بیش تری را دارند تست ODB بسیار پراهمیت است، چراکه این تست میزان ایمنی خودرو در برابر ضربه ناشی از جلو را نشان می دهد. تست ODB  (Offset-Deformable Barrier) تستی است که در آن، خودرو با سرعت ۸۴ کیلومتر بر ساعت با ۴۰ درصد از سطح تماس جلوی بدنه به مانع ضربه پذیر برخورد می کند. این تست تا سال ۲۰۱۹ مورد استفاده قرار می گرفت و در سال ۲۰۲۰ تست دیگری با مانعِ در حال حرکت جای این تست را گرفت، اما تلیسمان در سال ۲۰۱۵ با همین تست بررسی شده است.

همان طور که در تصویر می بینید، رنو تلیسمان در این تست عملکرد عالی را ارائه داده است. قسمت سر و بالاتنه آدمک های تست به رنگ سبز دیده می شوند و کم ترین آسیب را ثبت کرده اند. اما در قسمت پا و نزدیک به کنسول میانی، عملکرد ضعیف تری را می بینیم.

تست برخورد تمام سطح با مانع سخت جلو

ایمنی رنو تلیسمان

در این تست، خودرو با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت و با تمام سطح جلو به مانع سخت برخورد می کند و پس از این برخورد میزان آسیب به آدمک های تست بررسی می شود. در این تست در قسمت راننده از آدمک با شبیه سازی زن استفاده شده و در قسمت عقب هم یک آدمک زن وجود دارد تا ایمنی خودرو برای هر دو نوع جنس بزرگ‌سال بررسی شود.

همان طور که در تصویر این تست مشاهده می کنید، رنو تلیسمان در برخورد با مانع سخت از جلو نتیجه خوبی را ثبت کرده است. در این برخورد، آدمک قسمت راننده بهترین شرایط را از نظر آسیب کم تر داشته اما در قسمت شاگرد کمی ضعف را در بالاتنه می بینیم. در این قسمت تلیسمان ۷٫۸ امتیاز را به دست آورده است.

حتماً ببینید : اسب بخار در پاریس، رنو کولئوس و تلیسمان

تست برخورد با خودرو و یا ستون از کنار

در آمارهای جانی و مالی تصادف، بیش ترین آمار، پس از ضربه از جلو، ضربه از کنار به خودروست که این ضربه می تواند ضربه از سوی یک خودروی دیگر باشد و یا ضربه خودرو با یک ستون که می تواند بیش ترین خسارت را داشته باشد. در مجموعه یوروانکپ دو تست برای تست ایمنی ضربه های کناری انجام می شود.

در اولین تست، مانع ضربه پذیر نقش خودرویی دیگر را دارد که با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت به کنار خودروی ساکن برخورد می کند و در تست دیگر، این خودروست که با زاویه ۱۵ درجه از کنار با سرعت ۳۲ کیلومتر بر ساعت با ستونی به قطر ۲۵۴ میلی متر برخورد می کند.

ایمنی رنو تلیسمان

همان طور که در نتایج تست رنو تلیسمان می بینید، این خودرو در تست های برخورد کناری کمی از جلو ضعیف تر ظاهر شده و در برخورد کناری با ستون، عملاً بالاتنه راننده آسیب پذیر نشان می دهد. اما در مجموع و با بررسی کل تنه آدمک های تست، می توان گفت اگرچه در کنار عملکرد ضعیف تری می بینیم اما تلیسمان امتیاز قابل قبول ۱۴٫۸ را در این بخش کسب می کند.

تست ضربه ناگهانی از پشت

ایمنی رنو تلیسمان

یکی از جدی ترین آسیب های رانندگی هنگامی رخ می دهد که شما ضربه ناگهانی از پشت خودرو را داشته باشید. در این حالت، راننده و سرنشینان آمادگی و آگاهی لازم برای برخورد را ندارند و اگر طراحی صندلی ها به خوبی انجام نشده باشد در اثر برخورد صدمه های جدی به مهره های کمر و گردن وارد خواهد شد. در مجموعه یوروانکپ آدمک مخصوصی برای این نوع تست طراحی شده که ضربه هایی با سرعت های مختلف روی صندلی های خودرو به این آدمک وارد می شود و نتیجه این تست برای هر خودرو مشخص خواهد شد.

ایمنی رنو تلیسمان

همان طور که در تصویر بالا می بینید، رنو تلیسمان در این تست نتایج خیلی خوبی را داشته و ۲٫۶ امتیاز را از این تست کسب کرده است. در بررسی ایمنی خودرو برای سرنشینان بزرگ‌سال تست های مربوط به ترمز هوشمند و اضطراری هم انجام می شود، اما از آن جا که تلیسمان به این سیستم مجهز نیست، این خودرو از این بخش امتیازی به دست نمی آورد.

بررسی ایمنی رنو تلیسمان برای سرنشینان خردسال

برای بررسی عملکرد ایمنی خودروها برای سرنشینان خردسال، همان تست هایی که به آن ها اشاره کردیم برای آدمک های شبیه سازی شده خردسالان هم بررسی می شوند. رنو تلیسمان ۴۱٫۴ امتیازات مربوط به این بخش را کسب کرده که یعنی ۸۴ درصد مجموع امتیازات ایمنی خردسالان را به دست آورده است.

ایمنی رنو تلیسمان

در تست های ایمنی مربوط به ایمنی خردسالان تفاوت هایی را نسبت به آن چه در تست «سیتروئن C3» در سال ۲۰۱۷ دیده می شد می بینیم. در این جا، ایمنی ضربه ها برای کودکان ۱۸ و ۳۶ ماهه به همراه صندلی مخصوص شان در نظر گرفته شده که مجموعاً تلیسمان امتیاز خوبی را در این بخش کسب کرده است. در تست های جدید، این اطلاعات در مورد ایمنی سنین دیگر هم سنجیده می شود.

ایمنی رنو تلیسمان

همچنین برای بررسی ایمنی خودروها در بخش خردسالان، یوروانکپ قابلیت نصب صندلی کودک را در قسمت های مختلف خودرو بررسی می کند. در تصویر بالا می بینید که در کدام یک از صندلی های این خودرو قابلیت نصب دو نسل مختلف از صندلی کودک (ایزوفیکس و آی سایز) وجود دارد.

بررسی ایمنی رنو تلیسمان برای عابران پیاده

در مجموعه ای مثل یوروانکپ نه تنها ایمنی سرنشینان خودرو بلکه ایمنی عابران پیاده نیز بررسی می شود. در تست های این مجموعه، تصادف احتمالی با عابر پیاده شبیه سازی می شود و قسمت های مختلف بدنه براساس ضربه احتمالی طبقه بندی می شوند. در تصویر زیر مشاهده می کنید که نقاط پرخطر و کم خطر در برخورد تلیسمان با عابر پیاده مشخص شده است.

ایمنی رنو تلیسمان

رنو تلیسمان ۶۸ درصد امتیازهای این بخش را به دست آورده که امتیاز خوب و بالایی است. در تصویر مشخص است که در قسمت پایین شیشه جلو و در کناره ها، برخورد با عابر پیاده می تواند بسیار خطرآفرین باشد.

بررسی سیستم های کمکی ایمنی رنو تلیسمان

در تست های یوروانکپ، سیستم های کمکی ایمنی هم بررسی می شوند و اگر این سیستم ها به صورت استاندارد در خودروها باشند و عملکرد قابل قبولی داشته باشند امتیاز ایمنی خودروها نیز بیش تر خواهد بود.

ایمنی رنو تلیسمان

رنو تلیسمان در این بخش ۷۶ درصد امتیازها را به دست آورده که این نشان می دهد این سیستم ها به خوبی عمل کرده اند. سیستم دستیار سرعت در تلیسمان امتیاز خوب ۳ را به دست آورده است و کنترل پایداری برقی در این خودرو عملکرد عالی را ارائه می دهد. هشدار کمربند ایمنی و کنترل خطوط به طور جداگانه بررسی شده اند و امتیازهای مربوط را کسب کرده اند، اما به دلیل نداشتن ترمز هوشمند در نسخه استاندارد این خودرو، امتیاز این بخش به تلیسمان نمی رسد.

ایمنی رنو تلیسمان

در این مقاله سعی شد تست های ایمنی مربوط به رنو تلیسمان به صورت مفصل بررسی و نتایج آن تحلیل شود. رنو تلیسمان در سال ۲۰۱۵ پنج ستاره یوروانکپ را به دست آورده و از جمله ایمن ترین خودروهای این سال محسوب می شود. اما دقت کنید این خودروی میلیاردی در بازار ایران اگر اکنون مورد تست های جدید یوروانکپ قرار گیرد، احتمالاً امتیاز بالایی را نخواهد گرفت چراکه هرساله این تست ها به روزتر می شوند و با دقت بالایی بررسی ها انجام می گیرد. در پایان، شما می توانید ویدیوی مربوط به بررسی ایمنی تلیسمان را مشاهده کنید.

رنو تلیسمان چند ستاره ایمنی دارد؟

رنو تلیسمان با مدل ۲۰۱۵ در مجموعه یوروانکپ مورد تست فنی قرار گرفته و پنج ستاره ایمنی کسب کرده است.

امکانات ایمنی رنو تلیسمان چیست؟

۶ کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، سیستم کنترل شروع حرکت، کروزکنترل و محدودکننده سرعت، سیستم کنترل پایداری و…

ویژگی های فنی رنو تلیسمان در ایران چگونه است؟

این خودرو به موتور ۱٫۶ لیتری ۱۹۰ اسب بخار مجهز است و گیربکس ۷ دنده اتوماتیک دوکلاچه دارد که قدرت را به چرخ های جلو انتقال می دهد. از ویژگی های این خودرو می توان به شتاب صفر تا صد کم تر از ۸ ثانیه اشاره کرد.

محمدرضا پاداش
پایگاه خبری اسب بخار

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.