ام وی ام X55 با چه خودروهایی در بازار ایران رقابت می کند؟

مقایسه ام وی ام X55
شرکت «مدیران خودرو» به تازگی کراس اوور تک دیفرانسیل جدیدی را به بازار کشور معرفی کرده است. «ام وی ام X55» که در بازار جهانی با نام «چری تیگو ۴» یا «تیگو ۵X» شناخته می شود، قرار است تا از ماه دیگر تردد خود را در جاده های ایران آغاز کند. در حال حاضر نمونه هایی از این خودرو تولید شده و با قیمت کمتر از ۳۶۸ میلیون تومان به فروش می رسد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری «اسب بخار»؛ در سال های قبل مدیران خودرو حتی هنگام عرضه محصولات جدیدش، پیش فروش ها و فروش های قطعی خود را با شرایط اقساطی و اعتباری اعلام می کرد. همین مسئله باعث می شد که خودروهای ام وی ام و چری در رقابت با سایر خودروها، برگ برنده ای به نام «تسهیل در خرید» را داشته باشند. اما با توجه به مشکلات موجود اقتصادی و اختلال های ایجاد شده در صنعت خودرو، مدیران خودرو در عرضه محصولات جدید کمتر به سراغ اعلام شرایط فروش اقساطی می رود و هم اکنون، ام وی ام X55 را تنها به صورت نقدی به فروش می رساند. همین مسئله باعث شده تا X55 نیز برتری به نام بحث تسهیل در خرید نداشته باشد و تنها در بعد محصول امکان رقابت با سایر خودروهای موجود در بازار را داشته باشد.

در این بخش قرار است تا مقایسه ای میان محصول جدید مدیران خودرو با ۵ کراس اوور دیگر داشته باشیم. نکته مشترک میان ام وی ام X55 و رقبای یاده شده صفر کیلومتر این است که در بحث عملکرد سیستم تهویه و توانمندی کولر، هیچ کدام در وضعیت ایده آل قرار ندارند و وقتی به شبکه خدمات پس از فروششان نگاه می کنید، نمی توان سطح خدمات مشابه به خودروهای رایج داخلی از آن ها توقع داشت.

ام وی ام X55

نگاهی به ام وی ام X55:

ام وی ام X55 به پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو ۱۴۷ اسب بخار با گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر مجهز است. جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه ساخت کمپانی «گتراک» توان این پیشرانه را به چرخ های جلو این کراس اوور چینی منتقل می کند. ۴ کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، ترمز پارک برقی، کروز کنترل، تریم داخلی چرم، سانروف، نمایشگر لمسی، ساعت هوشمند با قابلیت کنترل خودرو از راه دور، سیستم تهویه الکتریکی دستی، فرمان کمکی برقی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور پارک عقب، صندلی راننده برقی، آینه تاشو برقی، استارت دکمه ای، بلوتوث، حالت رانندگی اقتصادی و اسپرت، سنسور فشار باد و دمای تایرها و… از جمله امکانات ام وی ام X55 است.
این کراس اوور چینی در دو نسخه اکسلنت و اکسلنت اسپرت به بازار عرضه می شود. X55 اکسلنت با ترکیب رنگ یک پارچه به فروش می رسد و X55 اکسلنت اسپرت با اختلاف دو میلیون تومان بیشتر، با سقف مشکی نیز در اختیار خریداران قرار می گیرد.



ام وی ام X55 یا چری تیگو ۵؟

از نگاه بسیاری از کارشناسان، ام وی ام X55 رقیب اصلی برادر خود در شرکت مدیران خودرو است. کراس اوور جدید نشان ام وی ام، با اختلاف حدود ۳۵ میلیون تومان بیشتر می توان با «چری تیگو ۵» رقابت کند. بدیهی است با نگاهی به مشخصات X55، به این نکته می رسیم که در بحث فنی و برخی ویژگی ها، محصول جدید ام وی ام بالاتر از تیگو ۵ قرار می گیرد. چری تیگو ۵ تنها در بحث فروش اعتباری نسبت به ام وی ام X55 برتری دارد و همچنین امکاناتی نظیر سیستم تهویه دوگانه، سنسور پارک جلو و گرمکن صندلی های جلو تنها در تیگو ۵ دیده می شود و در X55 وجود ندارد. اما از طرفی وجود ساعت هوشمند با قابلیت کنترل خودرو، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز پارک برقی و… فناوری به روزتر ام وی ام X55 را نسبت به تیگو ۵ نشان می دهد.
مدیران خودرو، تیگو5 را با امکانات جدید معرفی کرد
در بحث ایمنی هم سبک جدید اتصال لایه های فلزی در X55 دیده می شود و از سویی پیشرانه این خودرو به مراتب شتاب بهتری را نسبت به پیشرانه دو لیتری ۱۳۸ اسب بخار تیگو ۵ در اختیار راننده قرار می دهد. جعبه دنده ام وی ام X55 به خاطر داشتن تعویض دنده طبیعی، تا حدی زیادی حس رانندگی بهتری را نسبت به جعبه دنده CVT چری تیگو ۵ ایجاد می کند و از سویی می توان سکوت بیشتر و مصرف سوخت کمتری را در X55 احساس نمود.
در نهایت می توان نتیجه گرفت که برای مشتریان خرید نقدی، به صرفه تر است تا با پرداخت حدود ۳۵ تا ۴۲ میلیون تومان بیشتر به جای خرید چری تیگو ۵، ام وی ام X55 را انتخاب نمایند.
همچنین شما می توانید ویدیوی معرفی چری تیگو ۵ را مشاهده کنید.


ام وی ام X55 یا چری تیگو ۷؟

قطعا «چری تیگو ۷» آپشنال قیمت به مراتب بالاتری را از ام وی ام X55 دارد. اما همچنان نمونه های صفر کیلومتر اکسلنت تیگو ۷ در بازار یافت می شود و می توان این خودرو را با قیمتی نزدیک به X55 خریداری کرد. البته که همچنان چری تیگو ۷ اکسلنت حدود ۲۰ میلیون تومان از کراس اوور جدید ام وی ام گرانتر است. در بحث فنی تفاوتی میان این خودرو وجود ندارد و دقیقا سامانه فنی مشابه به هم دارند. اما در بحث ایمنی، تیگو ۷ دو کیسه هوا بیشتر از X55 دارد (تیگو ۴ یا X55 بازار چین و روسیه مانند تیگو ۷ به ۶ کیسه هوا مجهز است) و به مراتب استانداردهای ایمنی بیشتری را پشت سر می گذارد.
افزایش قیمت محصولات چری توسط مدیران خودرو - بهمن 97
همچنین سقف پانارومیک، گرمکن صندلی های جلو، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه و کیفیت بهتر متریال در تیگو ۷، این خودرو را لوکستر و بالاتر از X55 نشان می دهد. با این وجود ام وی ام X55 با داشتن ترمز پارک برقی و ساعت هوشمند کنترل از راه دور می تواند جذابیت های دیگری را برای خریداران کراس اوورهای چینی داشته باشد. با توجه به متون تست منتشر شده از تیگو ۴ (یا همان چری ۵X)، ام وی ام X55 تا حدی پایداری و فرمان پذیری بهتری نسبت به چری تیگو ۷ دارد و برای همین می تواند رانندگی اسپرت تری را برای مالک خود ایجاد نماید.
اما در یک جمع بندی ساده می توان نتیجه گرفت که شاید خرید چری تیگو ۷ منطقی تر از کراس اوور جدید نشان ام وی ام باشد و حداقل بازار فروش کارکرده بهتری را نسبت به X55 برای مالکان داشته باشد.
همچنین شما می توانید ویدیوی تست و بررسی چری تیگو ۷ را مشاهده کنید.


ام وی ام X55 یا پژو ۲۰۰۸؟

«پژو ۲۰۰۸» تنها خودرویی است که می تواند از همین ابتدای مقایسه، برتری های قابل توجهی را نسبت به X55 داشته باشد. در ابتدا شاهد هستیم که بازار فروش ۲۰۰۸ به مراتب بهتر از هر خودروی چینی پرفروشی است و در بحث کیفیت در جایگاه برترین خودروی مونتاژی ایران قرار می گیرد. شبکه خدمات پس از فروش گسترده ایران خودرو و نشان محبوب تر پژو نسبت به چری و ام وی ام، نکاتی مهم است که می تواند هر فردی در انتخاب میان X55 و ۲۰۰۸ به سمت کراس اوور پژو بکشاند.
طرح تبدیل و شرایط تحویل خودرو به مشتریان ایران خودرو اعلام شد
با اینکه بر روی کاغذ مشخصات فنی پژو ۲۰۰۸ و ام وی ام X55 به هم نزدیک است، اما به خاطر به کارگیری جعبه دنده AT در کراس اوور فرانسوی شاهد هستیم که استهلاک کمتر و دقت عمل بهتری را در ۲۰۰۸ نسبت به X55 شاهد هستیم. همچنین شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت پژو ۲۰۰۸ بیش از ۱٫۵ ثانیه بهتر از ام وی ام X55 است و از سویی به خاطر ساختار سیستم تعلیق و فرمان پذیری پژو، هنلدینگ و پایداری مناسبتری را در این کراس اوور فرانسوی مونتاژی نسبت به کراس اوور چینی شاهد هستیم. در بحث ایمنی پژو ۲۰۰۸ با ۶ کیسه هوای موجود توانسته تا ۵ ستاره ایمنی Euro Ncap را دریافت کند. اما ام وی ام X55 با ۶ کیسه هوا (که در بازار ایران با ۴ کیسه هوا عرضه می شود) سطح ایمنی پایینتری را نسبت به ۲۰۰۸ دارد و تنها ۴ ستاره ایمنی را از موسسه CNCAP اخذ کرده است.
اما ام وی ام X55 در برخی بخش ها برتری های نسبت به پژو ۲۰۰۸ دارد. فضای کابین و بار کراس اوور جدید نشان ام وی ام به مراتب بهتر از پژو ۲۰۰۸ است. از سویی وجود امکاناتی نظیر سانروف، استارت دکمه ای، ساعت هوشمند با قابلیت کنترل از راه دور، ترمز پارک برقی، تریم داخلی چرم مصنوعی یکپارچه، دوربین ۳۶۰ درجه و… می تواند X55 را جذابتر از ۲۰۰۸ برای آپشن پسندان جلوه دهد. البته پژو ۲۰۰۸ نیز به امکاناتی نظیر سنسور باران، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، محدود کننده سرعت، کیسه های هوای پرده ای و… مجهز است که در ام وی ام X55 دیده نمی شود.
در نهایت می توان گفت که اگر برایتان ایمنی، کیفیت، بازار فروش خوب، استهلاک کمتر، شتاب بهتر، هماهنگی پیشرانه بیشتر، خدمات پس از فروش گسترده تر و پایداری بیشتر اهمیت دارد بهتر است تا میان پژو ۲۰۰۸ و ام وی ام X55 به سراغ کراس اوور فرانسوی بروید و اگر به دنبال امکانات رفاهی بیشتر هستید، کراس اوور چینی را انتخاب نمایید.
همچنین شما می توانید ویدیوی تست و بررسی پژو ۲۰۰۸ را مشاهده کنید.


ام وی ام X55 یا سانگ یانگ تیوولی؟

«سانگ یانگ تیوولی»، یکی از محبوب ترین کراس اوورهای جمع و جور بازار ایران است که با اصالت کره ای توانسته تا بازار خوبی را برای «رامک خودرو» فراهم سازد. با توجه به قیمت بازار آزاد تیوولی در یک ماه گذشته می توان این کراس اوور وارداتی را رقیب قیمتی و هم کلاس ام وی ام X55 دانست. در بحث فنی کاملا مشخص است که پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو ۱۴۷ اسب بخار X55 توانایی بیشتر نسبت به پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۲۸ اسب بخار تیوولی دارد و می تواند شتاب بهتری را نسبت به رقیب کره ای، در کراس اوور چینی مونتاژی تجربه کرد. اما به خاطر حضور جعبه دنده AT در کراس اوور جمع و جور سانگ یانگ، می توان رانندگی یک نواختتری نسبت به X55 تجربه کرد و از سویی استهلاک کمتری را در بحث جعبه دنده داشت.

کیفیت متریال به کار رفته در سانگ یانگ تیوولی تا حدی بهتر از ام وی ام X55 است و از سویی فضای کابین مشابهی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد. اما در بحث امکانات رفاهی برتری با ام وی ام X55 است. زیرا تیوولی از داشتن امکاناتی نظیر دوربین ۳۶۰ درجه، ساعت هوشمند با قابلیت کنترل از راه دور خودرو، ترمز پارک برقی و… بی بهره است. از سویی این کراس اوور سانگ یانگ با داشتن گرمکن صندلی های جلو و چند ویژگی جزئی دیگر نسبت به X55 برتری دارد.
در خصوص خدمات پس از فروش باید گفت که شبکه مدیران خودرو گسترده تر از رامک خودرو است و می توان توقع داشت تا فرایند خدمات پس از فروش در مدیران خودرو تا حدی بهتر از رامک خودرو باشد. در بحث ایمنی، سانگ یانگ تیوولی با شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای توانسته تا ۴ ستاره Euro Ncap را در سال ۲۰۱۶ به دست آورد. با توجه به اعتبار بیشتر این موسسه اروپایی نسبت به CNCAP، می توان گفت که تیوولی موجود در بازار ایران از X55 4 ایربگ ایمنتر است.
تیوولی ترمزهای به مراتب قویتری را از X55 دارد و از سویی پایداری بیشتری در کراس اوور چینی نسبت به کراس اوور کره ای دیده می شود. بازار فروش بهتر تیوولی، یکی دیگر از مواردی است که محصول سانگ یانگ را از خودروی ام وی ام جلو می اندازد. همچنین با توجه به وجود برخی اطلاعات در خصوص فرایند تولید SKD تیوولی در ایران، می توان پیش بینی کرد که در آینده نزدیک با تحقق این اتفاق، این کراس اوور کره ای با قیمتی مناسبتر از نمونه وارداتی به بازار عرضه شود و ارزش خرید بالاتری نسبت به X55 را به خود اختصاص دهد.
همچنین شما می توانید ویدیوی تست و بررسی سانگ یانگ تیوولی را مشاهده کنید.


ام وی ام X55 یا رنو داستر دو دیفرانسیل؟

«رنو داستر» (داچیا داستر) خودرویی است که به صورت وارداتی و از جانب «نگین خودرو» به بازار ایران عرضه شده است. پیش از آغاز تحریم ها قرار بود تا نسل جدید داستر در ایران تولید شود. اما خروج آمریکا از برجام، مانعی برای تحقق این برنامه شد و باعث گردید تا مشتریان ایرانی آشناییشان با رنو داستر به نسل اول آن محدود شود. در حال حاضر می توان رنو داستر دو دیفرانسیل ۲۰۱۷ یا ۲۰۱۸ را با قیمتی نزدیک به ام وی ام X55 خریداری کرد. با اینکه یافتن نمونه های صفر کیلومتر این کراس اوور اروپایی در شرایط فعلی بازار سخت است، اما آگهی های موجود در فضای مجازی قیمتی نزدیک به ۳۲۰ تا ۳۶۰ میلیون تومان را برای نمونه های فول آپشن داستر دو دیفرانسیل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نشان می دهد. نمونه های ۲۰۱۸ داستر تا حدی با تغییرات ظاهری همراه شده اند و گرافیک چراغ های عقبشان نیز متفاوت از نمونه ۲۰۱۷ است. همچنین گاردهای فایبرگلس جدیدی در داسترهای ۲۰۱۸ دیده می شود و برخی تغییرات در کابین آن اتفاق افتاده است.
کشف باطن داستر در قلب کویر
ام وی ام X55 با داشتن پیشرانه توربو ۱۴۷ اسب بخار به مراتب شتاب بهتری نسبت به داستر با پیشرانه دو لیتری ۱۳۲ تا ۱۳۵ اسب بخار دارد. همچنین جعبه دنده ۶ سرعته دو کلاچه X55 لذت رانندگی بیشتری را نسبت به جعبه دنده ۴ سرعته AT داستر به راننده منتقل می کند. اما در بحث استهلاک، به مراتب جعبه دنده داستر کم خرجتر از جعبه دنده دو کلاچه ام وی ام است. کیفیت کابین ام وی ام X55 به مراتب جذابتر از داستر به نظر می رسد. اما تجربه در خصوص محصولات رنو و چری (یا ام وی ام) نشان داده است که داستر می توان ثبات کیفیتی بهتری را نسبت به X55 داشته باشد و همچنین دیرتر با افت کیفیت و بروز سر و صدا در کابین مواجه شود.
وقتی به امکانات هر دو خودرو نگاه می کنید کاملا مشخص است که ام وی ام X55 جذابتر از رنو داستر است. سطح امکانات کراس اوور اروپایی به سیستم کنترل پایداری، دو کیسه هوای SRP و SRS، چراغ روشنایی روز، رینگ آلومینیومی، کامپیوتر سفر، کروز کنترل، محدود کننده سرعت، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب محدود می شود.
در بحث ایمنی رنو داستر نسل اول فاز ۱ با دو کیسه هوا توانست تا ۳ ستاره ایمنی را از موسسه Euro Ncap دریافت کند. بعدها رنو و داچیا با معرفی فاز دوم این خودرو (نمونه فیس لیفت) اعلام کرد که اضافه شدن دو کیسه هوای جانبی و بهبود سیستم پایداری و تعلیق عقب، نزدیک به ۲۵ درصد ایمنی داستر را ارتقا داده است. با این وجود هیچ گزارش رسمی در خصوص این اتفاق برای داستر وجود ندارد و تنها Euro Ncap ارتقای ایمنی در پلتفرم این محصول را اعلام نموده است. اما بخش قابل توجهی از رنو داسترهای وارد شده به کشور تنها با دو کیسه هوا عرضه شده اند و نمونه های دو دیفرانسیل ۴ ایربگ، به صورت انگشت شمار وارد ایران شده است. از سویی با توجه به حضور ۴ کیسه هوا در ام وی ام X55 و کسب ۴ ستاره ایمنی موسسه CNCAP برای نمونه شش ایربگ این خودرو، می توان نتیجه گرفت که ایمنی این دو کراس اوور تقریبا در یک سطح است.
با این وجود وقتی به ابعاد کابین و فضای بار دقت می کنیم، با برتری رنو داستر مواجه خواهیم شد. از سویی در بحث کاربرد می توان امتیاز به مراتب بالاتری را نسبت به تمام رقبای این رده به داستر دو دیفرانسیل داد. قابلیت تنظیم حالت انتقال قدرت میان چرخ های جلو و عقب از ویژگی هایی است که امکان آفرودهای سبک را در داستر ایجاد می کند و می تواند در مسیرهای بیراهه، این کراس اوور اروپایی را جلوتر از ام وی ام X55 قرار دهد.
با توجه به سادگی رنو داستر دو دیفرانسیل و از سویی رده فنی آن، بدیهی است که استهلاک این خودرو به مراتب کمتر از ام وی ام X55 است.
در نهایت اگر به دنبال خودرویی با قابلیت حرکتی بهتر هستید و فضای کابین بیشتر را در کنار استهلاک کمتر می خواهید، می توانید رنو داستر دو دیفرانسیل ۲۰۱۷ و یا ۲۰۱۸ را انتخاب نمایید. اما اگر برایتان شتاب، سطح امکانات رفاهی و لذت رانندگی مهم است، قطعا ام وی ام X55 می تواند گزینه بهتری باشد.
همچنین شما می توانید ویدیوی تست و بررسی رنو داستر دو دیفرانسیل را مشاهده کنید.


ام وی ام X55 یا کوپا T210 رویال؟

«کوپا T210» کراس اوور متوسط و لوکس گروه زوتی شناخته می شود که با مونتاژ در «ریگان خودرو» پا به بازار ایران گذاشته است. در شرایط فعلی بازار می توانید تا کوپا T210 را در تیپ رویال با قیمتی کمتر از ۳۷۵ میلیون تومان خریداری کنید. این خودرو توسط ریگان خودرو در دو تیپ رویال و فلگشیپ عرضه شده که به نوعی نمونه رویال T210، مدل پایه این کراس اوور چینی مونتاژی به حساب می آید. نکته قابل توجه در هنگام خرید کوپا T210 این است که این محصول به هیچ وجه به صورت وارداتی وارد بازار ایران نشده و ادعای فروشندگان این خودرو مبنی بر وارداتی بودن سری اول این محصول و مدل سال ۲۰۱۸ آن کاملا یک دروغ ناشیانه برای فروش بهتر است! در اصل کوپا T210 تا به امروز با مدل ۱۳۹۷ به دست مشتریان رسیده و نمونه های موجود مدل ۱۳۹۸ آن به ندرت در بازار کشور یافت می شود.
فرایند شماره گذاری کوپا T210 سرعت گرفت
کوپا T210 به پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو مجهز و جعبه دنده شش سرعته AT آن قدرت ۱۵۴ تا ۱۵۶ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر به چرخ های جلو می رساند. همان طور که مشخص است در بحث قدرت و شتاب موجود نباید تفاوت خاصی میان T210 و X55 باشد و برای همین برتری خاصی میان این دو وجود ندارد. اما می توان گفت که به خاطر جعبه دنده دو کلاچه ام وی ام X55، محصول مدیران خودرو تعویض دنده سریعتری دارد و از سویی، کوپا T210 رویال شرکت ریگان خودرو به خاطر داشتن جعبه دنده AT با استهلاک و نوسان کمتر در عملکرد مواجه است و در این بحث می توان در طولانی مدت، نسبت به X55 بهتر ظاهر شود. شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، فرمان کمکی برقی، سقف پانارومیک، استارت دکمه ای، نمایشگر لمسی، دوربین عقب، تریم داخلی چرم مصنوعی، صندلی های برقی جلو، ترمز پارک برقی، سنسور نور و باران، سیستم تهویه اتوماتیک دوگانه، شارژر بی سیم تلفن همراه، سنسور پارک جلو و عقب، چراغ روشنایی روز و… مجهز است. برای همین می توان در بسیاری از بخش ها سطح امکانات رفاهی و ایمنی کوپا T210 و ام وی ام X55 را برابر دانست و تفاوت های موجود را به سلیقه خریداران واگذار کرد.
همان طور که در نوشته های بالا به آن اشاره شد، کراس اوور جدید مدیران خودرو با شش کیسه هوا توانسته تا ۴ ستاره ایمنی را از موسسه CNCAP دریافت کند که البته در ایران با ۴ کیسه هوا عرضه می شود و بدیهی است که امتیاز ایمنی کمتری نسبت به نمونه ۶ ایربگ دارد. کوپا T210 که در بازارهای مختلف با نام زوتی T600 کوپه عرضه می شود، هیچگاه به صورت مستقل نتایج تست های تصادف آن منتشر نشده است. اما زوتی T600 (نسخه اولیه کوپا T210 که طراحی ساده تری را بر روی این پلتفرم دارد و اصول ساخت و مهندسی ایمنی آن با T600 کوپه برابری می کند) با شرکت در تست های ایمنی CNCAP، توانسته تا در نمونه ۶ ایربگ به چهار ستاره ایمنی دست پیدا کند. به عبارتی می توان ایمنی کوپا T210 رویال را هم در همین سطح دانست و از سویی به خاطر اینکه تعداد کیسه هوا و پارامترهای ایمنی T210 رویال ریگان خودرو با T600 مورد تست برابری می کند، چهار ستاره ایمنی را بر مبنای استانداردهای CNCAP به آن اعطا کرد. پس در نتیجه کلی کوپا T210 رویال با شش کیسه هوا ایمنی بهتری نسبت به ام وی ام X55 با چهار کیسه هوا خواهد داشت.
با نگاهی به ابعاد و اندازه کوپا T210 مشخص است که فضای بار و کابین این خودرو به مراتب بیشتر از X55 مدیران خودرو است. اما با توجه به نتایج منتشر شده از تست های رانندگی با این دو خودرو در رسانه های آسیایی، می توان برتری فرمان پذیری را برای کراس اوور جدید نشان ام وی ام در نظر گرفت. همچنین با وجود اینکه کیفیت متریال به کار رفته در T210 رویال تا حدی بالاتر از ام وی ام X55 است و قاعدتا به خاطر جعبه دنده AT موجود در کوپا استهلاک این بخش فنی آن نسبت به X55 با جعبه دنده دو کلاچه کمتر است، اما باید بگوییم که وضعیت خدمات پس از فروش مدیران خودرو به مراتب بهتر از ریگان خودرو است و حداقل در خصوص تامین قطعات و شبکه خدمات پس از فروش، با خرید ام وی ام X55 می توانید اطمینان خاطر بیشتری را داشته باشید.
نکته قابل توجه دیگر این است که کوپا T210 رویال با وجود استقبال خوب مشتریان در مرحله ثبت نام، به خاطر عرضه نامناسب و خدمات پس از فروش ضعیف، بازار فروش مناسبی را ندارد. با وجود اینکه پیش از عرضه X55 نمی توان در مورد بازار خرید و فروش آن اظهار نظر قطعی کرد، اما می توان حدس زد که حداقل کراس اوور جدید مدیران خودرو محصول شناخته شده تری نسبت به کوپا T210 رویال است و بر اساس سابقه باید بازار فروش بهتری را داشته باشد.


ام وی ام X55 یا فوتون ساوانا؟

«فوتون ساوانا» که سال ۱۳۹۷ وارد خط تولید شرکت «عظیم خودرو» شد، در روزهای ابتدایی عرضه قیمتی فراتر از ۴۸۰ میلیون تومان را در بازار آزاد تجربه می کرد. اما با توقف تولید این خودرو به خاطر مشکلات تحریم و عملکرد نه چندان مناسب عظیم خودرو، ساوانا در بدو ورود به بازار با شکست مواجه گردید. همین اتفاق باعث شده تا امروز بتوان تا این شاسی بلند آفرودی چینی را با مدل ۱۳۹۷ و در نسخه صفر کیلومتر، با قیمتی کمتر از ۳۸۵ میلیون تومان خریداری کرد. بدیهی است که وقتی صحبت از عرضه محدود و توقف تولید ناگهانی یک خودرو در بدو عرضه می شود، نباید توقع خاصی برای خدمات پس از فروش آن داشته باشیم. پس از همین ابتدا به هیچ وجه فوتون ساوانا نمی تواند در بحث خدمات پس از فروش و تامین قطعات با ام وی ام X55 رقابت کند.
مشتریان عظیم خودرو، فوتون ساوانا را با تخفیف تحویل گرفتند
فوتون ساوانا از یک موتور ۲ لیتری توربو با ۲۱۴ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن متر بهره می برد. این خودرو در رده محصولات شاسی مستقل و SUV بازار ایران قرار دارد و به امکاناتی نظیر ۶ کیسه ی هوای ۱۰ نقطه ای، سانروف، سنسور نور، تنظیم حالت انتقال قدرت به چرخ ها، کمک سنگین، قفل دیفرانسیل هوشمند محور عقب، سیستم کنترل پایداری، کنترل حرکت در سربالایی، کنترل حرکت در سراشیبی، کروزکنترل، مانیتور، سیستم تهویه اتوماتیک، ۷ صندلی، سنسور باران، دوربین عقب، تنظیم حالت رانندگی و… مجهز است. جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک این خودرو ساخت کمپانی ZF آلمان است و قابلیت انتقال توان را به چهار چرخ این شاسی بلند چینی آفرودی دارد.
در بحث ابعاد و فضای کاربردی اتاق کاملا واضح است که ساوانا به مراتب فراتر از ام وی ام X55 قرار می گیرد. همچنین به خاطر داشتن قابلیت چهار چرخ محرک و شاسی مستقل، جایگاه کاربردی تری نسبت به هر کراس اووری خواهد داشت. وجود ویژگی هایی مانند کمک سبک و سنگین دیفرانسیل، قفل هوشمند دیفرانسیل عقب، تنظیم حالت انتقال قدرت و… باعث می شود تا ارزش عملکردی فوتون ساوانا بیشتر از ام وی ام X55 باشد. اما همین قابلیت ها در ساوانا باعث می شود تا مصرف سوخت این خودروی SUV نسبت به کراس اووری چون X55 بیشتر باشد و همچنین ابعاد بزرگ آن، استفاده از ساوانا را در شهر سختتر از کراس اوور جدید ام وی ام کند. حرکت های عرضی بیشتر در شاسی بلندهای واقعی نسبت به کراس اوورها از مواردی است که نشان می دهد در مسیرهای هموار و جاده ای، ام وی ام X55 می توان پایداری و آسودگی رانندگی بیشتری را داشته باشد.
با وجود اینکه ام وی ام X55 ظاهر متریال بهتری را در معرض دید سرنشینان قرار می دهد، اما به خاطر استانداردهای موجود در ساخت خودروهای SUV، می توان گفت که فوتون ساوانا در طول مدت استفاده افت کیفیت کمتری را نسبت به یک کراس اوور مانند X55 دارد و اگر قرار باشد تا در شرایط یکسال استفاده شوند، ساوانا می تواند تا کیفیت بیشتری را از خود نشان دهد. همچنین جعبه دنده اسم و رسم دار شاسی بلند فوتون و عظیم خودرو، از همین ابتدا نشان می دهد که استهلاک به مراتب کمتری در این بخش نسبت به جعبه دنده دو کلاچه X55 دارد. اما قطعا اگر قرار باشد که از فوتون ساوانا با توجه به قابلیت هایش استفاده شود، بدیهی است که باید مراقبت های بیشتری نسبت به X55 را به خود ببیند و با توجه به کیفیت نه چندان بالای خدمات پس از فروش عظیم خودرو، قطعا رضایت مناسبی در حوزه را برای مالک خودرو به همراه نخواهد دشت.
در خصوص مسئله ایمنی نمی توان قیاس مستندی را میان این دو خودرو انجام داد. جدا از بحث رده فنی متفاوت ساوانا و X55، نتایج تست های ایمنی شاسی بلند ۷ نفره فوتون با جزئیات کامل در اختیار عموم قرار نگرفته و تنها در برخی منابع، برای نمونه دو ایربگ این خودرو ۳ ستاره ایمنی موسسه ANCAP اعلام می شود.
با وجود حضور امکانات ایمنی و رفاهی مناسب در فوتون ساوانا تولید داخل، بدیهی است که وجود امکاناتی نظیر دوربین ۳۶۰ درجه، استارت دکمه ای، ساعت هوشمند با قابلیت کنترل خودرو از راه دور، ترمز پارک برقی و… می تواند برای بسیاری جذابیت بیشتری در X55 فراهم کند. از سویی همان طور که در ابتدا اشاره شد، فوتون ساوانا در بحث بازار فروش، خدمات پس از فروش، مصرف سوخت و تامین قطعات وضعیت ضعیفتری نسبت به تمام رقبای هم قیمت خود دارد و تنها برای آن هایی که به دنبال خودرویی دو دیفرانسیل و با قابلیت های آفرودی هستند، این SUV چینی پیشنهاد می شود.
همچنین شما می توانید ویدیوی معرفی فوتون ساوانا را مشاهده کنید.


پایگاه خبری اسب بخار
حسین دلاور

به این مطلب رای دهید

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.