ماجرای ایراد در اکسل عقب X55 و ضرورت فراخوان گسترده

احتمالاً بسیاری از مردم ویدئوهای مربوط به ایراد و تصادف یک خودروی X55 را دیده اند که به دلیل ایراد موجود در اکسل عقب، این خودرو دچار حادثه می‌شود.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، گزارش پلیس از این حادثه حاکی از آن است که «یک دستگاه خودرو ایکس ۵۵ پرو در محور قم به کاشان به علت جدا شدن اکسل عقب خودرو از مسیر منحرف و واژگون شد. این خودرو دارای پنج سرنشین بود که همه سرنشینان به جز یک نفر، به صورت سرپایی مداوا شده و مشکل خاصی برای آنها پیش نیامد. تنها فرد مصدوم این حادثه خانمی مسنی بود که در ردیف عقب خودرو نشسته بود. مقاومت بدنه خودرو موجب شد تا از پنج نفر حاضر در این حادثه، برای چهار سرنشین مشکل خاصی پیش نیاید. طبق تصاویر پس از حادثه بدنه خودرو در سمت چپ آسیب بیشتری دیده بود ولی داخل اتاق کاملاً سالم است.»

مدیران 777 مدیران 777

خوشبختانه گزارش پلیس از سلامت افراد خبر می‌دهد، اما این ماجرا به این سادگی نیست که بتوان از آن عبور کرد؛ چرا که اگر چنین حوادثی ادامه پیدا کنند، ممکن است شرایطی جدی‌تر حادث شود.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که شرکت مدیران خودرو نیز که تولید این محصول را به عهده دارد، در پی جبران خسارات وارد شده به اشخاص حادثه دیده بوده و طی اطلاعیه ای از سوی این شرکت اعلام شده است که «شرکت مدیران خودرو با جدیت به دنبال بررسی تمام ابعاد فنی این حادثه است پس از مشخص شدن جزئیات آن، اطلاعات لازم را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهد.»

این در حالی است که شرکت مدیران خودرو تا کنون حدود ۳۰ هزار عدد خودروی X55 تولید کرده و به گفته خود شرکت تا کنون هیچ گزارشی مبنی بر جدا شدن اکسل عقب خودرو در مراکز خدمات پس از فروش این شرکت ثبت نشده است.

حال اگر بخواهیم کل ماجرا را از ابعادی کلان مورد بررسی قرار دهیم، می‌توانیم به مثال‌های دیگری نیز اشاره کنیم. برای مثال چنین ایرادهایی در شرکت‌های دیگر نیز وجود داشته است. برای مثال در شرکت بزرگی مانند تویوتا چندی پیش بیش از یک میلیون خودرو از مدل‌های مختلف تویوتا و لکسوس از قبیل کمری و Rav4 را به دلیل نقص فنی در کیسه‌های هوا فراخوان کرد.

این اتفاق اما زمانی افتاد که حوادثی رخ داد و عملکرد ناقص ایربگ‌های تویوتا سرنشینان را دچار آسیب‌های جدی کرد و پس از آن تویوتا در یک فراخوان جهانی، نسبت به ایراد احتمالی در خودروهایی که بین سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۲ ساخته شده بودند، هشدار داد.

چنین مساله ای می‌تواند نشان از آن داشته باشد که وجود ایراد فنی در خودروها و قطعات تولیدی امری امکان پذیر است، اما تولیدکننده باید با پشتیبانی مطلوب و صدور فراخوان‌های گسترده مانع از ایجاد پیامدهای جدی‌تر شود. به خصوص زمانی که ایراد در یک بخش مربوط به ایمنی خودرو وجود دارد، خودروسازان باید با جدیتی دو چندان موضوع فراخوان و اصلاح قطعات موجود را در دستور کار قرار دهند.

حال مدیران خودرو نیز با توجه به این که تا کنون بیش از ۳۰ هزار عدد از خودروی X55 تولید کرده و با توجه به آن که در حادثه رخ داده، آسیبی جدی به سرنشینان نرسیده، باید در صدور فراخوان تعجیل کند تا مبادا چنین حوادثی گریبان گیر اشخاص دیگر شود.

البته گفته می‌شود، برخی از نمایندگی‌های این شرکت مشتریان خود را از این وضعیت آگاه کرده‌اند، اما بدون شک چنین اقدامی کافی نخواهد بود و برند چری که مسئولیت اصلی این نقص را به عهده دارد، باید با صدور فراخوان جهانی، مصرف کنندگان را از مخاطرات احتمالی آگاه سازد؛ چرا که این تنها مسیر صحیح جلوگیری از حوادث احتمالی است، حوادثی که ممکن است جان و مال مردم را تحت آسیب قرار دهند.

۳.۸ امتیاز از ۱۷ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.