بازار خودروهای دو دیفرانسیل احیا می شود؟

بازار خودروهای دو دیفرانسیل احیا می شود؟
بازار خودروهای دو دیفرانسیل احیا می شود؟

با ممنوعیت واردات خودرو و برنامه های چند سال گذشته خودروسازان در بازار ایران، شاهد بوده ایم که این روزها دسترسی مشتریان به کراس اوورها و شاسی بلندهای صفر کیلومتر دو دیفرانسیل بسیار محدوده شده است. برخی بر این باور هستند که بازگشایی واردات خودرو، می تواند این نیاز بازار را بر طرف کند. اما در آینده نزدیک، کراس اوورها و شاسی بلندهای (شاسی یک پارچه) صفر کیلومتر دو دیفرانسیل در چه جایگاهی از بازار قرار می گیرند؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، در چند سال آخر واردات خودرو شاهد بودیم که بخش قابل توجهی از خودروهای وارداتی آن دوران به محصولات کراس اوور و یا شاسی بلند شاسی یک پارچه دو دیفرانسیل اختصاص پیدا می کرد و بسیاری از مشتریان بازار خودروهای لوکس، این دسته از محصولات خارجی را برای استفاده انتخاب می کردند. آمار واردات خودروهایی مانند هیوندای توسان، سانتافه، وراکروز (ix55)، تویوتا راو۴، نیسان جوک اسپرت، ایکس تریل، رنو کولیوس، داستر دو دیفرانسیل، کیا سورنتو، اسپورتیج و… نشان می دهد که در میان مشتریان خودروهای لوکس، محصولات دو دیفرانسیل شاسی بلند یا همان کراس اوور محبوبیت زیادی داشته و بدیهی است که همچنان این نیاز در بازار کشور وجود ندارد.

اما ممنوعیت واردات خودرو در سال های اخیر سبب شده است که علاقه مندان به خودروهای دو دیفرانسیل، مجبور باشند تا سلیقه خود را تغییر دهند و یا به ناچار به سراغ گزینه های کارکرده بروند. با وجود اینکه خودروسازان داخلی در چند سال گذشته محصولات شاسی مستقل دو دیفرانسیلی در کلاس پیکاپ ها و SUVها به بازار عرضه کردند، اما هنوز نتوانسته اند تا خودرویی را برای علاقه مندان به کراس اوورها یا شاسی بلندهای شاسی یک پارچه دو دیفرانسیل به مرحله عرضه برسانند.

مشتریان کراس اوورها و شاسی بلندهای دو دیفرانسیل چه می خواهند؟

باید به این نکته توجه داشت که هنوز بخش زیادی از مشتریان کراس اوورها و شاسی بلندهای AWD علاقه ای به استفاده از پیکاپ ها و SUVها ندارند و برای رفع نیاز و علاقه مندی خود یا به سراغ محصولات کارکرده وارداتی می روند و یا به ناچار گزینه های صفر کیلومتر تک دیفرانسیل را انتخاب می کنند. دلیل اصلی این ماجرا را نوع نگاه آن ها به خودروهای دو دیفرانسیل و سبک نیازشان باید دانست. این افراد معمولاً نیازی به خودروهای دو دیفرانسیل شاسی مستقل و آفرودی ندارند؛ اما گاهی برای حس اطمینان بیشتر و یا کاربری های خاص کراس اوورها و شاسی بلندهای شاسی یک پارچه دو دیفرانسیل را می خواهند که در کنار داشتن حس رانندگی راحت تر و حرکت های عرضی کمتر، در شرایط خاص قابلیت حرکتی بیشتری را نسبت به نسخه های تک دیفرانسیل داشته باشند.

چرا بخشی از نیاز بازار توسط خودروسازان تامین نشده است؟

از طرفی دیگر این سبک از سلیقه در گذشته محصولاتی را انتخاب کرده که چه درست و چه غلط، محصولاتی لوکس در بازار ایران به حساب می آمدند. در حال حاضر پیکاپ ها و SUVهای شاسی مستقل چینی حاضر در بازار ایران، هیچگاه به عنوان یک خودروی لوکس شناخته نمی شوند و از سویی برخی کراس اوورهایی که لوکس چینی معرفی می شوند، تا به امروز در جایگاه خودروهای تک دیفرانسیل بوده اند و به خاطر سبک مهندسی شرکای چینی اکثر خودروسازان ایرانی، در نمونه دو دیفرانسیل AWD به بازار معرفی نشده اند.

واردات خودرو نیاز بازار کراس اوورها و شاسی بلندهای AWD بر طرف می کند؟

محدودیت های اعمال شده در دور جدید واردات خودرو که باعث می شود سقف قیمت خودروهای وارداتی ۲۰ هزار یورو باشد، این هشدار را می دهد که در آینده نزدیک احتمال برآورده شدن نیاز بخشی از این بازار وجود ندارد. زیرا اکثر کراس اوورهای کره ای، ژاپنی و… وارداتی که قابلیت دو دیفرانسیل AWD را ارائه می دهند، قیمتی فراتر از ۲۵ هزار یورو را دارند و گاهی تا ۵۰ هزار یورو هم قیمت گذاری می شوند. از طرفی نمونه های کمتر از ۳۰ هزار یورو این کلاس فنی که شاید به روش هایی امکان حضور در بازار ایران را داشته باشند، هیچگاه نمی توانند به عنوان یک خودروی لوکس و متفاوت معرفی شوند. زیرا این خودروها باید در مدل پایه به بازار ایران بیایند که بدیهی است در آن ها امکانات خاصی دیده نمی شود و احتمالاً از نظر سطح امکانات رفاهی در جایگاه پایین تری از بسیاری از چینی های مونتاژی قرار می گیرند.

چه گزینه احتمالی برای بازار کراس اوورها و شاسی بلندهای AWD وجود دارد؟

در حال حاضر SUVهای شاسی مستقل دو دیفرانسیلی مانند دایون Y5 و یواز پاتریوت توسط خودروسازان مونتاژ می شود. اما همان طور که اشاره شد، این خودروها نیاز بازار مشتریان AWDها را برطرف نخواهند کرد. از طرفی شاید واردات خودرو هم نتواند محصولات لوکس و متفاوتی را در اختیار مشتریان این کلاس خودرویی بگذارند.

با این حال شاید در آینده نزدیک محصولاتی توسط خودروسازان خصوصی و به صورت مونتاژی به بازار عرضه شوند که نیاز مشتریان کراس اوورها و شاسی بلندهای AWD را بر طرف کنند. در حال حاضر شرکت های خودروسازی مانند گروه کرمان خودرو، گروه بهمن، مدیران خودرو و… برنامه دارند تا بزودی کراس اوورها و شاسی بلندهای دو دیفرانسیل با ساختار شاسی یک پارچه را به بازار عرضه کنند.

اما آنچه که مشخص است، در این مسیر مدیران خودرو سریع تر از سایر خودروسازان پیش رفته و برای بازار شاسی بلندهای AWD خودروهایی مانند فونیکس تیگو ۸ پرو مکس و FX دو دیفرانسیل را در نظر گرفته است. این احتمال مطرح است که تا پایان سال ۱۴۰۱، مدیران خودرو تیگو ۸ پرو مکس را با پیشرانه ای قوی تر نسبت به تیگو ۸ پرو و ساختار AWD هوشمند (i-AWD) به بازار عرضه کند و بتواند در جایگاه یک خودروی کراس اوور ۷ نفره لوکس، محصولی دو دیفرانسیل را به فروش برساند.

۴.۳ امتیاز از ۱۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.