وزارت صمت یا وزارت وعده ها؟

وعده های وزارت صمت
وعده های وزارت صمت

تا شروع سال جدید چیزی نمانده است؛ هنوز بازار خودرو و مردم بلاتکلیف مانده اند. پرسش این است که وزارت صمت یا وزارت وعده ها آیا واقعاً می تواند پروژه واردات را به سرانجام برساند؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، از مهرماه و از زمانی که اولین عرضه خودروهای وارداتی شروع شد، وزارت صمت ادعاهای زیادی را مطرح کرده است. براساس گفته های آن هنگام این نهاد دولتی، قرار بود از اواخر آذر و یا اوایل دی، ماهانه ۲۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود و تیراژ به ۶۰ هزار دستگاه برسد. یک ماه بعد، ۲۰ هزار دستگاه از این وعده کاسته شد و به عدد ۴۰ هزار دستگاه بسنده کردند، اما با زیرکی خاصی توپ را در زمین شرکت های واردکننده انداختند و اعلام شد که پتانسیل واردات ۴۰ هزار دستگاه فراهم شده است. با این حال بازار خودرو و مردم طی مدت زمان اخیر با ادبیات یکسان و اعداد متفاوت همراه شده اند؛ به تازگی نیز معاون وزیر صمت آب پاکی را روی دست مردم ریخته و بیان کرده است که خودروهای وارداتی تا ۳ ماه آینده تحویل خواهند شد.

در همین رابطه، دو روز پیش، رئیس سازمان توسعه تجارت در نشستی خبری با بیان این که ۹۵۰ میلیون یورو برای واردات خودروهای بنزینی و برقی تحصیص داده شده است، گفت: «تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ خودرو وارد بنادر و گمرکات کشور شده است.»

مهدی ضیغمی  اظهار کرد: «از شهریور ماه کار عرضه واردات خودرو را شروع کردیم و در هر نوبت خودروهایی را که وارد یا نزدیک کشور شده بودند عرضه کردیم. روز به روز، هم تعداد شرکت‌های متقاضی واردات و هم حجم واردات خودرو در حال افزایش است.»

وی افزود: «به عنوان مثال، اگر قبلاً ۲۰۰ خودرو واریز می‌شد، اما الان به دلیل میزان تخصیص ارز تعداد واردات خودرو بالا رفته است.»

ضیغمی ادامه داد: «تاکنون بیش از ۷۵۰ میلیون یورو فقط برای خودروهای بنزینی و ۲۰۰ میلیون یورو برای خودروهای برقی ارز تخصیص داده ایم. البته هنوز همه این ارز برای خودروهای بنزینی توسط شرکت‌ها تأمین نشده است.»

وی افزود: «از ۳۰ هزار نفری که در سامانه هستند حدود ۱۲ هزار نفر خودروی خود را انتخاب کرده اند و برای ۱۸ هزار نفر عرضه‌های جدیدی خواهیم داشت و تلاش می‌کنیم وضعیت آن ها را تعیین تکلیف کنیم.»

ضیغمی تصریح کرد: «ما برای همه مردم خودرو وارد می‌کنیم و اگر از این ۳۰ هزار نفر کسی خودرو نخواست، خودرو را به دیگران عرضه می‌کنیم. خودروهای عرضه شده فعلی تا ۳ ماه دیگر تحویل می‌شوند.»

معاون وزیر صمت در مورد میزان واردات خودرو هم گفت: «تاکنون بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ خودرو وارد بنادر و گمرکات کشور شده است.»

این سخنان در شرایطی مطرح می شود که از آبان ماه سال گذشته تا امروز، حجم وعده ها به شدت و به مراتب بیش تر از واردات خودرو بوده است. این در حالی است که قرار بود تا انتهای سال، حداقل ۴۰ هزار خودرو واردکشور شود، تا امروز تعداد این خودروها بنا به گفته های ضیغمی به ۱۱ هزار دستگاه هم نرسیده و وضعیت بازار خودرو همچنان نابه‌سامان است.  به نظر می رسد وزارت صمت در آستانه سال نو، با توجه به عدم تحقق اهداف سامانه عرضه یکپارچه و اخلال در نظام توزیع برای جلوگیری از اتفاقات آخر سال گذشته و ابتدای سال جاری، سعی دارد همچنان بازار را منتظر بگذارد و واردات را کش بدهد.

اما آیا با این روش به نتیجه ای خواهند رسید؟ آیا اگر ارز باز هم با نوسان همراه شود می توانند از افزایش قیمت های بازار جلوگیری کنند؟ در این میان، وقتی که هنوز بازار طعم و مزه خودروهای صفرکیلومتر وارداتی را نچشیده است و سرنوشت خودروهای دست دوم نامعلوم مانده است، آیا فرقی می کند که وزارت صمت چه مقدار ارز به واردات اختصاص داده است؟ آیا مهم است که میزان ارز تخصیصی به خودروهای بنزینی سه برابر خودروهای برقی است؟ هر چند وزیر صمت گفته است که پاسخ‌گوی عملکرد نفرات قبلی نیست؟ اما آیا کسی نباید تکلیف مردم را روشن کند؟ آیا با تغییر وزیر صمت یا معاونان این نهاد، تعهدات هم باید فراموش شوند؟

در هر صورت، وزارت صمت در خصوص واردات خودرو نتوانسته است نمره قابل قبول کسب کند. این وزارت از سال گذشته با رونمایی ها و معرفی های شتاب زده، در عمل در باغ سبز به مردم نشان داد، اما عملکرد و مسیری که طی کرده اند نشان می دهد که یا آن ها بدون برنامه و تحلیل از وضعیت موجود و توانمندی های خود اقدام به از سرگیری واردات کرده اند یا این که عوامل و دست های پشت پرده مانع از انجام واردات شده است. در هر صورت، مردم این اتفاق ها و وعده بازی ها را از چشم دولت سیزدهم و وزارت صمتش می بینند. وزارتی که هنوز نتوانسته است گره های این صنعت را باز کند و بازار با عطشی سنگین در انتظار روزهای آینده مانده است؟ این که خبربازی و اعداددرمانی تا کی جواب خواهد داد، کسی نمی داند؟

۵ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.