خاموشی خطرناک مسئولان درباره آینده بازار خودرو

آینده بازار خودرو
آینده بازار خودرو

خاموشی خطرناک مسئولان درباره آینده بازار خودرو با توجه به اتفاقات عجیب و غریب روزهای اخیر، آیا به ترس بعد از استیضاح فاطمی امین که با افتضاح شاسی بلندها و مافیابازی همراه شد ارتباطی دارد؟ یا مسائل دیگری در میان است؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بازار خودرو این روزها آبستن حوداث زیادی است؛ قیمت های جدید خودروهای مونتاژی، تغییر قانون واردات خودرو، انتخاب وزیر جدید صمت و آینده این صنعت از مهم ترین و اصلی ترین موضوعات پیشِ رو هستند.

سکوت نقطه مشترک

اما تمام این مسائل در یک نکته مشترک هستند، سکوت مسئولان و متولیان و افرادی که تا پیش از این درباره این صنعت همواره اظهار نظر می کردند. با این حال، با توجه به اثرگذاری این تصمیم ها بر آینده این صنعت، سکوت حاکم در میان مدیران ارشد نظام، جای تعجب دارد. آیا این مسئله به اتهام زنی ها و کدهای مافیابازی ارتباط دارد؟ آیا ترس متهم شدن به جانب‌داری از طیف یا جریانی خاص باعث خاموشی آنان شده است؟ آیا تمام حاکمیت در خصوص تصمیمات اتخاذشده اتفاق نظر دارند؟ آیا منطق حاکم بر آن را می پسندند؟ یا این که روند پیش رو به قدری غیر منطقی است که کسی نمی خواهد در آن سهیم باشد؟

جای خالی گردن گیر صمتی؟

البته با توجه به جایگاه خودرو و نقشی که در سرعت مطرح شدن افراد دارد، بسیار بعید است که برخی بتوانند زمان زیادی این سکوت را تحمل کنند. بنابراین احتمال دارد در شرایط فعلی که جای خالی گردن گیر صمت خالی است حرفی نمی زنند. ضمن این که، همچنان اتهام زنی با مافیا هم داغ است و هر روز ابعاد جدید از آن رو می شود.

ابهام غبارآلود

این در شرایطی است که آینده بازار با ابهام همراه شده و فردای آن غبارآلود است. قیمت های جدید خودروهای مونتاژی که به نظر قطعی هم می آیند، به شدت تولید خودرو را تحت الشعاع خود قرار داده است و مشخص نیست خودروسازان بخش خصوصی با این مسئله چگونه برخورد خواهند کرد. آیا تولید کاهش خواهد یافت یا اجبار برای فروش باعث تکرار حکایت های گذشته و باز شدن درهای پشتی خودروسازان خواهد شد؟ آیا ممنوعیت واردات خودروهای کره ای واقعاً آن ها را متنبه خواهد کرد؟ آیا فاصله قیمت کارخانه و بازار، که این بار برای خودروهای مونتاژی به وجود آمده است، باعث هجوم تقاضاهای سودگرانه جدید نخواهد شد؟ این بار سرمایه های بخش خصوصی باید به نفع سیستم رانتی از بین برود؟

یا این که بازار همراه با تغییر قوانین واردات یک فضای خالی پر از تقاضا را در اختیار محصولات چینی خواهد گذاشت؟ این تصمیم ها چه نفعی بر اقتصاد کشور خواهند داشت؟ آیا با این روش ها در نظر دارند که بخش خصوصی خودروسازی را به تحریک بیش تر برای تعمیق بیش تر داخلی سازی تحریک کنند؟ آیا این امکان پذیر است؟ آیا این تا به حال این نوع دخالت ها در تحقق اهداف تأثیر داشته است؟ 

بازار خودرو٬ کارنامه دخالت ها

بررسی وضعیت فعلی بازار و صنعت خودروسازی کشور نشان می دهد که تاکنون تمام این تصمیم ها نه تنها بی اثر بوده است، بلکه نتیجه عکس داشته و خودروسازی کشور را از مسیر اصلی دور کرده است. بازار خودرو کارنامه ای روشن از نقش دخالت ها و دستورها در این صنعت است. ضمن این که، باید در نظر داشت این بازار محصول تفکرات دولتی و همچنین تأثیرات مسائلی خارج از حیطه قدرت و اختیار خودروسازان است. در همین حال، نوع نگاه حاکم بر این صنعت کاملاً نشان می دهد که حکمرانی اقتصادی کشور فاقد انسجام و هماهنگی است. اظهار نظرها متفاوت از دو مقام دفتر خودرویی وزارت صمت یک نمونه ساده از این موضوع است. یکی از این افراد طی نامه ای درخواست تجدید نظر در قیمت گذاری می کند و دیگری طی مصاحبه ای معتقد است که خودروسازان خصوصی با اعلام خلاف واقع میزان داخلی سازی از تعرفه های میلیاردی بهره می برند.

اما در نهایت، این اختلاف نظرها، سکوت و بی تفاوتی در این شرایط حساس به زیان همان مردمی است که می خواهند بازار را برای آنان به آرامش برسانند. اگر قیمت گذاری دستوری تاکنون منجر به نتیجه شده است، این بار هم خواهد شد. در غیر این صورت، زمان نشان می دهد که چه افراد یا جریانی از این موضوع سود خواهند برد؟

۳.۴ امتیاز از ۱۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.