واردات خودرو یک رؤیای شیرین کوتاه؟

رؤیای واردات خودرو
رؤیای واردات خودرو

امروز و فردا شدن های پی در پی برای ورود خودروهای جدید و صبر و انتظار بی حاصل مردم، کار را به جایی رسانده که از منظر آنان «واردات خودرو یک رؤیای شیرین کوتاه» است تا آنان را سرگرم کنند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، طی سال های اخیر، وضعیت بازار خودرو به گونه ای شده است که بسیاری از مردم قدرت و توان خرید خودروی دلخواه را ندارند. در این میان، بخش زیادی از مردم به باور و اعتماد مسئولان و متولیان چشم انتظار ورود خودروهای جدید و به‌روز برای کاهش قیمت ها هستند تا شاید آن ها هم بتوانند یک انتخاب معقول داشته باشند.

تبلیغات وسیع وارداتی

آغاز تبلیغات وسیع وزارت صمت و تشویق (تحکم) برای علم کردن بیلبوردهای تبلیغاتی در آستانه سال نو درست هنگامی که باز هم قیمت ها با شتاب زیادی رشد می کردند، باعث شد توقعی عجیب نسبت به نجات بخش بودن واردات خودرو شکل بگیرد. البته ورود خودروهای کره ای و انتشار واردات خودروهای آلمانی و ژاپنی هم آتش انتظار را شعله ور تر کرد. با این حال، بعد از گذشت بیش از ۵ ماه و بلاتکلیفی واردکنندگان و مردم و بی تفاوتی دولت، کار را به جایی رسانده است که بخش عمده ای از مردم نسبت به امر این دلسرد شده اند و آن را خواب و خیالی بیش نمی دانند؛ این مسئله به خوبی در واکنش ها و نظرات آنان آشکار است.

بخشی از واکنش های مخاطبان به واردات

*واردات خودرو کارکرده رؤیایی بیش نیست.

*واقعاً مردم بی لیاقت و ناسپاسی هستیم! با این که شرایط استاندار خودروهایی مثل پرادو و اسپورتیج و نیسان ایکس تریل و میتسوبیسی لنسر و… توسط سازمان معظم استاندارد ایران، فاجعه بار و غیر قابل مصرف عنوان شده است، باز هم ما به جای خرید ابرخودروهایی مثل پژو پارس و کوییک و ساینا و رانا و دنا، دنبال دریوزگی کشورهای غربی برای واردات خودروهای اسقاطی اون ها هستیم! عجب مردم بدی هستیم ما !!!!!!!!

* انشاءالله شفاف سازی شود برای مردم، که الکی دلخوش نباشند و معاملات و برنامه زندگی‌شان را به هم بزنند.

* زمانی که ۲۰۶ با لندکروزر فرقی نکند، خودروهای دست دوم خارجی، بنجل و از کار افتاده و خطرناک به حساب می آیند در برابر تولیداتی که کم ترین سطح و استقامت ایمنی را ندارند. (وقتی) خودرویی از یک برند ژاپنی! به خاطر فرم چراغ هایش استاندارد ایران را پاس نکند، آن وقت چه توقعی دارید که چوب لای چرخ گذاشته نشود. شاید روی کاغذ واردات آزاد شود، اما در عمل شبیه به یک جوک و وعده سر خرمن است!

* ایران خودرو و سایپا هنوز خودروهای با پلتفرم های چهل سال قبل را می فروشند، بعد خودروهای ژاپنی و کره ای، که در تمام کشورهای دیگه فروش می روند، استاندارد نیستند. 😏

* خون باید گریست.

* واردات خودرو خوابی خوش برای سرگرم کردن مردمی است که کسب و کارشان فلج شده است، اما با رؤیای خودروی کارکرده روزگار سپری می کنند.

روی سخن با مسئولان است

هر چند در برخی مواقع، رسانه ها مورد خطاب و عتاب خوانندگان و مخاطبان قرار می گیرند، اما در واقعیت، روی سخن آنان با مسئولان است، چراکه اختیار و تصمیم با آنان است و مردم تنها هزینه نظرات و اندیشه های آنان را پرداخت می کنند. کامنت های فوق، روای قصه غمگین بی اعتمادی به افرادی است که به عنوان وکلا و کارگزاران مردم در مناصب حکومتی قرار گرفته اند؛ همان افرادی که نه در ترافیک می مانند و نه خودروی ایرانی سوار می شوند؛ همان افرادی که اگر از خیابان های شهر گذر کنند، تمام چراغ ها سبز می شوند؛ همان هایی که از هزینه های زندگی مردم خبر دارند و نمی دانند وقتی خرید اقتصادی ترین خودروی بازار برای بسیاری از خانوارها آرزو می شود، چه درد و معنی تلخی در پی دارد.

به همین علت است که درکی از وعده های توخالی نداشته اند و ندارند. افزایش تولید داخل و واردات خودرو برای کاهش قیمت ها نیز به دلیل عدم تحقق، در حال حاضر، از منظر بخش زیادی از مردم  جز وعده های پوچ به شمار می آید. خروجی این وعده ها و حرف هایی که تاکنون بی اساس بوده است نشان می دهد که یا طراحان و متولیان امر درکی از وضعیت موجود نداشته اند و ندارند و بدون در نظر گرفتن شرایط فقط یک طرح انتزاعی تدوین و نهایی کرده اند؛ یا این که آنان حساب شده و براساس داده های واقعی تصمیم گرفته اند، اما عوامل ناپیدا مانع از تحقق آنان شده است. در این میان، شفاف سازی و صراحت در بیان مشکلات به جای درِ باغِ سبز نشان دادن می تواند هم خیال مردم را راحت کند و هم می تواند آنان که زندگی مردم را تلخ می خواهند رسوا کند. البته اگر تمام این داستان بنا به باور بسیاری از مردم، برای وقت کشی و سرگرمی و رسیدن به نقطه ای که مطلوب سیستم رانتی است نباشد.

۴.۱ امتیاز از ۱۹ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.