پژو 206 در لباس 207 ؛ داستان توقف تولید ایران خودرو

پژو 206
پژو ۲۰۶

هفته گذشته خبری با عنوان توقف تولید هاچ‌بک محبوب بازار ایران، پژو ۲۰۶، منتشر شد؛ اما آیا واقعاً تولید این خودرو متوقف شده است؟

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

سرانجام پژو ۲۰۶ پس از مدت ها از خط تولید کنار رفت و به ایستگاه پایانی خود رسید. پس از اعلام این خبر بلافاصله اعلام شد تیپ جدیدی از پژو ۲۰۷ با عنوان تیپ ۵ به تولید خواهد رسید که در داخل ویژگی های پژو ۲۰۶ را دارد و فقط در بدنه طراحی پژو ۲۰۷ را دارد. این یعنی از این پس، هاچ‌بک اقتصادی ایران خودرو با ظاهر ۲۰۷ عرضه می شود، اما همه می دانیم این خودرو همان ۲۰۶ است که در ظاهر سعی می کند ۲۰۷ باشد!

توقف تولید، عنوانی که به اشتباه استفاده می شود

پژو 206
پژو ۲۰۶

مهرماه سال جاری بود که ایران خودرو طی مراسمی توقف تولید سمند را جشن گرفت و اعلام شد سمند دیگر تولید نمی شود. در آن زمان، ما در اسب بخار مطلبی کار کردیم که این توقف تولید تنها به صورت ظاهری اتفاق افتاده است و سمند به صورت فنی با عنوان سورن و یا دنا تولید می شود. حالا دوباره همان تکنیک را از مدیران ایران خودرو می بینیم. در روزگاری که عمر مفید هر نسل از خودرو در جهان به طور میانگین به ۶ سال کاهش پیدا کرده است و خودروسازان معمولاً هر سه سال خودروهای خود را فیس لیفت می کنند، ایران خودرو پس از بیست و اندی سال تولید پژو ۲۰۶ را متوقف کرده است، اما آن را عملاً در لباس ۲۰۷ به تولید می رساند. دقت کنید امر توقف تولید بسیار خوب است و نشان می دهد صنعت خودرو در حال پیشرفت و تولید خودروهای جدید است، اما در مورد پژو ۲۰۶ و سمند اصلاً توقف تولیدی اتفاق نیافتاده است که بخواهیم آن را به فال نیک بگیریم و نمودی از پیشرفت صنعت خودرو بدانیم.

توقف تولید اقتصادی ها خوب است یا بد؟

پژو 206
پژو ۲۰۶

زمانی که سایپا تولید پراید را متوقف کرد بسیاری از مردم بر این باور بودند که خودروسازی کشور در حال پیشرفت است و مدل های جدیدی به بازار خواهد آمد تا جای اقتصادی ترین محصول ایران را پر کنند، اما در همان زمان هم بسیاری از کارشناسان این باور را داشتند که توقف تولید خودرویی اقتصادی و پرطرف‌دار که عملاً جایگزینی ندارد امری اشتباه است. فارغ از این که تیبا و ساینا هم به عنوان خودروهایی اقتصادی عملاً بی شباهت به پراید نبودند، اما با کنار رفتن پراید دیگر هیچ محصولی نتوانست جای آن را بگیرد. همین باعث شده است قیمت نجومی را برای آخرین پرایدهای تولیدی داشته باشیم و بازار این خودرو اقتصادی داغ باشد.

کابین پژو 206
کابین پژو ۲۰۶

با تجربه پراید به نظر می رسید دیگر خبری از این نوع توقف تولیدها نباشد و یا برنامه ریزی دقیقی برای یک توقف تولید انجام شود، اما ایران خودرو همان مسیر اشتباهی را رفت که قبلاً سایپا برای توقف تولید پراید رفته بود و پژو ۲۰۶ را کنار گذاشت. باید این نکته را در نظر داشت که فعلاً هیچ جایگزینی برای پژو ۲۰۶ در سبد محصولات ایران خودرو نداریم و همین باعث می شود بازار این رده آشفته تر شود. از زمان اعلام توقف تولید این خودرو، قیمت آن در بازار به طرز عجیبی بالا رفته و همان داستان پراید در حال تکرار است. البته ایران خودرو می خواهد پروژه TF21 را جایگزین پژو ۲۰۶ کند، اما برای این جایگزینی راه سختی را در پیش دارد، چراکه ۲۰۶ در طول سال ها اوج محبوبیت را در بین ایرانی ها داشت و به دست آوردن این محبوبیت آن هم با یک خودروی جدید ملی امری است که به نظر خیلی بعید می رسد.

تکلیف پژو ۲۰۶ تیپ ۳ سقف شیشه ای چه می شود؟

با کنار رفتن نسبی ۲۰۶ تیپ دو، ایران خودرو برنامه ریزی کرد که تیپ ۳ سقف شیشه ای را به بازار عرضه کند. بر همین اساس، پروژه تولید این خودرو تعریف و محصول نهایی معرفی شد. این یعنی هزینه ای صرف تحقیقات و طراحی این خودرو شد و به نظر می رسید ایران خودرو برنامه ای طولانی مدت برای آن دارد، اما حالا که خبر توقف تولید پژو ۲۰۶ در همه تیپ ها مطرح شده است، این پرسش پیش می آید که چرا ایران خودرو تولید تیپ ۳ سقف شیشه ای را انجام داد و تنها در چند شرایط فروش آن را به مشتریان فروخت؟ اگر برنامه ای مدون و دقیق برای تولید ایران خودرو وجود دارد، چرا این شرکت پروژه ای را آغاز می کند که می داند به زودی قرار است تولیدش متوقف شود؟ به نظر می رسد هیچ برنامه ای برای این توقف تولید وجود نداشته و دلایلی دیگر پشت آن است که به آن می پردازیم.

چرا تولید پژو ۲۰۶ متوقف شد؟

در یک بازار توسعه‌یافته و پیشرفته، زمانی که یک خودرو از نظر طراحی و فنی قدیمی می شود شرکت به این نتیجه می رسد که تولید آن را متوقف کند و خودروی مدرن تری را جایگزین کند، اما در ایران و بازار عجیب و انحصاری اش خبری از مدرن شدن نیست. در ایران توقف تولید حساس ترین رده بازار (رده اقتصادی) با عنوان پیشرفت انجام می شود، اما عملاً هیچ پیشرفتی در این امر نیست و صرفاً یک فرآیند نمایشی رخ داده است. بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که ایران خودرو چون توان افزایش قیمت پژو ۲۰۶ را نداشته آن را از خط تولیدش کنار گذاشته است تا این خودرو را در لباس ۲۰۷ و با قیمتی گران تر عرضه کند.

در هر صورت، پژو ۲۰۶ بعد سال ها کنار رفت و بدون تردید این توقف تولید بازار خودروهای پایه را آشفته تر خواهد کرد. کاش توقف تولید پراید (آن هم بدون آلترناتیو مناسب) برای خودروسازان ما درسی می شد و تولید پژو ۲۰۶ ادامه پیدا می کرد، اما مدیران ما از اشتباه های گذشته درس نمی گیرند و دوست دارند آن ها را تکرار کنند. نکته مهم در مورد این توقف تولیدها این است که حالا مردم از نظر فنی بسیار آگاه تر شده اند و کاملاً می دانند خبرهایی مثل کنار رفتن سمند و ۲۰۶ اصلاً جنبه پیشرفت ندارند و کاملاً درک کرده اند که این خودروها عملاً با لباسی دیگر در حال عرضه اند.

۴ امتیاز از ۲۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.