سازمان استاندارد ، سد اصلی در راه واردات خودرو

استاندارد واردات
استاندارد واردات

یکی از چالش های جدی که امروز شرکت های واردکننده با آن روبه‌رو هستند اخذ تاییدیه های لازم استاندارد برای خودروهای وارداتی است.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

با اعلام شرایط عرضه خودروهای وارداتی و آغاز ثبت نام در سامانه یکپارچه، سرانجام واردات خودرو به مرحله عملیاتی رسید و حالا بیش از ۲۰ شرکت واردکننده در تلاش هستند واردات خودروهای مختلف خارجی را انجام دهند. اگرچه مدل عرضه وارداتی ها در نوع خودش بسیار عجیب و غریب است، اما گویا هماهنگی های لازم برای این نوع عرضه از طریق وزارت صمت پیش بینی شده است و تعداد قابل توجهی از مشتریان هم در سامانه یکپارچه ثبت نام کرده اند. اما حالا که واردات به مرحله اجرایی خود رسیده است گویا سازمان استاندارد همکاری لازم را برای تسریع واردات خودرو انجام نمی دهد.

چرا همکاری لازم برای تسریع واردات وجود ندارد؟

با آغاز زمزمه های آغاز دوباره واردات، از همان ابتدا پیش بینی می شد گروه های زیادی در بدنه صنعت و سیاست مخالف انجام آن باشند. ممنوعیت واردات در سال های اخیر باعث شده بود سرمایه گذاری ها محدود به مونتاژ خودروهای چینی شده باشد و همین روند خط فکری جدیدی برای صنعت خودرو رقم زد. این که حالا برخی از مونتاژکاران با واردات خودرو مخالف اند و در راستای عدم انجام آن تلاش کنند ملموس است، اما شنیده ها از شرکت های واردکننده حاکی از آن است که سازمان استاندارد همکاری لازم را برای انجام واردات خودرو انجام نمی دهد. اگر خودروهای چینی را کنار بگذاریم، باقی گزینه های وارداتی خودروهایی از ژاپن، کره و اروپا هستند که قاعدتاً سطح بالایی از کیفیت را ارائه می دهند،‌ اما گویا سازمان استاندارد کیفیت لازم را در این خودروها نمی بیند و روند اخذ مجوز خودروهای وارداتی با چالش هایی جدی روبه‌روست.

یک بام و دو هوای استاندارد برای خودرو

استاندارد واردات
استاندارد واردات

احتمالاً نام استانداردهای ۸۵گانه را در ایران بارها شنیده اید. سازمان استاندارد در ایران استانداردهای سختگیرانه ای در بحث خودرو دارد که همیشه خودروسازان کشور از برخی بندهای آن گله داشته اند، اما به هر ترتیب، خودروهای داخلی و همچنین چینی های مونتاژی در سال های اخیر در کشور تولید شده اند. البته در مورد خودروهای ملی و داخلی همیشه انتقادهای زیادی در بحث کیفیت بوده است، اما به هرحال خودروساز توانسته است استانداردهای لازم را پاس کند. این یعنی بیش تر خودروهایی که در تصویر فوق می بینید و از کیفیت آن اطلاع دارید همگی استانداردهای سازمان استاندارد را اخذ کرده اند. حالا این پرسش پیش می آید که چه طور خودروهای داخلی ما استانداردهای لازم را دارند، اما خودروهایی که در کشورهای اروپایی تردد دارند و جزو محصولات به‌روز کمپانی های مطرح جهان هستند، برای گرفتن استاندارد مشکلاتی اساسی دارند. اکنون برای مردم این پرسش مطرح است که این دوگانگی از کجا سرچشمه می گیرد؟ به نظر می رسد بهتر است سازمان استاندارد در چنین شرایطی شفاف سازی را در مورد چالش استاندارد وارداتی ها انجام دهد.

بازار انحصاری و تشنه ایران را دریابید

همان طور که از ابتدا اشاره کردیم، شکل گیری موجی نامرئی از مخالفان واردات خودرو قابل پیش بینی بود، اما باید این را در نظر داشت که واردات در طولانی مدت می تواند برای صنعت و بازار ما مفید باشد. ورود مستمر خودروهای وارداتی می تواند فضای بازار را بازتر کند و حق انتخاب بیش تری به مشتریان بدهد. در موازات این روند، خودروسازان داخلی و مونتاژکاران هم مجبور خواهند بود کیفیت خود را بالاتر ببرند. پس اگر مسئولان در هر رده و دستگاهی به فکر سامان دهی به بازار خودرو باشند باید واردات خودرو را دریابند. پیش تر در مورد روش عجیب خودروهای وارداتی در اسب بخار نقدهایی فراوان داشتیم و ما به هیچ وجه این نوع عرضه را تأیید نمی کنیم، اما کلیت واردات همیشه مورد تأیید هر کارشناس اهل فنی بوده است و حالا دیگر، عموم مردم هم می دانند که ممنوعیت واردات هیچ آورده ای برای کشور نخواهد داشت. در همین راستا انتظار می رود سازمان های درگیر در روند واردات در راستای تسریع آن در شرایط آشفته کنونی بازار، همکاری لازم را داشته باشند. در غیر این صورت، این شائبه پیش می آید که احتمالاً لابی قدرتمند مخالفان واردات این عدم همکاری را رقم می زند.

۵ امتیاز از ۲ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.