معضلات جدی ساز و کار اسقاط و خرید خودرو جدید

اسقاط و خرید خودرو جدید
اسقاط و خرید خودرو جدید

فرآیند اسقاط خودرو، که می تواند مزایای بسیاری را برای صنعت خودرو و محیط زیست کشور به همراه داشته باشد، با موانع و معضلات زیادی همراه شده که در نتیجه، ممکن است در آینده سهم خودروهای فرسوده را در ناوگان حمل و نقل بیش تر کند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، فرآیند خرید خودروی جدید با اسقاط خودروی فرسوده تقریباً در تمام جهان رخ می دهد و دولت ها با پرداخت یارانه ای به خودروسازان، برای مردم تسهیلاتی ایجاد می کنند که در نهایت با خروج خودروی فرسوده، تولید آلاینده ها در کشور کاهش پیدا کند و مانع از بروز آسیب های زیست محیطی شود؛ در کنار آن نیز به تولیدکنندگان خودرو نیز کمک می شود که محصول خود را به فروش برسانند، اما بازار آشفته خودرو در ایران در این بخش نیز مانند سایر جوانب از پیچیدگی های عجیبی برخوردار است.

اخیراً دیده شده است که صدور گواهی اسقاط خودرو در کشور با تأخیر جدی مواجه می شود و همین مسئله در نهایت تحویل خودرو را توسط خودروسازان به خریداری که خودروی خود را اسقاط کرده است منتفی می کند.

در این راستا یکی از مخاطبان اسب بخار در تماس با خبرنگار ما می گوید که پس از انجام فرآیند خرید، یک روز پیش از پایان مهلت اسقاط خودرو به مرکز اسقاط مراجعه کرده و خودروی خود را تحویل داده است. اولین مسئله ای که پیش آمده این است که مرکز مربوطه، تاریخ تحویل خودرو را دو روز پس از تحویل ثبت کرده است و با این وجود پس از گذشت چند ماه، هنوز گواهی اسقاط به فرد مورد نظر نرسیده است. از این رو، شخصی که خودروی خود را به عنوان خودروی فرسوده به مرکز اسقاط تحویل داده، هنوز نتوانسته است که خودروی جدیدی دریافت کند و با این اوصاف ممکن است دیگر نیز امکان این نوع خرید را نداشته باشد.

در کنار این موضوع، چالش دیگری که بر سر راه اسقاط کردن خودروهای فرسوده توسط مردم وجود دارد این است که مبلغ پرداختی توسط مراکز اسقاط بسیار پایین تر از ارزش بازار خودروهای فرسوده است. برای مثال، یک خودروی پراید تولید سال ۱۳۸۵، که فرسوده محسوب می شود، در بازار آزاد با قیمت حدود ۱۰۰ میلیون تومان به فروش می رسد و این در حالی است که مراکز اسقاط کم تر از یک دهم این مبلغ را به دارنده خودروی فرسوده پرداخت می کنند. این موانع و معضلات موجب می شود دارندگان خودروهای فرسوده میلی به اسقاط خودروی خود نداشته باشند و نتیجه آن نیز می شود حدود ۸ میلیون دستگاه خودروی فرسوده که در کشور تردد می کنند و روز به روز تولید آلایندگی در کشور را افزایش می دهند.

اکنون به نظر می رسد دولت باید برای این که شرایط به گونه ای تغییر یابد که مردم خودروهای فرسوده خود را اسقاط کرده و خودروهای جدید دریافت کنند، فرآیند اسقاط خودروی فرسوده تا خرید خودروی جدید را بیش از پیش تسهیل کند. به این گونه که مردم بتوانند اسقاط خودرو را در زمانی به انجام برسانند که نیاز نباید مدتی طولانی بدون خودرو بمانند و ارزش خودروی فرسوده نیز بخشی از هزینه خرید خودروی جدید را جبران کند، چراکه اگر ساختار به این شکل عمل کند شاهد آن خواهیم بود که سهم ۳۰ درصدی خودروهای فرسوده از ناوگان حمل و نقل کشور کاهش می یابد و تولید آلایندگی ها نیز افت می کند.

اما با شرایط حاضر و وضعیت تورم و تولید خودرو به نظر می رسد حضور خودروهای فرسوده در کشور روز به روز پررنگ تر شود و همین مسئله موجب خواهد شد معضل آلودگی های مختلف شهری تشدید شود.

۵ امتیاز از ۱ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.