احتمال تغییر قیمت گواهی اسقاط

گواهی اسقاط خودروها
گواهی اسقاط خودروها

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل از احتمال تغییر قیمت گواهی اسقاط خبر داد.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، مهران سالاریه در نشستی که در خصوص تشریح اقدامات ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل فرسوده برگزارشد، گفت: گواهی اسقاط در حال حاضر ۳۵ میلیون تومان است گفت اما نرخ آن توسط سازمان حمایت تعیین می‌شود و ممکن است که تغییر کند.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۱ قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب و ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت را از وزارت راه به وزارت صمت منتقل کرد. خوشبختانه با ابلاغ قائم مقام وزیر صمت به ایدرو، وظیفه نوسازی و اسقاط را به این سازمان موکول کرد و از اردیبهشت سال ۱۴۰۲ ستاد ناوگان حمل و نقل راهبر نوسازی است.

سالاریه با اشاره به اینکه حمل و نقل عمومی در کشور های مختلف رتبه سوم دارد، اضافه کرد: بحث حمل و نقل نوسازی ناوگان بیشتر مورد توجه است. ناترازی انرژی، آلودگی هوا و تلفات جاده ای منجربه اهمیت نوسازی شده است. تحقیقاتی در مورد آلودگی هوا انجام شده که مصرف سوخت، آلایندگی خودروها و مصرف انرژی منازل بیشترین رتبه را داشته است. در این میان خودروهای فرسوده بیشترین رتبه آلایندگی را داشته است. ناترازی مصرف سوخت منجربه چالش در مدیریت صرفه جویی شده است.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل افزود: طبق آمار ۸ درصد تصادفات جاده ای ناشی از فرسودگی خودروها است. این موضوع اهمیت نوسازی ناوگان حمل و نقل را پر رنگ تر می کند.

سالاریه با بیان اینکه این ستاد نسبت به ستاد مدیریت حمل و نقل سوخت ۸ برابر کمبود نیرو داشته، اظهار داشت: ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل ۷۲ هزار و ۲۲۸ دستگاه خودرو سال پیش نوسازی داشته، این درحالی است که از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۱ فقط ۵۷ هزار دستگاه خودرو نوسازی شده است. این رشد ۲۵ درصدی شکست رکورد نوسازی در سال گذشته را دارد.

وی با اشاره به اینکه قانون ساماندهی صنعت خودرو مسئولیت نوسازی را از وزارت راه به وزارت صمت منتقل و سبب توقف سامانه قبلی برای متقاضیان شده بود، توضیح داد: انبوهی از مراجعات را داشتیم که بودجه و ساختاری برای این موضوع در نظر گرفته نشده بود. ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو تکلیفی به این ستاد داشته که اولین بار خودروسازان مکلف شدند برای شماره گذاری خودروهای خود عوارض اسقاط پرداخت کنند.

سالاریه در خصوص آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی صنعت خودرو، گفت: آیین نامه اجرایی ماده ۱۰ قانون مذکور در آخرین روز سال گذشته ابلاغ شد، این درحالی است که سال پیش زیرساخت اجرا نداشتیم. عملکرد این ستاد علیرغم مشکلات در زیرساخت و چالش های مذکور رشد قابل توجهی در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۱ داشته است.

وی بیان کرد: میزان صرفه جویی ۷۲ هزار دستگاه خودرو نوسازی حدود ۶۶۶ میلیون لیتر انواع سوخت بنزین و گازوئیل است، این مقدار معادل صرفه جویی ۱۵۲ میلیون دلاری یارانه پنهان دولت برای سوخت است. آیین نامه ساماندهی صنعت خودرو پیشرفته تر از ۱۷ سال گذشته است، در ماده ۲ این قانون اسقاط موتورسیکلت های فرسوده پیش بینی شده که هم به اقدامات سلبی توجه شده، به عنوان مثال منع تردد خودروهای فرسوده یکی از اقدامات این مهم است.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل افزود: ماده ۱۵ آیین نامه اجرایی اعلام کرده موضوع تحویل خودرو فرسوده را اقتصادی کردیم. بنابراین در سال جاری جهش اسقاط خواهیم داشت. ظرف ۵ سال باید اسقاط و نوسازی خودرو به ۵۰۰ هزار دستگاه در سال برسد.

یک گواهی اسقاط برای ۸ خودروی برقی

سالاریه  در مورد سیاست برقی سازی وزارت صمت، اظهار کرد: رویکرد برقی سازی خودروها از سال گذشته تاکید بیشتر گرفت، مشوق برقی سازی برای موتورسیکلت و برقی سازی نیز در برنامه نوسازی وجود دارد. اگر ۸ دستگاه خودرو برقی وارد شود، واردکننده مکلف به تهیه یک گواهی اسقاط است.

رئیس ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل خصوص اینکه سال گذشته به دلیل تعهدات معوق  سهمیه ۲۰ درصدی نوسازی به متقاضیان اختصاص نیافت، بیان کرد: نوسازی ناوگان با رویکرد جدید شروع شد، اشکالاتی در فرآیند وجود داشت که منجر به عدم تحقق ۲۰ درصد شد و این مساله ناشی از سامانه قبلی بوده است. علاوه بر اشکالات فرآیند و محدودیت خودروسازان، به عنوان نماینده مردم این مهم را از خودروسازان مطالبه خواهیم داشت. به دنبال معوقات محقق نشده هستیم و کمیسیون اصل ۹۰ هم به این مساله تاکید دارد.

آئین نامه جدید ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو

۳.۷ امتیاز از ۳ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.