نگرانی درباره ادامه تولید سئات آتکا در ایران

تولید سئات آتکا
تولید سئات آتکا

به نظر می رسد برخلاف امیدواری هایی که درباره اولین خودروی اسپانیایی تولیدشده در ایران ایجاد شده بود، حالا باید نگرانی درباره ادامه تولید سئات آتکا و حتا راین R3 را جدی گرفت.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8 مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، اوایل تابستان سال جاری، خبر اولین خودروی اسپانیایی تولیدشده در ایران به سرعت با واکنش های مثبت روبه‌رو شد و موج جدیدی از امیدواری را ایراد کرد؛ در بازاری که صدر تا ذیل آن را محصولات چینی پوشانده است، حضور خودروهای غیر چینی به نوبه خود یک گام مثبت به شمار می آید. در این فضا تولید و عرضه سئات اسپانیایی، به عنوان یکی از زیرمجموعه های فولکس واگن، علاوه بر افزایش دلگرمی مبنی بر تولید خودروهای غیر چینی، می توانست نویدبخش ورود سایر برندها برای تولید در کشور به شمار آید.

برخی کارشناسان در این خصوص معتقد بودند با عرضه این کراس اوور اروپایی تولیدشده در ایران از یک سو، با توجه به رقابتی که وجود دارد، قطعاً سایر خودروسازان نیز به سمت تولید این نوع خودروها خواهند رفت و از سوی دیگر، این محصول اسپانیایی می تواند نویدبخش روزهای خوب برای دوست‌داران خودر‌وهای غیر چینی باشد. در واقع، سئات آتکا را می توان آغازگر مسیر جدید تولید خودرو در دوران تحریم دانست. در همین حال، با توجه به عطش بازار و کیفیت سئات آتکا ۲۰۲۳، می توان تقاضای بسیار زیادی را برای این خودرو در نظر گرفت. سئات می تواند با توجه به سابقه و خاستگاه خود و همچنین فراهم بودن زیرساخت های تولید در ایران، زمینه ورود سایر محصولات سئات و سایر زیرمجموعه های فولکس را به ایران فراهم کند.

در همین حال باید در نظر داشت، این محصول در شرکت مادر نیز تحت نظارت، مدیریت و مالکیت غول آلمانی به تولید می رسد، بنابراین نحوه طراحی، تولید و خدمات پس از فروش نیز با استانداردها و تأیید فولکس واگن انجام می شود. سئات در حالی که نام اولین خودروی اروپایی تولیدشده پس از تحریم ها را یدک می کشد، می تواند سمت و سوی تولید در کشور را به مسیری جدید وارد کند، همچنین در همان زمان (تیرماه ۱۴۰۲) شنیده شد که با اخذ مجوز و تأییدیه های لازم از سوی سازمان ملی استاندارد و محیط زیست، تولید انبوه سئات آتکا نیز به زودی آغاز خواهد شد.

سئات آتکا ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان

در این شرایط، پس از ۳ ماه، شنیده ها حاکی است که تاکنون تنها ۱۰۰ دستگاه سئات آتکا تولید و پلاک شده و همچنین گویا قرار است این تعداد، ابتدا در اختیار مدیران و مسئولان شرکت راین خودرو قرار بگیرند، ضمن این که، پرونده تولید سئات با همین ۱۰۰ دستگاه بسته خواهد شد.

اما نکته قابل توجه قیمت گذاری این خودروست؛ هر چند به طور رسمی نه راین خودرو و نه شورای رقابت و همچنین سازمان حمایت در خصوص قیمت این محصول اظهار نظری نکرده اند، اما آن گونه که شنیده می شود با ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان موافقت شده است.

همان طور که اشاره شد، صحت و سقم این قیمت هنوز تأیید و تکذیب نشده است، با این حال، در خصوص راین خودرو که بعد از تحریم ها دوباره برای احیا تلاش می کرد، اخبار نگران کننده ای به گوش می رسد. بخشی از این اخبار به همین تولید ۱۰۰ دستگاه سئات مرتبط می شود. در هر صورت، شاید عده ای حاضر باشند این محصول اصالتاً اسپانیایی را با قیمت نجومی ۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان خریداری کنند، اما چه تضمینی برای تحویل به موقع، خدمات پس از فروش، تأمین قطعات و سرویس های دوره ای وجود دارد. به خصوص این که، همین شنیده ها از تعطیلی و بسته شدن نمایندگی ها راین خودرو خبر می دهد، یعنی حتا ارائه خدمات به راین R3 هم در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.

در این شرایط، ابتدا راین خودرو باید شفاف سازی کند که آیا واقعاً قصد تولید دارد یا این که صرفاً بنا به دلایلی همین تعداد را تولید کرده است و دیگر ادامه و عقبه در کار نیست؟ باید چرایی این برندسوزی را توضیح بدهد؟ آیا قیمتی که اعلام شده است صحت دارد؟ براساس چه مکانیزمی این قیمت گذاری صورت گرفته است؟ اگر سئات با تعرفه های جدید وارد و عرضه می شد به مراتب قیمت پایین تری نداشت؟

۵ امتیاز از ۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.