سئات آتکا ؛ اولین خودروی اسپانیایی تولید شده در ایران

براساس شنیده ها، قرار است سئات آتکا، به عنوان اولین خودروی اسپانیایی تولید شده در ایران در آینده ای نزدیک معرفی و رونمایی شود.

مدیران 777 مدیران 777

به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، طی سال های تحریم، خودروسازان کشور برای روشن نگه داشتن چراغ تولید و جلوگیری از شکاف بیش تر عرضه و تقاضا، چاره ای جز تولید محصولات چینی نداشتند. تحریم ها تمام شرکا را از ایران فراری داد. پیش از آن قرار بود محصولاتی از پژو، سیتروئن و فولکس واگن در ایران به طور مشترک تولید شوند. فولکس با ماموت قرارداد همکاری منعقد کرده بود، ایران خودر‌و و سایپا هم با پژو و سیتروئن شرکت مشترک تأسیس کرده بودند. رنو نیز با هر دو خودروساز بزرگ کشور همکاری می کرد، حتا چینی ها نیز با بهترین های خود از جمله سایک ام جی، بی وای دی و جیلی در ایران حضور پیدا کرده بودند.

فونیکس آریزو 8 فونیکس آریزو 8

حتما بخوانید: سئات آتکا در یک قدمی بازار

حتما ببینید : ویدیوی معرفی سئات آتکا ؛ کراس اوور اسپانیایی جذاب مونتاژی در ایران + مشخصات فنی

از سوی دیگر، بازار وارداتی ها نیز داغ و سکه شده بود و محصولات متنوع از برندهای معتبر وارد ایران می شدند. در این مدت، بازار خودرو به شدت سرشار از خودروهای به‌روز معتبر بود، اما بهار سال ۹۷ برای صنعت خودروی کشور بسیار زود به خزان تبدیل شد؛ ابتدا دولت تدبیر و امید واردات را ممنوع کرد، بلافاصله اندکی بعد رئیس جمهور وقت آمریکا، ترامپ، صنعت خودروسازی کشور را مستقیم تحریم کرد. این اتفاقات سرآغاز رفتن شرکای خارجی و آغاز امپراتوری خودر‌وسازان چینی در ایران شد. البته وضعیت بازار، تحریم، عدم همکاری سایر شرکا راه دیگری پیش پای خودروسازان نگذاشته بود. رفته رفته با خروج از شوک، خودروسازان کم کم به‌خود آمدند و در حد توان سعی کردند محصولات متنوع، به‌روز و باکیفیت و امکانات بیش تری را عرضه کنند. با این حال، هنوز ذهن و روح بازار درگیر روزهای خوش کوتاه برجام بود؛ افزایش قیمت های اعجاب انگیز محصولات وارداتی و استقبال از خودروهای صفر ۲۰۱۶-۲۰۱۷ و دست دوم وارداتی به خوبی جایگاه آنان را نشان می دهد. به همین علت وزارت صمت با توجه به نیاز بازار و بهبود نسبی شرایط، مقدمات واردات را فراهم کرد و از آبان سال گذشته امور مربوط به آن آغاز شد.

در این میان، باز هم خودروهای چینی در صدر قرار دارند، یعنی همچنان در تولید و واردات نقش محوری را ایفا می کنند.
در این شرایط اما تولید سئات آتکا به عنوان یک خودروی لوکس، به‌روز و اروپایی توسط بخش خصوصی نشان می دهد که صنعت خودروسازی کشور باید چشم انتظار اتفاق های ویژه و جدیدی باشد،‌ چراکه سئات یکی از زیرمجموعه های غول خودروسازی آلمان، فولکس واگن به شمار می آید. خودروسازی که پیش از ممنوعیت ها توانسته بود با تیگوان و پاسات جایگاه و ضریب نفوذ بالایی در بازار برای خود کسب کند، اما تحریم مانع از ادامه کار شدند.

با این حال، به نظر می رسد باز هم قرار است محصول جدید و به‌روز دیگری از خانواده فولکس، به نام سئات توسط بخش خصوصی در ایران تولید و به بازار عرضه شود. براساس شنیده ها، با اخذ مجوز و تأییدیه های لازم از سوی سازمان ملی استاندارد و محیط زیست، تولید انبوه سئات آتکا نیز به زودی آغاز خواهد شد. با عرضه این کراس اوور اروپایی تولیدشده در ایران از یک سو، با توجه به رقابتی که وجود دارد، قطعاً سایر خودروسازان نیز به سمت تولید این نوع خودروها خواهند رفت و از سوی دیگر، این محصول اسپانیایی می تواند نویدبخش روزهای خوب برای دوست‌داران خودر‌وهای غیر چینی باشد. در واقع، سئات آتکا را می توان آغازگر مسیر جدید تولید خودرو در دوران تحریم دانست. در همین حال، با توجه به عطش بازار و کیفیت سئات آتکا ۲۰۲۳، می توان تقاضای بسیار زیادی را برای این خودرو در نظر گرفت. سئات می تواند با توجه به سابقه و خاستگاه خود و همچنین فراهم بودن زیرساخت های تولید در ایران، زمینه ورود سایر محصولات سئات و سایر زیرمجموعه های فولکس را به ایران فراهم کند.

در همین حال باید در نظر داشت این محصول در شرکت مادر نیز تحت نظارت، مدیریت و مالکیت غول آلمانی به تولید می رسد، بنابراین نحوه طراحی، تولید و خدمات پس از فروش نیز با استانداردها و تأیید فولکس واگن انجام می شود. سئات در حالی که نام اولین خودرو اروپایی تولیدشده پس از تحریم ها را یدک می کشد، می تواند سمت و سوی تولید در کشور را به مسیری جدید وارد کند.

۴.۴ امتیاز از ۱۴ رای

تازه ترین اخبار و ویدیوهای خودرویی را در کانال تلگرام و اینستاگرام اسب بخار دنبال کنید.